Přepracování dokončeného projektu, omezení stavebního místa a výstavba nových obslužných zařízení, tak by se dala popsat situace Projekčního týmu MEA při řešení odvodnění parkovacího domu v Berouně.
Revitalizace náměstí v Novém Městě pod Smrkem na severu Čech je dokončeno. Stavebním pracím předcházela architektonická studie od kanceláře City Upgrade, která celý prostor vnesla do rámu 60 × 60 metrů s 96 vnitřními čtverci. Jednotlivé pruhy dlažby vybíhají i mimo základní čtverec a propisují se do okolních komunikací. Přesná geometrie ovlivňuje vnitřní i vnější oblasti náměstí. Smyslem bylo vrátit rozměr, rytmus a proporci centru města, kterou v běhu času ztratilo.
V Praze vzniká na brownfieldu v Modřanech první modrozelená čtvrť s mimořádně hospodárným bydlením v evropském kontextu. Developer Skanska buduje nový typ bydlení s důrazem na modrozelenou infrastrukturu, recyklaci šedé vody, vlastní solární panely, zelené střechy a celé spektrum dalších technologií.
Ve Fakultní nemocnici Brno pracuje gastro personál od konce loňského roku ve zcela zrekonstruovaném a nově vybaveném stravovacím provozu. Dle vedení nemocnice se v moderní kuchyni nejen připravují pokrmy s vysokou hygienickou bezpečností, ale významným přínosem je i snížení energetické náročnosti a nákladů. Instalací nových, úspornějších technologií došlo ke snížení spotřeby energií minimálně o 30 % proti předchozímu stavu.
Na nově rekonstruované železniční stanici v Semilech probíhala během léta také výstavba odvodňovacích systémů podchodu, nástupiště a přístupových šikmých ramp. Projekční tým MEA Water Management navrhl pro svod dešťové vody žlaby z velmi odolného polymerického betonu s žárově pozinkovanými ochrannými hranami, MEADRAIN SV.
Průmyslové areály mají ze zákona povinnost řešit v projektech způsob nakládání s dešťovou vodou. Ovšem podmínky staveniště, kvalita podloží, výška spodní vody a další místní komplikace si mohou vyžádat konzultaci specialisty a nové řešení na míru. Projekční tým MEA Water Management navrhl investorovi nových hal ve výrobním a skladovacím areálu Stéblová na Pardubicku individuální řešení. V daných podmínkách našel to nejefektivnější řešení pro zužitkování dešťové vody.
Národní vlakový dopravce na Slovensku buduje nová střediska pro technickou a hygienickou údržbu vlaků. Výstavba jednoho z nich, kterou zajišťují Železničné stavby a.s. Košice, probíhá v Humenném. Součástí nové infrastrukturní lokality je i zastřešené zázemí pro hygienickou údržbu vlaků, včetně tzv. fekální koleje s osazenými žlaby pro čištění WC vozů s uzavřeným toaletním systémem.
Ve slovenské Prievidze proběhla instalace podzemní retenční a požární nádrže o objemu 109 000 litrů. Nádrž MEA INFINITY TANK z polyetylenu byla do této velikosti složena z jednotlivých 2,1 m širokých základních modulů – koncových, středových, obloukových a dvou T-kusů. Právě variabilita spojování jednotlivých segmentů umožňuje zadržet vodu v objemu od 15 000 až po 200 000 litrů a současně se přizpůsobit prostoru a dispozici pozemku.
Výrobní závod Valeo, který vyrábí produkty pro chladící a tepelné systémy v automobilovém průmyslu, rozšiřoval výrobní haly. V průmyslové zóně v Žebráku bylo tudíž nutné navrhnout systém řešení pro zadržení dešťových srážek v místě spadu. Tento systémový požadavek zadal správce kanalizace a místní odbor životního prostředí.
Na půdě Ostravské univerzity na Černé louce probíhá výstavba nových budov pro fakultu Univerzitního zázemí sportu a behaviorálního zdraví a Fakultu umění. Významná investice do univerzitního prostředí přinese multifunkční a architektonicky zajímavý areál nejen pro studenty, ale i pro veřejnost. Systém hospodaření s dešťovou vodou je v celém komplexu řešen systémy MEA Water Management za podpory týmu Projekčního servisu MEA.
Při plánování novostavby nebo rekonstrukce podsklepené budovy se vyplatí uvažovat o přirozeném osvětlení místností, které jsou částečně nebo zcela pod úrovní terénu. Sklepní místnost osvětlená přirozeným světlem se může stát příjemnou posilovnou, dílnou, společenskou místností apod. Umístit okno pod úroveň terénu umožňují anglické dvorky od firmy MEA Water Management.
