Recenzovaný Příspěvek stručně mapuje historii požadavků na větrání škol, zamýšlí se nad současným zněním právních předpisů, které mají přímý vztah k dané problematice a opatrně vyhlíží předpisy budoucí.
Nové jednotky DUPLEX Roto spolu s nástřešním provedením DUPLEX Roto-N rozšiřují sortiment firmy Atrea o další čtyři velikosti větracích jednotek se vzduchovými výkony od 1500 do 5000 m3/h (nominální výkony s tlakovou rezervou min. 200 Pa).
Na stavbe vzniká časový stres. Rýchle zmeny vyžadujú rýchle reakcie. Každé zdržanie nesie so sebou veľké náklady. Pri inštalácii inžinierskych sietí a TZB je v tomto ohľade jedna z najkritickejších inštalácia vzduchotechnických rozvodov, zvlášť ak energetické parametre vyžadujú vzduchotechnickú trasu tepelne a prípadne zvukovo izolovať.
Čerstvý vzduch v kancelářích je důležitým faktorem, který ovlivňuje soustředění a pracovní výkon. Přitom řada administrativních budov s proskleným pláštěm tradiční větrání téměř neumožňuje. Německá společnost Schüco International KG před dvěma roky představila nejužší otvíravé větrací křídlo na trhu.
U mnoha budov škol došlo v mnoha případech ve snaze o energetické úspory k výměně oken a zateplení fasády, často i v rámci dotačních titulů. Motivace obcí byla jasná - energetické úspory v provozovaných objektech znamenají úspory v rozpočtech. Zapomnělo se však na dodržování požadavků dalších vyhlášek a zákonů, týkajících se lidského zdraví.
Nová generace jednotek DUPLEX Roto spolu s nástřešním provedením DUPLEX Roto-N doplňuje své předchůdce DUPLEX Multi a DUPLEX Basic a rozšiřuje sortiment firmy Atrea o další tři velikosti větracích jednotek se vzduchovými výkony od 8000 do 15000 m3/h (nominální výkony s tlakovou rezervou min. 250 Pa).
Větrání domů je značně přehlíženou součástí života, ačkoli má velký význam nejen pro naše pohodlí, ale i pro naše zdraví. Mnohé zdravotní problémy vyplývající z nedostatečného větrání jsou dobře známy, ale je pravděpodobné, že existuje i řada dopadů, o kterých toho moc nevíme, nebo o nich dokonce nemáme žádnou představu.
Stále více se setkáváme se stavem, kdy se začíná neúměrně zhoršovat vnitřní prostředí ve školách z hlediska mikroklimatických podmínek a škodlivin v ovzduší. Uvedené příklady jsou ukázkou toho, že ve školských objektech je možno instalovat větrací systémy, které mohou kromě vyčíslitelných ekonomických výsledků v podobě úspor energie přinášet další kvalitu do výuky.
Většinu svého života většina z nás, až na výjimky, prožije v uzavřených prostorech, především v budovách. Riziko, které představuje nedostatečná výměna vzduchu, zahrnuje obtíže nezávažné (např. syndrom nemoci z budov, onemocnění horních cest dýchacích), celoživotní alergické postižení, ale i život ohrožující expozici toxickým látkám (např. CO) nebo karcinogenům (benzen). Ve většině případů jedině větrání dokáže snížit koncentrace látek, jejichž zdroj se nachází v interiéru.
Příspěvek reaguje na výzvu k diskusi zveřejněnou ve VVI č. 1/2002 a klade si za cíl informovat čtenáře o požadavcích na mikroklimatické podmínky ve školách, které by při zvolené koncepci ministerstva zdravotnictví měl stanovit jeden z cca 25 prováděcích předpisů k zákonu č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví. Současně by měl článek přispět k iniciaci věcné a fundované diskuse k dané legislativě na stránkách odborného periodického tisku.