II. Díl článku detailně analyzuje postup zadávání dat výpočtu energetické náročnosti budovy. V současné době se intenzivně připravuje konečná verze výpočetního nástroje NKN v.2.03.
Článek přibližuje metodiku výpočtu energetické náročnosti budov podle vyhlášky 148/2007 Sb., která nahrazuje vyhlášku 291/2001 Sb. a je prováděcí vyhláškou k §6a zákona 406/2000 Sb. o hospodaření energií v pozdějším znění. Je úvodní informací k popisu metodiky, způsobu a principu výpočtu energetické náročnosti budov a slovně doprovází konkrétní výpočetní postup dosažení hodnotícího měřítka energetické náročnosti budovy.
Další článek týkající se problematiky nového způsobu hodnocení energetické náročnosti budov (dále "ENB") bude zaměřen na stávající budovu veřejného sektoru - budovu školy o podlahové ploše větší než 1000m2. Škola disponuje energetickým auditem, na jehož základě Obecní úřad uvažuje o její částečné rekonstrukci. Z tohoto důvodu je k projektové dokumentaci stavby nutné provést výpočet energetické náročnosti budovy a vystavit průkaz ENB. Průkaz ENB bude poté umístěn na veřejně přístupném místě v budově.
Plnění požadavků EU ve vztahu k prosazování politiky úspor energie a implementace směrnice o energetické náročnost budov (ENB) do naší legislativy padá u nás především na hlavu ředitele odboru ekologické energetiky MPO, pana Ing. Ladislava Pazdery. Tohoto tématu se týká i první část našeho rozhovoru.
Pro většinu budov bude od 1. ledna 2009 platit nový způsob výpočtu energetické náročnosti budov (dále jen "ENB") a budou podléhat povinnosti na vystavení průkazu energetické náročnosti budovy. Jaké jsou vstupy a co bude obnášet vystavení průkazu ENB, jak se bude postupovat při výpočtu. Seriál článků představí zástupce budov, na které bude potřeba vystavit průkaz ENB.
Evropská směrnice 2002/91/ES zavazuje Českou republiku k provádění inspekcí klimatizačních zařízení. Energii spotřebovanou na chlazení a klimatizaci budov nebyla doposud v naší republice věnována pozornost. Bohužel příprava legislativních i technických podkladů pro realizace inspekcí naráží ve většině zemí na značné technické problémy.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2002/91/ES o energetické náročnosti budov zavedla k datu 8. ledna 2006 pro všechny členské státy Evropské unie některé nové povinnosti. Jednou z těchto povinností, která musí být zavedena do našeho právního řádu, je i kontrola klimatizačních systémů v budovách.
Soutěž o nejlépe využité energetické služby je vyhlašována v návaznosti na Směrnici Evropského Parlamentu a Rady EU č. 2006/32/ES o energetické účinnosti u konečného uživatele a o energetických službách. V souvislosti s plněním uvedené Směrnice se zavázal státní sektor počínaje rokem 2008 snížit spotřebu energie každoročně o 1,5%, a to v trvání do roku 2017.
Článek popisuje různé úrovně souhrnného hodnocení energetické náročnosti budov (EPB) a energetické náročnosti výstavby budov (EVB). Je zde příklad výpočtu en. náročnosti výstavby vytápěcího systému pro různé varianty řešení. V závěru jsou uvedeny konkrétní výstupy hodnocení tak, jak procentuelně ovlivňují celkovou energetickou náročnost.
Platná evropská směrnice 2002/91 mimo jiné požaduje, aby byla v jednotlivých členských státech vytvořena zákonem podpořená metodika pro hodnocení celkové energetické náročnosti budov. K tomu je připraven software, který bude k dispozici v průběhu 1. pololetí 2007 všem osobám provádějícím průkazy energetické náročnosti budov.