Reklama

Dopravní stavby

19.7.2025Mgr. Gabriela Pokorná, tisková mluvčí, Magistrát města Ostravy
Proměněný prostor pod novým City Campusem by nejen Ostravané mohli užívat ještě v letošním roce, stavba by měla být dokončena do listopadu. To znamená, že na nadcházející Infothermě si již revitalizaci budete moci prohlédnout a komunikaci užívat.
10.7.2025Pipelife Czech s.r.o.
Kanalizační infrastruktura, zejména v oblasti dopravních staveb, musí odolávat extrémnímu mechanickému zatížení, vibracím i dlouhodobému provozu bez poruch. A právě pro takové podmínky byl navržen systém PP MASTER – moderní kanalizační potrubí vhodné pod koleje, terminály, do průmyslových zón i městské zástavby.
9.7.2025MEA Water Management s.r.o.
Městys Svatava realizoval kompletní rekonstrukci lávky v ulici Palackého, která slouží jako klíčové spojení v rámci intravilánu obce. Realizaci provedla společnost Jan Hauzr s.r.o. v loňském roce.
27.6.2025HRDLIČKA spol. s r.o. – portál MAWIS
Digitální technická mapa České republiky (DTM ČR) je jednotný systém, který slouží ke sběru, správě a sdílení informací o dopravní a technické infrastruktuře. Vzniká ve spolupráci státu, krajů, obcí a správců sítí. DTM sjednocuje dříve roztříštěná data do jednoho digitálního modelu, který může využívat veřejný i soukromý sektor.
16.2.2025doc. Ing. Dušan Stehlík, Ph.D., Ing. Karel Spies, Ing. Pavlína Tanečková
Recenzovaný Výzkumem bylo prokázáno, že stmelením asfaltového recyklátu asfaltovou emulzí dosáhneme dostatečné pevnosti podkladní vrstvy. Zároveň v kombinaci s mírným zahřátím stmelené směsi dojde k mnohonásobnému zvýšení požadovaných parametrů (především pevnosti v příčném tahu) této směsi, právě díky aktivaci obsaženého pojiva v recyklátu. Tato možnost úpravy je vhodná pro většinu asfaltových recyklátů používaných v ČR, které obsahují pojivo s bodem měknutí okolo 60 °C. Navrhovaná technologie se osvědčí zejména při výstavbě, opravě či údržbě komunikací, a tento cenný materiál v podobě asfaltového recyklátu se jistě dočká adekvátního využití. Téma se řešilo i v rámci letošní konference Izolace.
2.2.2025Ing. Aleš Dittert, ČVUT v Praze, Fakulta architektury
Recenzovaný Co je zajímavého na mlatovém, kaleném a zpevněném povrchu z mechanicky zpevněného kameniva? Všechny tři vyjmenované druhy povrchů komunikací a zpevněných ploch mají stejný nebo velmi podobný konstrukční základ, kterým je drcené lomové kamenivo, popřípadě kopané kamenivo. Liší se technologickým postupem a skladbou vrstev, do kterého bylo v minulosti zapojeno hlavně ruční zpracování, které dnes nahradilo strojní zpracování. Jak ve výrobě kameniva, tak při pokládce a hutnění. Podívejme se na tuto trojici podrobněji.
12.11.2024Vladimír Baletka, jednatel společnosti eFACILITY consulting s.r.o.
Recenzovaný Článek se zabývá novými legislativními požadavky na instalaci dobíjecích stanic pro elektromobily v nebytových a bytových budovách dle stavebního zákona č. 283/2021 Sb. a vyhlášky č. 146/2024 Sb. Od roku 2025 budou vlastníci budov s více než 20 parkovacími místy povinni zajistit instalaci dobíjecích stanic a kabelovodů pro elektromobily. Text popisuje podmínky pro instalaci, výjimky, zmírnění povinností a analyzuje i finanční a organizační dopady na vlastníky budov.
3.11.2024Ing. Aleš Dittert, ČVUT v Praze, Fakulta architektury
Odborný Tak trochu podceňovanou součástí komunikací a zpevněných prostranství je jejich nosná konstrukce. Hovořilo se o tom na semináři s názvem Drobná architektura v krajině, který pořádala Společnost pro technologie ochrany památek STOP. Jaké materiály lze použít? Jak se vyvarovat chyb již v samotném návrhu?
Odvodňovací žlaby řady MEADRAIN EN a ENS jsou určeny pro velmi vysoké zatížení. Zdroj: MEA WATER MANAGEMENT s.r.o.
22.8.2024MEA Water Management s.r.o.
Odvodnění rychlostních komunikací, mostů, dálnic, železničních přejezdů, ale i průmyslových zón, skladových areálů, městských ulic, zastávek a náměstí… To vše spojuje požadavek na bezpečné povrchy a odpovídá tomu jedno řešení: liniové odvodňovací systémy MEA TRAFFIC.
