K realizaci moderní tramvajové trati s ozeleněním, reagující na klimatické změny a s minimálními nároky na provozní údržbu, ale přitom s vysokou přírodní hodnotou, došlo v roce 2018 společným financováním firem ACRE a ISOVER.
Ozeleněné tratě přispívají v rámci zelené infrastruktury k redukci tepelného ostrova. Jedná se o fenomén posledních let, kdy s vyšší zástavbou měst a limitací zeleně se zvyšuje teplota uvnitř měst. To umocňují betonové a asfaltové povrchy, které během dne sluneční energii absorbují a dlouho ve večerních hodinách jí vyzařují do okolí.
Projekty zaměřené na udržitelnost měst po stránce životního prostředí se snaží minimalizovat odtok srážkových i odpadních vod z měst a maximálně je využít na zlepšení mikroklimatu prostřednictvím působení zeleně. Ozeleněním měst by se měl eliminovat předpokládaný nárůst teplot vyplývající z prognózovaných změn klimatu.
Pomocí topných kabelů Ecofloor lze chránit jakoukoliv komunikační plochu – chodník, cestu, nájezdové rampy, schodiště, apod. K těmto aplikacím se používají speciální topné kabely – robustní konstrukce se slaněnou rezistencí a příkony 20–30 W/m. Vyhřívání lze provést pomocí topného okruhu i topné rohože.
Recenzovaný Celá řada konstrukčních betonových prvků přehrad musí odolávat extrémnímu namáhání mrazem a abraze rychle proudící vody. V současné době probíhá nebo již proběhlo několik rekonstrukcí betonových přelivů či skluzů přehrad nebo jezů právě s požadavkem na zvýšenou odolnost proti abrazi. Z hlediska ČSN EN 206 jsou betony odolné proti abrazi stanoveny expoziční třídou XM, avšak kriteria hodnocení a metody testování jsou nedostatečné. Článek se zabývá bližším představením požadavků na vlastnosti a vývojem betonů s vysokou odolností proti abrazi a mrazu a jejích následným testováním.
Terasová prkna, plotovky a obklady stěn od společnosti WPC – WoodPlastic jsou určeny pro venkovní instalace k rodinným domům, bazénům, pergolám, zimním zahradám, balkónům, residenčním terasám, výstavbě pěších lávek a nábřežních mol nebo městských mobiliářů. Na detaily ohledně designových možností, návrhu, montáže a dalších zajímavostí se Petr Bohuslávek ptal Pavla Vildomce – obchodního manažera ČR, WPC - Woodplastic a.s.
Od vybudování prvních tramvajových tratí v našich městech uplynula již řádka let. První tramvaje začaly jezdit po pražských ulicích v roce 1875 a v Brně dokonce už v roce 1869. Postupně se staly neodmyslitelným prvkem městské hromadné dopravy. Je to vlastně jediný typ dopravní plochy ve městech, který má pozitivní vliv na své okolí. „Zelenou tramvajovou trať“ známe od 80. let minulého století.
„Co zápraží? Vybetonujeme.” Tato slova Zdeňka Svěráka z filmu Vesničko má středisková se při spojení „zahrada a beton” vybaví řadě lidí. Ve skutečnosti ale beton do zahrady krásně pasuje. Stačí jen zapomenout na jednolitou betonovou desku a sáhnout po betonové dlažbě, zídkách a dalších zahradních prvcích.
V městské zástavbě nelze zpomalit nebo zadržet dešťovou vodu stejně jako v přírodě. Ovšem i zde je třeba vodu udržet co nejdéle, odlehčit kanalizační síti při přívalových deštích nebo poskytnout přirozenou vláhu pro městskou zeleň. Není mnoho možností, jak dešťovou vodu z asfaltových, betonových nebo vydlážděných ploch udržet.
Stavební portály ESTAV.cz a TZB-info vyhlašují fotosoutěž na téma Letní posezení. Předmětem zájmu letošních záběrů se tak stávají pergoly, terasy, altány, lavičky i přístřešky, zahradní kuchyně či krby. Rozhlédněte se kolem sebe na své zahradě nebo při výletech. Mějte oči otevřené a fotoaparát připravený. Vyhrajte parádní ceny.