Nerezové odvodnění patří do gastro provozů, hygienicky náročných pracovišť a také do průmyslových výrob s vysokými nároky nejen na bezpečnost, ale i dlouhodobou odolnost. Mezi ně se bezesporu počítá potravinářská, ale i chemická výroba. Nerezové protiskluzové rošty a systémy jsou bezpečné pro obsluhu a současně snadno udržovatelné. Jedna z mnoha instalací ve výrobním závodě pivovaru Budvar, nebo v nemocniční kuchyni v Blansku jsou toho důkazem.
Právě probíhající rekonstrukce mostu na barrandovské estakádě v Praze je příkladem instalace bezpečného, účinného, a přitom jednoduchého odvodnění s liniovým obrubníkovým systémem. Při komplexní rekonstrukci se zcela ruší centrální venkovní svodový žlab, který byl komplikovaný na údržbu. Do něj byly v pravidelných intervalech instalovány propustky na odvod vody z komunikace. V obou ramenech mostu je místo něj navržen podélný liniový obrubníkový systém MEA KERB BRIDGE, který vodu rovnoměrně zachytává přímo z vozovky a bez dalšího přípojného potrubí odvádí na konec mostu do sběrné jímky.
Silnice, dálnice, mosty a jejich přidružené objekty se v současné době již neobejdou bez kompozitních konstrukčních prvků. Tuto skutečnost potvrzuje i nedávno otevřený obchvat u Olbramovic na silnici I/3 (E55). Nosné konstrukce, tvořené z kompozitních profilů, jsou pevné a lehké. Vydrží mráz, sníh i chemickou údržbu silničního povrchu bez poškození. Nekorodují a mají minimální nároky na údržbu.
Odvodnění všech ploch kolem domu nebo bytovky může být snadné, když se zvolí správné řešení. Dešťová voda ze střech se obvykle odvádí přes gajgr do potrubí. Jak ale chytře a správně odvodnit ostatní zpevněné, většinou rovné plochy? Spadlá voda se do trávníků sama vsákne, ale voda z dlažby nebo betonu musí někam odtéct. Co s tím?
Při plánování novostavby nebo rekonstrukce budov s místnostmi pod úrovní terénu, je třeba vždy uvažovat o tom, jak přivést čerstvý vzduch a světlo do těchto prostor. Získáte tím další, příjemně užívanou obytnou plochu domu. V dílně, posilovně, pracovně, kutilském zázemí nebo místnosti pro domácí práce s přirozeným světlem a vzduchem se nebudete cítit jako ve sklepě.
Široký sortiment roštů pro všechna normovaná zatížení A15 až F900 kN se rozrostl o nové rošty z polypropylénu. Rošty s unikátním designem, podélnými žebry a úzkou mezerou jsou určené pro zpevněné plochy, po kterých se pohybují chodci, kola nebo koloběžky. Rošty s návrhovým zatížením 15 kN, tedy do 1,5 tuny, jsou určeny pro bezbariérové komunikace, včetně sportovišť.
Při revitalizaci industriální oblasti v pražském bytovém a administrativním souboru Pergamenka byl kladen důraz nejen na celkové klima, ale i na vytvoření nových veřejných prostranství a ozelenění místa. V minulosti bylo toto území bez zeleně a nově jí bude pokryto přes 40 % plochy. Zásadní pro ochranu rostlin a stromů je i účelné zaměření projektu na přirozený oběh dešťových vod.
Vodohodspodářské stavby patří mezi aplikace, kde se kompozitní konstrukční materiál uplatňuje velice často. Nejčastěji se používají kompozitní rošty, které plně nahrazují nerezové a jsou cenově výrazně dostupnější. Proti ocelovým, žárově zinkovaným, mají zase podstatně vyšší chemickou odolnost a ve vlhkém prostředí nekorodují.
Parkovací místa zabírají v našich městech obrovské plochy. Problematické na parkovacích stáních je i to, že se jedná o zpevněnou plochu s minimální možností vsakování vody. S přívalovými dešti a problémy se suchem je možno bojovat právě vhodným návrhem parkovišť a parkovacích domů. Zachycení a využití vody z parkovišť má ale své technické požadavky. Řešením jsou systémy MEA.
Železniční stavby a kompozitní konstrukční prvky si k sobě našly cestu již před lety. Výhod, které přináší použití kompozitních materiálů na dopravních stavbách, je bezpočet. Nosné konstrukce, tvořené z kompozitních profilů jsou pevné, lehké a s minimálními nároky na údržbu. Ochranná zábradlí nebo pochůzné lávky podél tratě nebo nad propustky jsou častou aplikací kompozitních konstrukčních prvků.