28.5.2024Ing. Jan Tichý, Ph.D., doc. Ing. Alena Tichá, Ph.D.
Recenzovaný Článek z velké části kopíruje čtvrtou kapitolu knihy Správa dopravní infrastruktury v souvislostech, kterou nedávno vydala VŠLG o.p.s. v Přerově. Celá kniha pak unikátním způsobem zachycuje vazby mezi výstavbou dopravní infrastruktury, její správou a dopravním provozem. Všechny zmiňované pilíře knihy jsou popisovány v ekonomickém kontextu se zaměřením na mnohé informační souvislosti.
6.5.2024prof. Ing. Antonín Lokaj, Ph.D., Ing. Kristýna Vavrušová, Ph.D., Ing. Jozef Gocál, PhD.
Recenzovaný V příspěvku jsou představeny vybrané degradační vlivy způsobující poruchy a sníženou trvanlivost u dřevěných mostů a lávek. Jedná se především o účinky atmosférické a biologické degradace. Negativní dopady těchto vlivů na provozuschopnost a životnost dřevěných mostů a lávek lze eliminovat kvalitním návrhem a realizací vhodných stavebních opatření a pravidelnou kontrolou stavu těchto konstrukcí.
17.7.2023Ing. Ondřej Pešek, Ph.D., Ing. Pavel Simon
Recenzovaný V rámci projektu VUT FAST Brno jsou vyvíjeny nové směsi vlákny vyztužených plastů a z nich odvíjená technická řešení. Jedním z nich je systém deskových profilů PLANK 40, který je primárně navržen jako alternativa k ocelovým i kompozitním pororoštům, dřevěným mostovkám či ocelovým pochozím plechům. V textu jsou dále uvedeny poznatky z výzkumu chování směsí a zejména z vývoje a testů těchto deskových profilů.
Foto ©WikimediaImages- Pixabay.com
7.5.2023Ing. Jiří Pospíšil, Ing. Jan Valentin, Ph.D., Ing. Pavla Vacková, Ph.D., Ing. Leoš Horníček, Ph.D.
Recenzovaný I v letošním roce se uskutečnila Mezinárodní doktorská konference stavebního inženýrství nazvaná JUNIORSTAV na Fakultě stavební Vysokého učení technického v Brně. Jedná se již o 25. ročník konference, který je tradičně spojen i s oceněním nejlepších prací studentů. Představujeme jednoho z vítězů kategorie Konstrukce a dopravní stavby.
Foto ©652234 - Pixabay.com
17.4.2023prof. Ing. Martin Moravčík, PhD., Ing. Jakub Kraľovanec, PhD.
Recenzovaný Hodnotenie spoľahlivosti a zostatkovej životnosti predpätých konštrukcií a mostov, sa hlavne vo svetle niektorých nedávnych mimoriadnych udalostí, stávajú čoraz dôležitejšími. Problematické predpäté mostné konštrukcie prvej generácie sú v prevádzke už viac ako šesťdesiat rokov, a teda znalosť aktuálneho stavu ich predpätia je základným vstupom pre každý statický prepočet. Táto skutočnosť vedie k potrebe overenia rôznych metód, ktoré umožnia určiť aktuálnu hodnotu predpínacej sily. Príspevok nadväzuje na prácu tímu, ktorý sa na Katedre stavebných konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty v Žiline, už dlhodobo venuje výskumu spoľahlivosti predpätých konštrukcií. Zaoberá sa konkrétne analýzou predpätia s využitím nepriamych, analyticko-experimentálnych metód, akou sú aj metódy uvoľnenia napätí (rezová metóda/Saw-cut Method). Táto metóda bola testovaná na sérii meraní na vopred predpätých železničných podvaloch. Experimentálne výsledky boli komparované s teoretickým výpočtom a následne platnosť výsledkov objektivizovaná využitím konceptu podmienenej pravdepodobnosti – Bayes model.
15.4.2022Ing. Michal Novotný, Ing. Tomáš Chorazy, Ph.D.
Recenzovaný Současným trendem při odvodnění vozovek pozemních komunikací je soustředění dešťové vody do podloží vozovek tak, aby se neztrácela v kanalizačních systémech, ale volně se saturovala do podloží. Cílem tohoto výzkumu je optimalizovat konstrukční vrstvy zelených parkovišť při použití zasakovacích roštů AS-TTE. Během návrhu konstrukčních vrstev budou jednotlivé nové typy materiálů včetně podkladních vrstev optimalizovány tak, aby umožnily maximální vsakování vody do podloží a zároveň byly dodrženy požadavky na únosnost konstrukčních vrstev dle ČSN 72 1006. Budou provedeny laboratorní zkoušky zaměřené na základní fyzikálně-mechanické vlastnosti, propustnost vody a adsorpci ropných látek.
 
 

Reklama