logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

České baterie umí automaticky obchodovat na burze a snižovat účet za elektřinu

Elektrický akumulátor v kombinaci se spotovým tarifem a chytrým řízením umí ideálně využít proměnlivých cen elektřiny. Nakoupit elektřinu, když je levná a prodat nebo využít ji, když je drahá. A to jak v domácnosti, tak v kancelářské budově nebo v průmyslu. Takto lze při proměnlivých cenách významně ušetřit, nebo dokonce vydělat. Akumulátory s pokročilými funkcemi pro automatické spotové obchodování prodává česká firma AERS.

Reklama

Více zajímavých videí na estav.tvOn-line televize pro architekturu, stavbu a bydlení

Energetická krize v kombinaci s rozvojem obnovitelných zdrojů přinesla vysoce proměnlivé ceny elektřiny během dne. V noci nebo v poledne za letních slunečných dnů se elektřina prodává buď velmi levně nebo dokonce za záporné ceny. To znamená, že zákazníci se spotovým tarifem dokonce dostanou zaplaceno za to, že elektřinu odebírají. A naopak v ranních a večerních špičkách jsou ceny elektřiny velmi vysoké.

Baterie s funkcí automatického obchodování na spotovém trhu

Ceny elektřiny na denním (spotovém) trhu jsou známy na den dopředu. Stejně tak lze na den dopředu poměrně přesně předpovědět počasí a výrobu fotovoltaiky. Odběratel s vlastní baterií, spotovým tarifem a ideálně (ale ne nezbytně) ještě s fotovoltaickou elektrárnou může těchto informací využít ve svůj prospěch. Baterie s chytrým algoritmem totiž zná i režim spotřeby objektu, kde je instalována. Bateriové úložiště tak umožňuje se na období vysokých cen dobře připravit v době, kdy je elektřina levná.

V době vysokých cen pak odběratel nečerpá elektřinu ze sítě, ale z levně nabité baterie. Může tak významně ušetřit, a když bude elektřinu do sítě v době vysokých cen dodávat, tak i vydělat.

Aby toto bylo možné, musí mít baterie dva základní parametry.

  1. vyšší kapacitu. V případě domácnosti je to minimálně 20 kilowatthodin, pro firmu nebo podnik pak stovky kilowatthodin až jednotky megawatthodin. Je to proto, že baterie musí být dostatečně velká, aby mohla pokrývat či zálohovat spotřebu odběratele, a ještě měla rezervní, zásobní kapacitu pro nákup levné elektřiny.
  2. chytré řízení. Aby v dobách nízkých cen byla baterie připravena prázdná a mohla se levně nabíjet, a v dobách vysokých cen, aby měla uloženou dostatečnu zásobu elektřiny na pokrytí spotřeby uživatele.

Bod 2 lze samozřejmě ošetřit i manuálně, ale znamená to věnovat poměrně dost času sledování cen elektřiny a případně i počasí, je-li na domě fotovoltaika. A pak je potřeba také pečlivé plánování vlastní spotřeby. Dobře nastavený algoritmus přitom umí tyto faktory porovnat sám a ve spolupráci s baterií zajistí nízké ceny elektřiny pro svého majitele automaticky. A právě taková bateriová úložiště vyrábí firma AERS, člen Fenix Group se sídlem v Jeseníku.

Zajímá vás, jak se baterie AERS vyrábí? Podívejte se na video.

Přečtěte si také Jak snížit účty za elektřinu pomocí bateriového úložiště Přečíst článek

AERS – česká bateriová úložiště

Společnost AERS začala s výrobou baterií v Jeseníku v roce 2016. Většinu komponentů pro svá úložiště vyrábí a vyvíjí v ČR, včetně těch klíčových – střídače, BMS a software. Samotné bateriové články se zatím ve velkém nikde v ČR nevyrábí, u nich tedy nezbývá než použít dostupné produkty ze zahraničí.

Použití vysloužilých (second-life) baterií z elektromobilů

AERS uzavřel partnerství se Škoda Auto a pro dvě řady svých výrobků používá vyřazené baterie z elektromobilu. Pro úložiště AERS z toho plynou dvě výhody.

