logo TZB-info


Facility management

Facility management (FM) je multioborová disciplína, která má za cíl integrované řízení všech služeb, které podporují hlavní činnost společnosti. TZB-info se soustředí především na ty služby z oblasti FM, které souvisí s budovou a jejím efektivním provozem.

Údržba budov Energetická náročnost budov Provoz technologií Revize a kontroly Požární bezpečnost staveb BOZP FM služby Normy a právní předpisy

Na TZB-info se věnujeme zejména údržbě, energiím, instalacím, revizím, BOZP a požární ochraně, security, údržbě a právním komentářům.

Oblast Facility management na TZB-info získala cenu FM AWARDS 2015 v kategorii PROJEKT ROKU.

Týden Facility managementu 2017 se konal 13.-16. listopadu s mottem Služby a lidé.
Prezentace z konference TFM 2017 a přehled vítězů FM Awards 2017

AKTUÁLNÍ NABÍDKA ŠKOLENÍ portálu TZB-info

Správa a provoz nemovitostí, facility management v praxi
intenzivní 5denní (3+2 dny) vzdělávací seminář
říjen 2018 - POSLEDNÍCH 5 VOLNÝCH MÍST
pondělí 8.10.2018 - středa 10.10.2018, od 9:00 do 17:00 (první část),
pondělí 15.10.2018 - úterý 16.10.2018, od 9:00 do 17:00 (druhá část)
místo konání: Aquapalace Hotel Prague, Čestlice
podrobnosti + online přihláška

  • Co je Facility management?

    • Facility management (FM) je integrované řízení činností v rámci organizace vedoucí k zajištění a rozvoji sjednaných služeb (podpůrných služeb), které podporují a zvyšují efektivitu vlastní základní činnosti.

      Facility management (FM) pokrývá a slučuje velmi širokou škálu procesů, služeb, činností a zařízení. Rozhraní mezi základními činnostmi a podpůrnými službami je stanoveno individuálně každou jednotlivou organizací. Souvislosti mezi FM službami a ostatními podpůrnými službami jsou znázorněny na obrázku č. 1.

      Schema - Struktura Facility managementu
      Obrázek č. 1 - Rozsah Facility managementu

      Efektivní Facility management bude:

      • Podporovat integraci procesů různých služeb
      • Zjednodušovat vazby mezi strategickou, taktickou a provozní úrovní
      • Zajišťovat stálou komunikaci (zdola nahoru a naopak v rámci organizace)
      • Rozvíjet a kultivovat vztahy a partnerství mezi klienty/koncovými uživateli a dodavateli/poskytovali služeb
      • Podporovat propojení mezi historickými skutečnostmi, stávajícím stavem a budoucími požadavky.

      Václav Soukup, ředitel divize FM3 ATALIAN
      logo ATALIAN
      Zamyšlení nad negativními trendy v oblasti facility managementu

      Situace na trhu je vyhrocená pod vlivem ne vždy solidního a profesionálního přístupu ze strany „pseudoFM společností“, následkem čehož je devalvována hodnota kvalitně a profesionálně prováděné technické správy a celkově služeb zahrnutých do škály facility managementu.
  • Rozdělení Facility managementu

    • Oblast Facility managementu (FM) může být seskupena podle požadavků klienta, a ty mohou být souhrnně zařazeny do dvou hlavních skupin.

      • Prostor a infrastruktura - tzv. "Tvrdé služby"
        (správa prostor, využití prostor, správa a optimalizace pracoviště, technická správa budov, energetická správa, odpadové hospodářství, vnitřní a venkovní úklid)
      • Lidé a organizace - tzv. "Měkké služby"
        (zdraví, hygiena, bezpečnost a ochrana, interní služby - stravování, recepční služby, správa zasedacích místností, sekretářské služby atd., ICT. Interní logistika - tiskové a kopírovací služby, archivní služby, interní pošta, zásilková služba, dopravní služby, autoprovoz atd.).

      Zaměřením se na požadavky je zdůrazněna klientská orientace Facility managementu (FM).

      Schema - Model Facility managementu
      Obrázek č. 2 - Model Facility managementu - Model představuje FM, který poskytuje integrovaný pracovní rámec.
      Popisuje, jak FM podporuje základní činnosti organizace. Zabývá se vztahem mezi požadavky a dodávkou
      a představuje různé úrovně možných vazeb FM.

      Zdroj: Norma ČSN EN 15221-1
      Obrázky: FM Institute s.r.o.

  • Výkladový slovník pojmů pro Facility management

  • Facility management na TZB-info oceněn na Týdnu FM 2015

    • Oblast Facility management na TZB-info získala cenu FM AWARDS 2015 v kategorii PROJEKT ROKU.
      Cenu jsme převzali dne 10.11.2015 na slavnostním večeru v rámci Týdne FM.

další redakční články >>>REDAKČNÍ RECENZOVANÝ ČLÁNEK
Ilustrační obrázek, zdroj: článek TZB-info Obermeyer Helika a. s.

