logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Jak je to s polyuretanovými pěnami v ČR a na Slovensku

Není důležité jakou pěnu si dáte do vašeho domu, pokud byla vyrobena jedním z předních výrobců, ale důležité je kdo Vám ji aplikuje, za kolik, jaké má zkušenosti a kolik zakázek už kvalitně odpracoval. Žádejte reference a množství zhotovených realizací od konkrétních aplikátorů.

Reklama

Nová vlna polyuretanových pěn v Čechách a na Slovensku – a praktiky s nimi spojené

Mnozí z Vás, kteří jste se rozhodli ať už zateplit Váš dům, opravit střechu nebo třeba vyřešit problém se spodní vodou, jste určitě narazili na internetu na množství zaručených řešení Vašeho problému. 90 % z nich určitě zahrnovalo měkké a tvrdé polyuretanové pěny nabízené různými společnostmi. Před třemi lety byste marně hledali podobné firmy, našli byste jen hrstku, z toho jednu nebo dvě zkušené a certifikované. V dnešní době už asi každý zná pojem stříkaná izolace. Ať už ji znáte jako pěnu chytrou, zázračnou, případně PUR-ku, nebo se setkáte také s názvy jako: plastická stříkaná hmota, dvousložková pěna, pěnový materiál aj., vždy se jedná o polyuretanovou pěnu. Prodejci však tento fakt úmyslně na svých stránkách často nikde neuvádějí. Je to až směšné, když si uvědomíme, že propagují masově něco tak úžasného, ale stydí se pojmenovat, co to vlastně je.

Stříkání izolace je vždy Polyuretan

Výrobců stříkaných polyuretanových pěn je na celém světě obrovské množství, avšak největší výrobci s osvědčenou tradicí a historií jsou společnosti BASF, Demilec (u nás „Chytrá pěna“), LaPolla (u nás HONTER Company s.r.o.), případně Icynene (u nás „Chytrá Izolace“).

Každá z nich má vlastní portfolio produktů vysoké kvality, avšak hlavními produkty, se kterými se setkáváme na našem trhu, jsou zejména polyuretanové pěny, které mají vždy stejné základní složení. Složku A: methylbenzen–4, 4–diizokyanát (MDI) a složku B: polyoly, které určují výslednou pěnu. Všechny tyto společnosti mají společný cíl – prosadit polyuretanové pěny v době, kdy je konečně škodlivá minerální vlna a problémový polystyren na ústupu a stoupají nároky na energetické úspory. Každá společnost se snaží přesvědčovat, že právě jejich pěna je ta nejkvalitnější a prezentuje ostatní pěny jako „napodobeniny“. Je až směšné jak to vyznívá, když si uvědomíme, že všechny měkké a tvrdé pěny jsou skoro stejné. Všechny tyto společnosti mají snahu pracovat na tomto záměru. V USA dokonce pod touto záštitou funguje organizace SPFA (SprayPolyurethaneFoamAlliance – Aliance pro stříkanou polyuretanovou pěnu). Z tohoto všeho nám vyplývá, že není důležité, jakou pěnu si dáte do Vašeho domu, pokud byla vyrobena jedním z předních výrobců, ale důležité je, kdo Vám ji aplikuje, za kolik, jaké má zkušenosti a kolik zakázek už kvalitně zpracoval. Certifikovaní partneři společnosti Chytrá pěna – Eko-izolace HS Group s.r.o. jsou všichni vyškolení a odborně způsobilí.

Nejdůležitější faktor při aplikování polyuretanové pěny je zkušenost a technická zdatnost. Použitý materiál je až druhořadá záležitost (pokud se nejedná o nekvalitní necertifikované materiály např. z Polska). Tak jak může být izolace z polyuretanové pěny dokonalým řešením zateplení, stejně může nadělat i rozsáhlé škody způsobené neodbornou aplikací. Jedná se zejména o ploché střechy. Vždy žádejte reference a množství zhotovených realizací od konkrétních aplikátorů. Izolace ploché střechy je vždy háklivá záležitost. Jsme si toho vědomi a klademe na to důraz, protože jedna chyba může poškodit všechny prodejce PUR pěn.