Začátkem prosince bylo za přítomnosti primátora Zdeňka Hřiba slavnostně otevřeno největší vícepodlažní záchytné parkoviště v Praze. Nový parkovací dům na Černém Mostě pojme 886 aut se speciálními místy pro handicapované, rodiče s dětmi, elektromobily, auta na LPG i CNG pohon, motocykly i s uzamykatelnými stojany pro cyklisty. Jeden z nejmodernějších parkovacích domů v Praze ztrojnásobí původní kapacitu parkoviště.
V areálu River City Prague se finalizují dvě nové kancelářské budovy se zaměřením na skandinávskou architekturu, moderní technologie, zeleň, důraz na zdravé a příjemné pracovní podmínky a k tomu směřující certifikace zdravého vnitřního prostředí. Pracovní prostředí propojuje vnitřní kanceláře s vnějšími terasami a plochami. Při tomto propojení je třeba řešit i bezpečný pohyb osob a způsob odvodnění.
Pro snadnou instalaci nádrží bez kopání můžeme pro zalévání nebo jiné využití použít nadzemní sloupové a nástěnné nádrže. Přes okapový filtr je část vody z okapového svodu vedena do nádrže, ze které potom můžeme vodu používat na zalévání. Nemusíme tak kopat v zahradě, ale pouze postavíme nádrž k okapu.
Dešťová voda ze střech, příjezdových cest a parkovacích stání se akumuluje do nádrží, nebo se může přímo zasáknout do trávníků nebo záhonků. Ovšem při tomto způsobu nakládání s vodou je třeba vždy myslet na odstranění hrubých, ale i drobnějších nečistot. Vsakovací bloky mají pak delší funkční životnost a voda v nádržích se také méně zanáší a zůstává čistá.
Na hlavním tahu Mělník-Praha silnice č. 9 v obci Kly byl problém s odvodněním komunikace při minimálním podélném sklonu. Při rekonstrukci silnice byl tento problém vyřešen i s pomocí systému obrubníkového odvodnění, který zachytí dešťovou vodu ihned na kraji vozovky a nevytvoří se tak nežádoucí kaluže u chodníku.
Společnost Volkswagen působí na Slovensku již 30 let ve třech výrobních závodech. Ochranou vody, ovzduší a odpadovým hospodářstvím se zabývá její vlastní samostatný útvar. Dopady výrobních procesů na životní prostředí jsou součástí strategie udržitelné výroby a nasazují se proto nejlepší dostupné technologie.
Letos v létě proběhla rekonstrukce silnic v historické části Neratovic u Mělníka. Rekonstrukce byla realizována v městské části Lobkovice, která kdysi bývala samostatnou obcí. Pocházel odtud rod Lobkoviců. Žil zde i historik a politik František Palacký, jehož hrob je v areálu, u kterého proběhly stavební práce.
Při probíhající rekonstrukci silnic v obci Libeř ve Středočeském kraji bylo nutné řešit i odvodňování. Vzhledem k podmínkám a umístění podpovrchových sítí v ulici bylo jako nejvýhodnější zvoleno řešení s liniovým povrchovým odvodněním MEA SV s ocelovou ochrannou hranou a litinovým můstkovým roštem D400 kN.
V městské zástavbě nelze zpomalit nebo zadržet dešťovou vodu stejně jako v přírodě. Ovšem i zde je třeba vodu udržet co nejdéle, odlehčit kanalizační síti při přívalových deštích nebo poskytnout přirozenou vláhu pro městskou zeleň. Není mnoho možností, jak dešťovou vodu z asfaltových, betonových nebo vydlážděných ploch udržet.
Pro udržení a rozšíření zelené infrastruktury ve městech je potřebné vytvořit dlouhodobé podmínky pro růst zeleně. Zjednodušeně řečeno – stromy a křoviny potřebují životní prostor pro kořenový systém a trvalé zavlažování. V případě ucelených parkových či sadových ploch je řešení snadnější než u zeleně vysázené v ulicích, na náměstích, parkovištích atd.
Dlouhá období sucha ohrožují vysázenou zeleň v zastavěném městském území. Zelená infrastruktura je utlačována konstrukcemi vozovky, chodníků, parkovišť, systémem inženýrských sítí atd. Na kořenový systém je vyvíjen značný tlak a v omezeném prostoru půdy se neudrží dostatek závlahy pro trvalý růst. Značná část stromů časem usychá nebo se výrazně snižuje jejich vitalita.
