Digitální učebnice
Demo soubory k učebnicím
Metodika elektro
Návody k měření
Otázky k závěrečným zkouškám, maturitní otázky
Praxe - elektrotechnické konstrukce
Školení - Certifikát moderní výuky elektro
Tématické plány
Testy
Diskusní fórum
Tyto stránky jsou učené všem učitelům odborných elektrotechnických předmětů.
Obsahují učební texty, návody k laboratorním měřením, příklady a metodickými texty.
Mám 24 let praxe v oboru elektro, z toho 11 let ve školství. Učil jsem na SPŠE i na SOU, teorii i praxi. Pravidelně publikuji ve spolupráci s Nakladatelstvím technické literatury BEN (17 publikací), s časopisem Amatérské rádio (8 samostatně zpracovaných čísel) a f. Topinfo (www.tzb-info.cz).
S publikační činností jsem začal, když jsem si uvědomil, jaký je propastný rozdíl mezi nároky učitelů v hodinách teorie a skutečnými znalostmi studentů. Ty se nejlépe poznají při oživování elektrotechnických výrobků v hodinách praxe. Student, který se v teoretických předmětech seznamuje s vyšší matematikou často není schopen navrhnou dělič napětí, plete si propustný a závěrný směr u diody, apod.
Změny v součástkové základně tohoto oboru probíhají velmi rychle. Výuka odborných předmětů by za nimi neměla zaostávat.
Učebnice, které jsem napsal a které vydávám vlastním nákladem, jsou proto zaměřeny na bezpečné zvládnutí základních znalostí. Prosazují rovněž používání moderních součástek a zapojení. Tyto stránky je doplňují o texty, které by nebylo ekonomické vydávat knižně.
V současnosti se školní osnovy nahrazují rámcovými vzdělávacími plány. Školy mají větší samostatnost. To samo o sobě ke zkvalitnění výuky nestačí. Je potřeba definovat, co je moderní výuka a jak elektroniku správně učit. Žádná státní instituce se zatím touto otázkou nezabývala a nevytvořila k tomu materiály. (Na žádném úředním papíře není napsáno, která zapojení a které součástky jsou moderní.) Kontrolují se pouze formální stránky výuky (pokud je správně vyplněná třídní kniha, je vše v pořádku).
Zatímco v praxi se lpění na zastaralých postupech trestá propuštěním nebo krachem, ve školství se zastaralá výuka platí stejně jako moderní výuka.
Vzdělávání učitelů je jednou z hlavních priorit v programu Vzdělání pro konkurenceschopnost, který je financován z ESF. Zatím ale pro tuto činnost nejsou k dispozici žádné peníze, provádím ji na vlastní náklady a za pomoci f. Topinfo sro, které tímto děkuji za pomoc při vytvoření těchto stránek.
Společně s touto firmou připravuji vzdělávací program pro učitele středních elektrotechnických škol s využitím ESF. Jeho součástí má být kromě školení učitelů z analogové a klasické číslicové techniky také semináře zabývající se problematikou mikroprocesorové techniky, programovatelnými hradlovými poli, propojením měřicí a výpočetní techniky a technickou angličtinou. Chceme vytvořit databázi elektrotechnických příkladů pro výuku s pomocí PC. Bude-li to možné, bude v rámci tohoto programu rozdávána školám technická literatura, případně další pomůcky k výuce.
Rádi bychom pro tuto činnost našli schopné spolupracovníky, kteří se o své nápady budou ochotni rozdělit se svými kolegy. Bylo by dobré, aby se na tvorbě těchto stránek podílelo více autorů. Doufáme, že se situace časem změní k lepšímu a že bude možné příspěvky na tyto stránky zaplatit.
Napište nám prosím, zda by Vaše škola měla zájem se takového programu zúčastnit. Uveďte prosím, kolik je u Vás učitelů odborných elektrotechnických předmětů a kolik přibližně máte žáků.
Děkuji předem za všechny připomínky k těmto stránkám.
Ing. Jiří Vlček
Tehov 122
251 01 Říčany
E: , tel 266 05 29 45, mob 723 799 875