Simulace jako důležitá součást konceptu BIM

25.6.2018 | Ing. Michal Faltejsek

Důležitou složkou BIM k reálnému modelu stavby jsou simulace nad modelem. Například akustické, termické, vlivu okolí, oslunění. Simulace a výsledky z nich získané nám predikují problémy nebo situace, které v průběhu životního cyklu mohou nastat, a tím mohou zabránit jejich vzniku.

další článkyDENNÍ ČLÁNKY

Čtyřicátníci jsou v Česku nejohroženější pracovními úrazy, následují dvacátníci

18.8.2018 | ARDON SAFETY s.r.o.
Čtyřicátníci jsou v Česku nejohroženější pracovními úrazy, následují dvacátníci. Kritický den je pondělí a čas kolem desáté dopoledne. Odborníci na bezpečnost práce upozorňují na dvě nejrizikovější skupiny zaměstnanců v Česku, kterým se nejčastěji stávají pracovní úrazy a zároveň vysvětlují, proč tomu tak je.

3-megawattový systém pro skladování energie v Johan Cruijff ArenA uveden do provozu

18.8.2018 | Eaton
Do provozu byl uveden největší evropský systém pro skladování energie, který využívá jak použité, tak zcela nové baterie z elektrických vozidel v komerční budově. Amsterdamský radní Udo Kock vedl oficiální zahajovací ceremoniál.
starší zprávy >>>

Články

3 tipy Inoutic pro výběr vchodových dveří

15.8.2018 | Inoutic / Deceuninck, spol. s r.o.
Při výběru vchodových dveří bychom měli zvážit několik hledisek. Zvlášť teď v době dovolených je aktuální bezpečnost, dále nároky na tepelně nebo zvukověizolační vlastnosti dveří a samozřejmě také jejich vzhled.

Baumit Tools – Přednosti plug-in verze pro technologii BIM v názorných videoprezentacích

6.8.2018 | Baumit, spol. s r.o.
Společnost Baumit, spol. s r.o. připravila pro zájemce o plug-in verzi s názvem Baumit Tools v rámci projektování pomocí BIM technologie dvě názorné videoprezentace zaměřené na práci s tímto uživatelským rozhraním, které zároveň zdůrazňují jeho nesporné benefity.

Zákonné povinnosti při správě budov – dotazník

4.8.2018 | Bc. Linda Petrová, katedra Městského inženýrství, stavební fakulty Vysoké školy báňské - Technické univerzity v Ostravě
Účelem dotazníku je zmapování, jaké povědomí mají organizace a odpovědní správci budov v oblasti provádění zákonných povinností a jaké systémy k tomu používají.
peníze, zdroj, promoteri.eu

Kolik stojí brigádník? Meziročně více až o 15 %

3.8.2018 | Promoteri.eu
Není to jen průměrná mzda, která v Česku roste rekordním tempem. Z rekordních hodinových mezd se těší také letní brigádníci. Vydělat si mohou až 150 korun za hodinu. I přesto zůstává celá řada letních brigád neobsazená.

Velký skok pro budovy v Evropě představuje směrnice EPBD

3.8.2018 | DANFOSS, s. r. o.
Domy, v nichž žijeme, spíme nebo pracujeme, mají velký potenciál úspor energie. Můžeme tyto příležitosti skryté za betonem, sklem a ocelí vyhledat – a ušetřit tak velké náklady i hodně práce a vytvořit lepší místo pro život. Významným krokem k odhalení potenciálu úspor je revidovaná směrnice EPBD.
Svařování má řadu rizik, foto článek Ochrana zdraví při svařování, TZB-info

Svařování má řadu zdravotních rizik

2.8.2018 | redakce
Mezi hlavní zdravotní rizika při svařování a dělení materiálů patří ultrafialové a infračervené záření, popáleniny, vdechované dýmy, zplodiny a aerosoly, hlučnost a úraz elektrickým proudem.
Požární bezpečnost staveb 2018 © missisya - Fotolia.com

Přihlaste se na konferenci Požární bezpečnost staveb 2018

31.7.2018 | redakce
Portál TZB-info ve spolupráci s veletrhem For Arch pořádá již třetí ročník konference Požární bezpečnost staveb. Přednášky na téma bezpečnosti výškových staveb, větraných fasád, ETICS, panelových domů, sídlišť a požárního větrání připravují přední kapacity z oboru stavebnictví a požární bezpečnosti. Konference proběhne 20. září 2018 na veletrhu For Arch.
Ilustrační obrázek, foto D.Kopačková, redakce