Obrubníkové odvodnění z polymerického betonu MEA KERB bylo instalováno v chorvatském městě Zabok. Systém obrubníkového odvodnění se často používá ve městech v Čechách i na Slovensku, protože nezasahuje do vozovky a řeší odvodnění i při malých spádech v městské aglomeraci a na rychlostních komunikacích.
V každém servisním středisku pro osobní i nákladní vozy potřebují mít technici zajištěno svedení odkapávající dešťové vody a také zachycení náhodných úkapů oleje z aut. Bez nutnosti vytvoření náročnější dvojité podlahy je možné svést tekutiny do nízkých, systémových žlabů MEA PG EVO. V pracovním prostoru tak nedochází ke znečištění plochy a následně ani ke kontaminaci půdy.
Od roku 2018 probíhá rekonstrukce a modernizace železničního koridoru Praha Hlavní nádraží – Hostivař, jejíž součástí jsou i rekonstrukce stávajících nádraží, nebo také výstavba zcela nových nástupišť. Rovněž Vršovické nádraží prochází kompletní proměnou, vybudovaly se zde nová nástupiště i podchody.
Každý žlab, okapový svod, bodová vpusť a dokonce i rohožka můžou zachytit vodu. V profesionálním odvodňovacím systému může být dále ekologicky předčištěna, shromážděna v podzemních i nadzemních nádržích, postupně uvolňována do půdy, a to i bez aktivní pomoci člověka. Hospodaření s dešťovou může být téměř bezúdržbové. Více zjistíte v nových videích MEA Water Management, specializované společnosti na odvodnění.
Černá barva polymerbetonových monolitických žlabů MEA DM byla zvolena pro řešení odvodnění při rekonstrukci zvlněné vozovky Wilsonova mostu v Plzni. Od začátku července 2019 probíhají stavební práce při výměně podkladové vrstvy vozovky, zpětném osazení dlažby, provedení úprav svedení dešťové vody a další úpravy.
Průmyslové areály musí již v rámci projektu řešit retenci a vsakování dešťových vod v místě dopadu. V současné době probíhá rozšíření průmyslového areálu pro lehkou průmyslovou výrobu v lokalitě Vesecko na Turnovsku. Řešením pro zachycení vody pro tento druh objektu je instalace retenční galerie MEA o objemu 215 m3.
V Prachaticích probíhá jedna z největších stavebních investic za posledních několik desítek let – rekonstrukce plaveckého areálu a jeho rozšíření o aquapark a wellness centrum. Průběh rekonstrukce odkryl nutnost dalších úprav a investic do technologií v areálu a stavební práce tak probíhají po etapách.
Obec Řitka zahájila přibližně před rokem rekonstrukci stávající čistírny odpadních vod s cílem zvýšení kapacity zařízení. Vzhledem k postupnému budování nových domů v lokalitě a jejich napojování na kanalizační systém se očekává významný růst zatížení ČOV. Obec zvolila zastřešenou variantu čistírny, aby omezila šíření zápachu do okolních domů.
Součástí rozsáhlé rekonstrukce objektů Hlavního nádraží v Praze bylo i ocelové zastřešení haly nad nástupišti. Práce na opravách střechy byly rozděleny do několika etap, nejdříve byla ocelová konstrukce pískována, opatřena nátěrem a osazená zasklením. Následně probíhala montáž kompozitních roštů a plných krytů na stávající obslužné ocelové střešní lávky. Oprava ocelového zastřešení probíhala pod vedením společnosti Metrostav od roku 2015 do září 2017. Zhotovitel zakrytí kompozitním materiálem byla společnost MEA Water Management s.r.o.
Rychlostní komunikace nebo obytné zóny? Rozdílné typy komunikací potřebují spolehlivě odvést dešťovou vodu při běžných i přívalových deštích. Pokud je malý podélný spád, nebo to vyžaduje jiná situace, je třeba použít liniové odvodnění. Firma MEA Water Management, přední světový výrobce liniových odvodňovacích systémů, má ve svém výrobním portfoliu řadu vhodných výrobků.
MEA Water Management s.r.o. přichází na trh s naprostou novinkou v odlučovačích ropných látek do 10 l/s, TechneauSphere. Jedná se o unikátní výrobek s novou konstrukcí z recyklovatelného polyetylenu, ve kterém je jádro systému zcela nezávislé na korpusu. Samotný koalescenční filtr je také inovativní. Nádobu lze vyjímat a čistit bez rizika vyplavení zachycených látek, je samonosná a odolává mytí tlakovou vodou. Je to výrobek 3v1.
