logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Větrání škol

U budov škol došlo v mnoha případech k výměně oken a zateplení fasády ve snaze o energetické úspory, často i v rámci dotačních titulů. Motivace obcí byla jasná - energetické úspory v provozovaných objektech znamenají úspory v rozpočtech. Zapomíná se však na dodržování požadavků dalších vyhlášek a zákonů, týkajících se lidského zdraví.

Při dlouhodobém pobytu v učebnách s neodpovídajícím přívodem čerstvého vzduchu jsou děti i učitelé vystaveni zvyšující se koncentraci CO2, prachu a škodlivých chemických látek. Zateplování škol má nepříjemný vedlejší efekt: v dokonale utěsněných budovách není čerstvý vzduch.

Při nedostatku O2 začíná mozek automaticky filtrovat veškeré vjemy a nepodstatné nepouští dál ke zpracování. Může se proto stát, že vidění se zužuje pouze na pohled na učitelku a tabuli – žák pak má pocit, že se dívá jakoby skrz papírový dalekohled. Nastupuje malátnost a lenost – tělo šetří kyslíkem. Některé studie dávají do souvislosti vliv vyšší koncentrace CO2 v budovách na rychlejší odumírání mozkových buněk a stále vyšší výskyt Parkinsonovy nemoci.

Úvaha vede k otázce instalace čidel CO2 jako ukazatele kvality vnitřního prostředí, což by mohlo učitele na aktuální stav prostředí upozornit. Nutno zdůraznit, že instalace čidel CO2 není samospasitelná. Je potřeba komplexní řešení v podobě řízeného větrání, nicméně při současném stavu představuje měření kvality vnitřního prostředí výrazný pokrok pro řešení dané problematiky. Limit stanovený pro CO2 v učebnách je 1500 ppm.

Ve školách proběhla již řada měření, která došla k alarmujícím výsledkům. Již na začátku druhé vyučovací hodiny byla koncentrace CO2 nadlimitní a během výuky neustále stoupala.

Hygienické požadavky na vnitřní prostředí

Obecně vychází právně závazné hygienické požadavky na jednotlivé faktory prostředí a větrání ze zákonů: Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) v platném znění, Zákon č. 20/1966 Sb., o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů – především zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce v platném znění, Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Některé jednotlivé požadavky vyplývají i z „atomového zákona“, „chemického zákona“, „zákona o odpadech“, „zákona o léčivech“ a řady dalších. Hygienické požadavky“ jsou rozpracovány v prováděcích předpisech k těmto zákonům.

V článku Hygienické požadavky na vnitřní prostředí staveb jsou i požadavky na školské budovy, kde se sleduje mikroklima, osvětlení, větrání.
  • Požadavky na jednotlivé faktory vnitřního prostředí jsou řešeny vyhláškou č. 410/2005 Sb. ve znění vyhlášky č. 343/2009 Sb., prašnost podle vyhlášky č. 6/2003 Sb. pro pobytové prostory.
  • Jmenovitě pro učebny je uvedena minimální výsledná teplota 20°C, optimání výsledná teplota 22 ± 2°C a maximální výsledná teplota 28°C, rychlost proudění vzduchu 0,1 až 0,2 m/s, relativní vlhkost 30 až 65% a Intenzita větrání čerstvým vzduchem 20 až 30 m3 na 1 žáka.