Za prvé, získá malé baterie s vysokým výkonem a energetickou hustotou. Provoz auta klade na baterii velmi vysoké nároky – baterie musí být schopna fungovat v mrazu i v horku, nabíjet a vybíjet se velmi vysokými proudy a dobře snášet otřesy a vibrace. Zároveň musí být co nejmenší a nejlehčí. Do aut se tak dávají prvotřídní bateriové moduly, které musí splňovat přísné nároky. Pokud v některém ohledu přestanou vyhovovat, nelze je v autě používat.

Naproti tomu ve stacionárním úložišti baterie z elektromobilu “odpočívá”. Vybíjí a nabíjí se mnohem nižšími výkony, než na které byla stavěna. Není vystavena žádným otřesům a při minimálních ohledech ani teplotním extrémům. Za těchto podmínek zvládne baterie v úložišti fungovat mnohem déle, než by vydržela v elektromobilu.

A za druhé, vyřazené baterie ze sektoru automotive mají nižší cenu za kilowatthodinu než články nové. Díky používání vysloužilých článků z elektromobilu tak může AERS nabídnout zákazníkům úložiště s vysokou kapacitou, vysokým výkonem, a přitom v malém balení a za rozumnou cenu.

Přečtěte si také AERS a IBG Česko ve spolupráci se Škoda Auto vyvinuli kontejnerové bateriové úložiště za použití second-life baterií z elektromobilů Přečíst článek

Velkokapacitní úložiště pro domácnost, budovu nebo továrnu

AERS vyrábí velkokapacitní elektrické akumulátory ve třech produktových řadách nazvaných HES, DES a SAS. Nejmenší řada pro domácnosti se jmenuje HES a oproti konkurenci vyniká několika věcmi:

  • asymetrický střídač vyvinutý i vyrobený v ČR, takže baterie vyhovuje českému měření elektřiny po fázích
  • vysoká kapacita – úložiště HES může mít kapacitu až 41,1 kWh
  • přijatelná cena – díky použití second-life baterií vychází cena za kilowatthodinu úložiště levněji, než běžně dostupné domácí baterie složené z nových článků

Zajímají vás podrobnosti k funkcím a výrobě domácího akumulátoru HES? Podívejte se na video.

Druhá řada nese název DES a jedná se o menší bateriové kontejnery pro firmy, kancelářské budovy nebo jako vyrovnávací baterie pro nabíjení elektromobilů. Výkon těchto kontejnerů se pohybuje od 150 do 300 kW a kapacita dosahuje až 328 kWh. I v těchto bateriích jsou použity second-life články z elektromobilu.

Třetí a největší řada SAS je určena pro průmyslové aplikace. Ať už na spotové obchodování, snížení rezervovaného příkonu, eliminaci mikrovýpadků ve výrobě nebo vyrovnávání špiček v odběru.

Přečtěte si také 8 způsobů, jak baterie AERS šetří peníze ve výrobním provozu Přečíst článek

SAS je bateriové úložiště vestavěné do standardního lodního kontejneru o rozměru 20–40 stop podle kapacity. Výkon těchto úložišť začíná na 200 kW, kapacita na 200 kW, přičemž obojí lze navyšovat až na desítky megawattů a megawatthodin. V řadě SAS se již nevyužívají baterie z elektromobilů, ale nové LFP články.

Všechny tři řady baterií využívají pokročilý algoritmus pro automatické obchodování na spotovém trhu. Domácnost, kancelář nebo výrobní závod vybavený baterií AERS tak zvládne významně snížit účty za elektřinu, aniž by se jejich majitelé museli o spotové obchodování aktivně starat.

Dlouhodobé testování baterií i software

Fenix Group, matka společnosti AERS, ve svých provozech i kancelářích dlouhodobě využívá jak bateriová úložiště, tak obnovitelné zdroje. Má tedy k dispozici dostatek dat z reálného provozu, na kterých může ladit jak své baterie, tak řídicí elektroniku a software. Se sběrem a vyhodnocováním dat pomáhá i Univerzitní centrum energeticky efektivních budov (UCEEB) ČVUT.

Jaké druhy obnovitelných zdrojů v Jeseníku využívají a jaký mají výkon? Kolik využívá výrobní závod kilowatthodin bateriových úložišť? Dozvíte se ve videu.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.