MEA Water Management s.r.o. přichází na trh s naprostou novinkou v odlučovačích ropných látek do 10 l/s, TechneauSphere. Jedná se o unikátní výrobek s novou konstrukcí z recyklovatelného polyetylenu, ve kterém je jádro systému zcela nezávislé na korpusu. Samotný koalescenční filtr je také inovativní. Nádobu lze vyjímat a čistit bez rizika vyplavení zachycených látek, je samonosná a odolává mytí tlakovou vodou. Je to výrobek 3v1.
Nový odvodňovací žlab MEA FLUID z SMC kompozitu nabízí projektantům cenově i konstrukčně efektivní řešení ploch, které jsou středně zatěžované. Žlaby MEA FLUID jsou určeny pro bezpečný svod vody systémem liniového odvodnění. Při použití tohoto systému voda urazí ke žlabu krátkou vzdálenost a plocha se dá snadno vyspádovat.
Světlo ve sklepě není jen o elektřině a svítících žárovkách. Vzduch ve sklepních nebo suterénních místnostech není jen o ventilátorech a řízeném větrání. Naopak, cesta k přívodu čerstvého vzduchu a přirozeného světla je jednoduchá - stačí si pořídit anglický dvorek. Ne, není třeba se přestěhovat na britské ostrovy, ale pořídit si sklepní světlík, tzv. anglický dvorek.
Rychlost stékání vody z povrchu vozovky, parkovišť a komunikací je jeden z parametrů bezpečnosti provozu. Obyvatelé měst to nevnímají, pokud mohou „suchou nohou“ přejít přes silnici a chodit po chodníku. Pocítí, že něco není v pořádku, pokud je chodník v zóně ostřiku ze stojící dešťové vody na silnici nebo musí překračovat kaluže na přechodu.
Letošní suchý rok nás poučil, že se musíme mnohem více zamýšlet nad tím, jak správně hospodařit s vodou. A to nejen se zdroji podzemních vod, ale i s dešťovou vodou. Když už zaprší a voda je na našem pozemku, nemusíme jí nechat odtéct rovnou pryč. Můžeme jí využít pro přirozenou a bezúdržbovou závlahu půdy.
Při projektování pozemních komunikací skladových areálů, rozsáhlých parkovišť a příjezdových cest k průmyslovým zónám musí být splněny platné normové požadavky, technické předpisy a technické kvalitativní podmínky podle resortních předpisů Ministerstva dopravy. Jednou z podmínek je vyřešení správného odvodnění komunikací.
Letošní léto změnilo barvu velké části travnatých zelených ploch kolem nás na žlutou. Tam, kde nebyla půda na nárazové prudké deště připravená, nestihla zemi přinést skoro žádný užitek. Pokud je na zahradě dobře vyřešeno vsakování dešťové vody, je lepší šance na zadržení „rychlé“ vody v půdě a také doplnění zásoby podzemních vod. Navíc rychlý odtok vody z velkých území způsobuje povodně. Vsakování a retence vody má tedy i bezpečností význam.
Při revitalizaci Karlínského náměstí v Praze projektanti řešili mj. hospodaření s dešťovou vodou. V Karlíně je rozsah znečištěných zpevněných ploch, jako jsou chodníky, silnice apod. příliš velký, než aby se dešťová voda mohla svést rovnou do zeleně. Pro ekologické řešení byl vybrán systém RONN Solution.
Liniový odvodňovací systém RONN Water Management spolehlivě zajišťuje provozní bezpečnost komunikací tím, že plynule a rychle odvede vodu i při velkém množství srážek. Na silnicích nevznikají žádné kaluže. Hospodárný a efektivní odvodňovací systém je jednou z podmínek dlouhodobé životnosti komunikací.
Při výstavbě každé budovy má stavitel a projektant povinnost vyřešit správné hospodaření s dešťovou vodou na pozemku. V české legislativě tuto problematiku řeší norma vodního hospodářství TNV 75 9011 a udává jako prioritní technický způsob odvodnění vsakováním s minimalizací pouštění dešťové vody do kanalizačního řádu.
Pro rodinné domy i průmysl nabízí firma RONN ucelený program přečerpávacích stanic. Menší čerpací stanice jsou vyrobeny z polyetylenu vstřikováním a vynikají vysokou pevností a spolehlivostí. Malé STAR270 pro domácnosti, které lze vybavit jedním nebo dvěma čerpadly a které uložit volně v budově. Všechny stanice jsou samonosné a jsou vhodné i pro uložení v pojezdných komunikací.