Mohlo by vás zajímat


Centrum odborné přípravy a gymnázium v Praze, autor Jiří Tencar
8.2.2023redakce
Revitalizací školní budovy ze 70. let 20. století v Českobrodské ulici v Praze vznikl unikátní projekt vybavený fotovoltaickou elektrárnou a bateriovým úložištěm. O vytápění se starají tepelná čerpadla, dešťová voda ze zelených střech a zpevněných ploch se využívá pro zálivku zeleně. Přečištěná voda ze sprch a umyvadel slouží ke splachování. Kvalitní architektura společně s inteligentním systémem větrání, osvětlení a stínění se stará o kvalitní vnitřní prostředí. Autor projektu Jiří Tencar představil realizaci školy na konferenci Energetická náročnost budov 2022.
20.1.2023TESTO, s. r. o., Tomáš Tetík produktový manažer VAC
Cílem měření v několika menších přednáškových sálech a ve velké přednáškové aule právnické fakulty bylo přeměřit skutečné hodnoty (jako teploty a objem) přiváděného a odváděného vzduchu a zkontrolovat parametry soustavy – porovnání naměřených hodnot s hodnotami uváděnými na ventilátoru a v projektu. S tím je následně spojeno navržení případných změn pro správnou funkčnost celé vzduchotechnické soustavy. To vše bude sloužit jako podklad pro nastavení příjemného prostředí pro 500 studentů právnické fakulty.
13.9.2022STIEBEL ELTRON spol. s r.o.
Pobyt ve škole byl nebo stále je součástí života každého z nás. Pro kvalitně strávený čas je nejen ze zdravotního hlediska, ale také kvůli vstřebávání informací a celkové pohody organismu zásadní dostatečné a správné větrání.
9.9.2022redakce podle SZÚ
V rámci projektu byl navržen Index kvality vnitřního ovzduší IKO – jako jednoduchý nástroj k popsání zdravotně relevantních informací o kvalitě vnitřního ovzduší. Umožňuje navržení a zavedení opatření, která by vedla ke zlepšení kvality prostředí ve školách.
Proč sledovat CProč sledovat CO<sub>2</sub> a VOC dohromady? Ilustrační foto Protronix
14.5.2022Protronix s.r.o.
Oxid uhličitý je vynikající indikátor, ale někdy na to nestačí. Co Vám může nabídnout kombinované čidlo? Je vhodné pro obytné domy, byty, tělocvičny, fit centra, šatny i provozy.
23.2.2022VIESSMANN, spol. s r.o.
S hygienicky doporučenou intenzitou větrání 0,3 m3/h, resp. 0,5 m3/h, je jednotka Vitovent 300-W při plném výkonu 225 m3/h vhodná pro větrání prostorů o objemu až do cca 750 m3, resp. 450 m3, a to představuje orientačně obytnou plochu 170 m2 až 290 m2. Typické využití se předpokládá pro obytnou plochu 160 m2 s účinností rekuperace tepla až 92 %.
15.11.2021VentiAir s.r.o., Ing. Filip Hainall
Řešení problémů v komunikaci mezi zařízením a nadřazeným systémem přímo na místě instalace velice často potrápí hlavy i odborníkům. O to větší je pak spokojenost spojená s jeho úspěšným vyřešením.
VRL-C Premium STIEBEL ELTRON
26.4.2021STIEBEL ELTRON spol. s r.o.
Ani si to neuvědomujeme, ale v budovách průměrně trávíme přes 80 % procent svého života. Honba za snižováním energetické náročnosti, se kterou souvisí mj. co největší snaha o utěsnění obálky budovy, přináší negativní vlivy na pohodu člověka, který má uvnitř pracovat nebo se věnovat jiné činnosti.
15.4.2021VIESSMANN, spol. s r.o.
Situace kolem koronaviru je nejen v České republice, ale i všude v Evropě stále komplikovaná a vyžaduje zásadní opatření. Proto je důležité zajistit podmínky k práci ve veřejných zařízeních a zejména vyučování na školách. Abychom významně přispěli k řešení situace, vyvinula společnost Viessmann nové zařízení na čištění vzduchu Vitovent 200-P.
11.2.20212VV s.r.o.
Nedostatečně větrané učebny jsou každodenní realitou bez ohledu na roční období. Během pandemie se ale nejedná jen o těžký vzduch s vysokou hladinou CO2, bolest hlavy a ztrátu koncentrace, ale jde o životy lidí. Řešením je WHISPER AIR – decentralizovaná větrací jednotka s vynikajícími parametry rekuperace tepla (viz obr. níže) a nízkou spotřebou energie.
2.12.20202VV s.r.o.
Roušky, desinfekce, měření teploty a další preventivní opatření jsou přijímána pro bezpečný návrat dětí do školních lavic. Důležitým nástrojem pro snížení rizika přenosu nákazy ve školách je větrání – o tom není pochyb, jsou ale otevřená okna řešením?
27.11.2020Ing. Miroslav Čermák, udrzitelne–projekty.cz
Množství světla v místnostech, jeho složení, poměry a prostorové rozdělení rozhodují o zrakové pohodě člověka. Zdravotní, ekonomický a ekologický důvod jsou aspekty, které dávají přednost dennímu osvětlení před osvětlením umělým.
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2023, všechna práva vyhrazena.