Pěny menších výrobců

V rámci Polska má Demilec tržní zastoupení 95 % všech realizací PUR pěnou. Pěny vyráběné v Polsku jsou četné, avšak nemají ohlas ani u samotných polských občanů. Pár těchto výrobků se dostává i do Čech a na Slovensko, avšak jen v malém objemu, protože nejsou certifikovány a jejich kvalita nedosahuje úroveň pěn od výše zmíněných výrobců. Často ale u zákazníka rozhodne jejich nižší cena a sliby živnostníka, který ji nabízí, jen aby získal často bezvýznamnou zakázku. Takové jednání však negativně ovlivňuje dobré jméno společností, které se snaží budovat síť kvalitních aplikátorských firem, nabízejících kvalitní materiál a služby. Vždy se informujte, o jaký typ pěny jde, kde a kým je vyroben.

HeatlokSoyRecycledplastics
HeatlokSoyRecycledplastics

Další lží, se kterou se setkáváme při komunikaci s klienty, je přímo až nehorázné zavádění od konkurenčních společností, které jim údajně tvrdí, že stačí použít o celou třetinu tloušťky méně měkké pěny, v porovnání s minerální vlnou. Je to absolutní nesmysl, protože oba materiály mají podobnou tepelnou vodivost. Toto tvrzení ale vychází z předpokladu nedokonalostí při realizaci zateplení s minerální vlnou. Není možné použít méně měkké pěny a dosáhnout papírově stejný tepelný odpor jako při použití minerální vlny. Dům s navrženým tepelným odporem střechy R = 5 m2. K/W musí být zateplený tloušťkou minimálně 20 cm jakékoliv měkké pěny nebo minerální vlny. Soudní znalecké posudky, kterými se prezentují některé firmy tvrdící opak, jsou jen bezcenné papíry. To, že minerální vlna, která je díky problematické montáži děravá a kvůli tomu dosahuje tepelný odpor lze 4, při požadavku 5, neznamená, že si stačí dát nastříkat měkkou pěnu o tepelném odporu 4.

Další lží jsou tvrzení o nenasákavosti měkkých pěn a tvrzení, že není nutné používat s měkkou pěnou parozábranu. Podobné praktiky a tvrzení o „zázračnosti“ mohou nadělat četné škody a negativně ovlivní všechny prodejce polyuretanových pěn.

Často se setkáváme při jednání s klienty s mylnými informacemi, které jim byly poskytnuty od „konkurenčních“ společností. V zájmu získání zakázky tyto společnosti používají často až smutné argumenty. Každý klient je logicky zvědavý, v čem je který materiál jiný, příp. lepší. Jak je z našich stránek zřejmé, jeden z méně propagovaných benefitů pěn vyráběných společností Demilec, ve kterém má prvenství, je jejich malý bioobsah (4–8 % B-složky). Do polyolů jsou přimíchávány recyklované PET lahve o počtu až 1000 ks na jeden 185litrový sud (viz obrázek). Jedná se o snahu zavést zelené praktiky i do polyuretanového průmyslu. Tato snaha se však obrací proti nám, a to zejména v našich zeměpisných poměrech, protože v Čechách a na Slovensku je na prvním místě cena a až na druhém místě kvalita a ekologie. Tuto snahu zneužívají konkurenční společnosti, které straší klienty, že se jedná o „Sójovou pěnu“ a podobné nesmysly. Testy trvající i více než 20 let neprokázaly žádnou viditelnou degradaci, ani změnu objemu z důvodu přidávání bioobsahu. Znepokojuje nás to zejména proto, že z naší strany bylo vyjadřování o konkurenčních materiálech společností Icynene (Chytrá Izolace) a LaPolla (HONTER) vždy uctivé a vždy jsme vyzdvihovali kvalitu všech těchto materiálů. Pokud se snažíme získat zákazníka, je to jedině kvalitou a výhodnou cenou, kterou umíme poskytnout díky nadstandardním smlouvám a vztahům s naší mateřskou společností Demilec a i díky tomu, že nevrazil obrovské částky do marketingu na úkor ceny za m2.

Věříme, že tyto informace Vám pomohly se lépe zorientovat na polyuretanovém trhu v Čechách a na Slovensku, a uplatníte je i při výběru firmy, která Vám zaizoluje dům na celý život.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.