Elektromobil na sídlišti v zimě: reálný test
Co znamená elektromobilita v roce 2023 pro lidi v paneláku? Abychom to zjistili, týden jsme v zimě dojížděli elektromobilem z bytu na sídlišti do kanceláře na druhém konci Prahy. A po skončení pracovního týdne jsme se sebrali a vyrazili na prodloužený víkend na hory. Nezmrzli jsme? Kolik času jsme strávili na nabíječkách? A kolik to celé stálo? Podívejte se na video.
Z doslechu víte, že život s elektromobilem na sídlišti není zrovna pohodlný. Tím spíš, když mrzne. A už vůbec byste s ním nechtěli uvíznout v únoru na dálnici. Vyzkoušeli jsme proto, jak takový zimní provoz elektromobilu na sídlišti reálně vypadá, jak je schůdný a kolik stojí. A vzali jsme to docela poctivě. Náš test měl tři části:
I. Zimní dojíždění elektromobilem přes ucpanou Prahu
Vzali jsme Škodu Enyaq 60 iV, tedy poměrně velký a těžký elektromobil s odpovídající spotřebou, ale v základní variantě, tedy s nejmenší baterií, která se do tohoto modelu dává.
Dojížděli jsme pět dní z pražského Jižního města na Petřiny a zpět. To znamená cestu z jihovýchodu Prahy na severozápad a zpět, tedy dvakrát denně napříč přes celou Prahu. Dva z pěti dní jsme dojížděli po dálnici, tedy Jižní spojku a tunely, a tři dny přes centrum, tedy Legerovu, Karlovo náměstí a Anděl. Zpět jsme přitom jezdili vždy po Jižní spojce.
Celý týden mrzlo a Praha byla každý den ráno ucpaná. Vedle jízdy jsme tak potřebovali i hodně energie na vyhřívání kabiny při několikahodinovém stání v kolonách.
Na sídlišti jsme neměli možnost domácího nabíjení ani garáže. Auto tedy stálo přes noc venku, bylo nutné ho každé ráno rozmrazit a využívali jsme výhradně veřejné nabíječky.
A aby toho nebylo málo, Praha je také kopcovitá, což zvyšuje spotřebu. A konečně zimní energetická krize nám přinesla historicky nejvyšší ceny elektřiny. Těžko bychom pro městský test elektromobilu našli náročnější podmínky.
Jaké nám elektrický pohon přinesl nepohodlí a jak moc jsme se museli omezovat? Kolik energie jsme spotřebovali, kolikrát jsme museli nabíjet a kolik nás to stálo? Podívejte se na video.
II. Zimní cesta elektromobilem na hory
Obyvatel sídliště, tím spíš Jižního města, mívá obvykle jedno auto, protože víc nemá kam zaparkovat. To znamená, že s jediným autem, které používá na dojíždění, musí zvládnout i další program. My jsme si vybrali výlet na prodloužený víkend do Jizerských hor.
To zahrnuje zimní cestu po dálnici, s naloženým autem a do zasněžených kopců. A zastihla nás i noční můra všech, kdo se o elektromobil zatím blíže nezajímali – zimní zácpa na dálnici.
Jak si základní Enyaq s náhonem na zadní a malou baterií poradil se sněhem? Několik nocí jsme strávili mimo sídliště – pomohlo nám domácí nabíjení? Kolikrát jsme museli nabíjet, kolik jsme spotřebovali elektřiny a na kolik nás výlet vyšel? Dozvíte se ve videu.
III. Soužití s elektromobilem ve městě a nabíjení na sídlišti
V diskuzi o elektromobilitě nelze přehlédnout námitku „Elektromobil má výfuk v komíně elektrárny, tak jakápak ekologie. Naopak moderní auta se spalovacím motorem prakticky čistí vzduch.“ Projeví se tedy elektromobily pozitivně v městském provozu? I na to jsme se podívali v naší videoreportáži.
Kdo má rodinný domek, může nabíjet doma každý den a za ceny, které si dohodne se svým dodavatelem. Pokud má navíc fotovoltaiku nebo spotový tarif, může si nabíjet auto zadarmo z vlastního zdroje, nebo si za to dokonce nechávat zaplatit, když je v síti přebytek elektřiny. Kde ale budou nabíjet elektromobily obyvatelé sídlišť? Jsou na Jižním městě nějaké nabíječky? Jak dlouho trvá nabíjení základního Enyaqu na veřejné nabíječce a na kolik to vyjde? Odpovíme ve videu.
Přejít z výroby spalovacích motorů na elektromobily není jednoduché a své o tom vědí i největší evropské automobilky. Jaká je vůbec Škoda Enyaq jako auto? Povedl se Škodovce její první „plnotučný“ elektromobil? Ve videu tedy zběžně prozkoumáme samotné auto a nakonec odpovíme na základní otázku: stojí za to na sídlišti v roce 2023 používat elektromobil?