logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Digital Park II – nepřehlédnutelná dominanta Bratislavy

Řešení areálu je založené na otevřenosti vůči svému okolí. Navržené architektonické řešení fasády zohledňuje vliv tepelných zisků ze slunečního záření celé budovy. Na bočních stranách se poměr zasklených a pevných částí plynule mění, čímž se vnáší do celkové kompozice objektu prvek dynamičnosti, který se dále rozvíjí v dílčích architektonických celcích.

Novou dominantou se již nějaký čas chlubí slovenské hlavní město Bratislava. Administrativní komplex Digital Park v Einsteinově ulici, který se skládá z budov Digital Park I, Digital Park II a plánovaného Digital Park III, vyrostl v samém srdci metropole u nejdůležitější „tepny města“, dálniční spojnicí mezi Prahou, Vídní a Budapeští.

Celková rozloha komplexu přesahuje čtyřicet tisíc metrů čtverečních, čítá osm nadzemních podlaží, kde jsou situovány převážně kancelářské prostory, ale i restaurace a kavárny. Dvě podzemní podlaží pak slouží jako parkovací plocha. Cílem komplexu je maximálně vyloučit automobilovou dopravu z areálu a svést ji pod zem, aby se zabránilo nepříjemnému hluku a exhalacím. Specifickým znakem Digital Parku je velice nízký koeficient zastavené plochy pozemků a vysoký podíl míst určených pro relaxaci a oddech. Všechny tyto odpočinkové zóny jsou v souladu s kontextem zelených a vodních ploch, nadmíru se tedy využívá okolní upravené zeleně a vnitřních atrakcí.

Celý projekt Digital Parku vznikl v renomovaném ateliéru Cigler Marani Architects (doc. ing. arch. Jakub Cigler, AIA a dipl. arch., Vincent Marani, AIA) pod vedením Mgr.A. Ondřeje Hrozinka a Ing. Tomáše Bíma.

Digital Park sestává z jednoduchých prosklených lichoběžníkových objektů, které jsou vůči sobě pootočené a reagují tak na nepravidelný tvar pozemku definovaný z jižní strany linií železnice a ze severní strany komunikacemi celoměstského významu. Řešení areálu je založené na otevřenosti vůči svému okolí, s čímž souvisí vybudování parku – nového městského prostoru, který zpříjemňuje prostředí jak uživatelům nového areálu, tak i širší veřejnosti. Budova vychází z orientace vůči městskému centru, resp. vůči bratislavskému hradu a to jak lichoběžníkovým řešením jednotlivých hmot, tak i koncepcí fasády.

Digital park s materiály AGC Glass Europe Lacobel Pure white, Stratophone. AGC Glass Europe

Fasáda objektu je na severní straně směrem k centru města otevřena a více prosklená a to tak, aby se v maximální míře uplatňoval výhled na panorama bratislavského hradu. Na jižní straně objektu, tedy směrem k sídlišti Petržalka, je naopak fasáda uzavřenější s vyšším podílem pevných neprůhledných částí. Takto navržené architektonické řešení fasády zároveň zohledňuje vliv tepelných zisků ze slunečního záření celé budovy. Na bočních stranách se poměr zasklených a pevných částí plynule mění, čímž se vnáší do celkové kompozice objektu prvek dynamičnosti, který se dále rozvíjí v dílčích architektonických celcích.

Jak již bylo výše zmíněno, dominantním stavebním prvkem celého projektu je sklo. Na opláštění budovy bylo spotřebováno přes patnáct tisíc metrů čtverečních skla. Použité nízkoemisivní sklo s měkkým povlakem Planibel Energy N vyniká především svou zvýšenou protisluneční ochranou. Jeho neutrální vzhled a nízká reflexe poskytuje dostatek přirozeného světla v interiéru a zároveň i chrání uživatelé objektu před slunečním zářením. Na projekt Digital Park bylo použité sklo Planibel Energy N usazeno do izolačního dvojskla v kombinaci s vrstveným bezpečnostním sklem se zvýšenou protihlukovou izolací Stratophone. Ovšem nejen v exteriéru budovy je použité sklo. Okolo jednoho tisíce čtverečních metrů lakovaného skla Lacobel a Lacomat bylo použito i do interiéru budovy. Tato dekorativní skla úspěšně nahradila klasické obklady ve vstupních halách a dodala tak interiéru hloubku a jedinečnost.

Projekt Digital Park byl dokončen v květnu roku 2009. Jeho úspěšnou existenci dokazuje nejen výčet současných klíčových nájemníků, jako jsou např. společnosti: Deloitte, Lenovo, Dalkia, Shell, OMV, Bayer, First Data, Bauer Media, ale také i prestižní slovenské ocenění „Cena Dušana Jurkoviče“, kterou za svůj projekt dostala v roce 2009 společnost Cigler Marani Architects.

V loňském roce představila investiční skupina Penta návrh na pokračování úspěšného bratislavského projektu další fází, a to Digital Park III. Počátkem letošního roku tak začala výstavba této třetí etapy, která zachovává současnou horizontální koncepci. Výše celkové plánované investice je 42 milionů eur. Třetí fáze Digital Parku by měla být dokončena do konce roku 2012.

Digital Park II v číslech:

Autor Projektu: Cigler Marani Architects, a.s., Praha
Developer: Penta Investments
Investor: Digital Park Einsteinova, s.r.o. (Penta Investmens)
Realitní segment: Polyfunkční administrativní budova
Výrobce izolačního zasklení: AGC Processing Teplice, a.s., člen AGC Group
Začátek výstavby: říjen 2007
Dokončení projektu: květen 2009
Celková užitná plocha: 40 450 m2
Celková plocha určená k nájmu: 36 204 m2
Plocha na podlaží: 1 053 m2 v jednom objektu
Prostor pro obchody: 2 422 m2
Zasklená plocha: 15 000 m2
Počet nadzemních podlaží: 8
Počet podzemních podlaží: 2

Digital Park II v číslech:

Celková užitná plocha: 20 780 m2
Celková plocha určená k nájmu: 18 998 m2
Prostor pro obchody: 290 m2
Počet nadzemních podlaží: 8

Digital Park III poskytne nadstandardní koeficient parkování – 1 parkovací místo na 37 m2 nájemní plochy
Počet parkovacích míst v podzemní garáži: 367 míst
Počet parkovacích míst na venkovním parkovišti: 170 míst


TEXT: AGC Flat Glass Czech, a.s., člen AGC Group
FOTO: AGC Glass Europe


AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group
logo AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group

Firma je součástí nadnárodního koncernu AGC Group a je největším výrobcem plochého skla ve střední a východní Evropě. Vyrábí ploché sklo zejména pro stavebnictví (exteriérové zasklení a interierové dekorace), automobilový průmysl a další odvětví (doprava, ...

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.