90 + 30 milionů: Stát rozšiřuje podporu rekonstrukce veřejného osvětlení

29.7.2018 | redakce
Díky společným výzvám, které ministerstva vyhlásí letos na konci srpna, by mohla mít ČR do konce roku 2021 přes 60 tisíc energeticky a světelně šetrných pouličních lamp. Rekonstrukce veřejného osvětlení přinese úspory energie a zároveň budou minimalizovat světelné znečištění.
diskuse: 2 příspěvky, poslední 30.07.2018 16:30

Simulace změn spotřeby energie v obytných budovách

23.7.2018 | doc. Ing. Dalibor Vytlačil, Ph.D., ČVUT v Praze, Fakulta stavební, Katedra inženýrské informatiky, Časopis Vytápění, větrání, instalace
Spotřeba energie v obytných budovách závisí na aktuálním stavu fondu budov. Kromě vnějších podmínek ovlivňují budoucí spotřebu energie dva základní faktory – technické požadavky na nově stavěné budovy a intenzita rekonstrukcí stávajících staveb. Příspěvek prezentuje metodu, která integruje obě strategie do jednoho dynamického modelu.

Chcete šetřit životní prostředí i svoji peněženku? Mějte spotřebu vody pod kontrolou

23.7.2018 | ista Česká republika s.r.o.
Každý rok dochází k mnoha nezjištěným únikům vody. Ty znamenají nejen zbytečné ztráty pitné vody, ale také nečekané finanční náklady pro uživatele bytů. Nejčastějším případem je kapající kohoutek nebo protékající toaleta.

Nejčastější chyby v navrhování záchytného systému

23.7.2018 | ROOFIX s.r.o.
Projektant by měl při navrhování nové či rekonstruované střechy vedle klempířských, zámečnických a dalších výrobků zohlednit rovněž instalaci záchytného systému.
Ilustrační obrázek, zdroj: TZB-info

Poptávka po nových průmyslových nemovitostech roste rychleji než nabídka

22.7.2018 | redakce
V roce 2018 se nabídka průmyslových prostor navýší především v regionech ČR, a to o 5,1 %. Plánovaná výstavba se týká nových hal v blízkosti již existujících firem z důvodu rozšiřování výroby a nových areálů tzv. na zelené louce.

Příprava realizace staveb může být efektivnější

19.7.2018 | Schindler Systems, s.r.o.
Podmínkou pro dodržení harmonogramu a efektivní stavbu není jen mít lidské a technické zdroje k dispozici, ale mít je k dispozici včas, aby realizace stavby navazovala a nevznikaly zbytečné prostoje. Plánování realizace stavby výrazně usnadňuje nový modul aplikace eIntranet.net.

TECHNOLOGICKÉ FÓRUM na veletrhu FOR ARCH 2018 bude řešit dopady Revoluce 4.0

18.7.2018 | ABF, a.s.
Jak se daří naplňovat Programové prohlášení vlády? Jak Průmysl 4.0 změní český trh? Je reálný nárůst produktivity výroby o třetinu? Nejen na tyto otázky bude hledat odpovědi TECHNOLOGICKÉ FÓRUM: investice_technologie, úvodní konference, která zahájí dne 18. 9. 2018 mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH.

FOR ARCH 2018 nastíní dění v oblasti stavebnictví: časté chyby, nové předpisy i důraz na kvalitu

17.7.2018 | ABF, a.s.
Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH 2018 nabídne ve dnech 18. až 22. 9. příležitosti k získání nejaktuálnějších poznatků ze stavební praxe. V rámci doprovodného programu bude diskutována problematika pozemních staveb od velkých bytových celků po rodinné domy.

DELTA uspěla v roli generálního projektanta gigantické výrobní haly ENGEL v jihočeských Kaplicích

16.7.2018 | DELTA Projektconsult s.r.o.
V sobotu 16. července 2016 byl položen základní kámen k rozšíření výrobního závodu ENGEL v Kaplicích. Letos v červnu, po necelých dvou letech, proběhlo v Kaplicích slavnostní otevření nové výrobně skladovací haly spolu s novou čtyřpatrovou administrativní budovou.

Kvalita pracovního prostředí se stává významným faktorem při výběru kancelářských prostor

13.7.2018 | CEEC Research s.r.o.
Mezi hlavní trendy dnešních kanceláří patří především to, že zaměstnavatelé používají svou kancelář jako vizitku firemní kultury a jako nástroj k motivaci a přilákání zaměstnanců.

Unikátní osmidílný seriál TZB-info k zařizování kanceláře

12.7.2018 | Ing. arch. Petr Brandejský, redakce
Jaké jsou minimální prostorové požadavky na kancelářské prostory, akustické požadavky, požadavky na osvětlení, barevnost nebo například požadavky, na tepelnou pohodu kancelářských prostor? aký typ nábytku nalezneme v kancelářích pro řadové zaměstnance, manažery a vedení firmy. Nezapomeňte na recepci, kuchyňku, jednací místnosti, ale třeba i denní místnost a hernu…

další články

 



ZOBRAZIT PLNOU VERZI
© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2018, všechna práva vyhrazena.