logo TZB-info


Odborníci: Libeňský most radikálně opravte, nebo postavte nový

Datum: 1.2.2018 04:30  |  Autor: ČTK, redakce

Hlavní město by mělo zajistit buď buď komplexní rekonstrukci Libeňského mostu, nebo stavbu nového. Doporučili to odborníci z Kloknerova ústavu, který je znaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví.

Náklady na opravu i stavbu nového mostu jsou podle odborníků obdobné, a to 550 až 600 milionů Kč. ČTK to dnes řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Most je v havarijním stavu a od 19. ledna je pro MHD a auta uzavřen. "Odborníci zároveň zdůraznili, že požadovanou životnost a trvanlivost mostu na 100 let lze dosáhnout pouze stavbou zcela nového mostu," uvedl Dolínek.

Práce na mostě komplikuje řízení ministerstva kultury o památkové ochraně. Stavbu nového mostu navíc komplikuje rozhodnutí zastupitelů z roku 2016, kteří se usnesli, že most má být opraven.

Radikální rekonstrukce by vyžadovala podle ústavu novou hydroizolaci, odvodnění a náspy, dále ochránit základy mostu proti síranové korozi, nahradit dva střední pásy ve všech pěti klenbách za nové železobetonové a opravit a sanovat ponechané konstrukce. Ochránit je rovněž třeba povrch a kompletně nahradit rámové konstrukce a schodiště. Pokud by se rekonstrukce uskutečnila, odborníci doporučují most průběžně monitorovat.

Stavba nového mostu by podle odborníků vyžadovala vybudovat nové pilíře. V původních plánech na stavbu nového mostu se počítalo s jejich využitím. Pilíře jsou ale ve špatném stavu a nelze je v současném stavu použít.

Město rovněž čeká na verdikt ministerstva kultury, které má rozhodnout, zda je most památkou, či nikoliv. Podle toho se bude muset Praha rozhodnout, jak k opravě mostu přistoupí.

Na mostě byla zavedena náhradní autobusová doprava, která na něj z obou stran zajíždí, jak je to nejdále možné. Lidé přesto musí urazit mezi nejbližšími zastávkami 450 metrů. Pokud by spoje na most nezajížděly vůbec, museli by lidé jít z Palmovky do Holešovic asi kilometr.

Libeňský most byl v předminulém týdnu přeřazen do kategorie mostů v havarijním stavu. Technická správa komunikací začala most podpírat, práce by měly trvat zhruba měsíc, pak by se na most MHD mohla vrátit.

 

Sdílet:  ikona Facebook  ikona Twitter  ikona Google+  ikona Linkuj.cz  ikona Vybrali.sme.skTisk 


Související z oboru

© xavier gallego morel - Fotolia.com

Vliv vlhkosti a způsobu prozvučování cihel na výsledky jejich měření ultrazvukovou metodou

13.8.2018 | doc. Ing. Jiří Brožovský, CSc., VUT Brno, Ústav technologie stavebních hmot a dílců
Výsledky měření ultrazvukovou impulsovou metodou jsou ovlivňovány řadou faktorů. Byl sledován vliv vlhkosti a způsobu prozvučování, přímého a polopřímého na výsledky měření. Vliv vlhkosti a způsob prozvučování cihel ovlivňuje výsledky měření různou měrou. Nejméně jsou ovlivňovány výsledky měření na vápenopískových cihlách a nejvíce naopak na pálených cihlách vyráběných z plastického těsta. Projevuje se zde synergický vliv stavu struktury (obsahu póru) a defektů ve střepu.
© rafalkubiak - Fotolia.com

Vymezení hranic vlastních krajin na území kraje jako podklad pro aktualizaci zásad územního rozvoje

6.8.2018 | Ing. arch. Simona Vondráčková, ČVUT v Praze, Fakulta stavební, katedra urbanismu a územního plánování, doc. Ing. arch. Ivan Vorel, CSc., doc. ThLic. Ing. arch. Jiří Kupka, Ph.D., Fakulta životního prostředí ČZU v Praze, katedra biotechnických úprav krajiny
Nahrazení pojmu „typy krajiny“ pojmem „krajiny“ v obsahu grafické části zásad územního rozvoje (ZÚR) přináší podstatnou obsahovou změnu ve vyjádření koncepce rozvoje území kraje, protože pro tyto krajiny jsou v ZÚR stanoveny cílové kvality včetně územních podmínek pro jejich zachování nebo dosažení. Článek popisuje a zdůvodňuje význam a způsob individuálního (nikoliv typologického) členění území kraje na krajiny (vlastní krajiny), odpovídajícího smyslu Evropské úmluvy o krajině.

Analýza českého stavebního trhu na 2. čtvrtletí roku 2018

6.7.2018 | Ing. Josef Hodboď, TZB-info, obor Vytápění
Ředitelé stavebních a projekčních organizací hodnotili za období 2. čtvrtletí 2018 vývoj stavebního trhu. Vyjadřují se k reálnému stavu a předkládají svá očekávání. Zmiňují i své zkušenosti s novelou stavebního zákona platnou od letošního roku.

Rekonstrukce dřevěných trámových stropů metodou spřažení

18.6.2018 | Ing. Zdeněk Vejpustek, Ph.D., doc. Ing. Bohumil Straka, CSc., doc. Ing. Jan Vaněrek, Ph.D., VUT FAST Brno
Článek představuje proces restaurování stávajících trámových stropů metodou spřažení stávajícího dřevěného trámového stropu s deskami na bázi dřeva, což je obvyklý požadavek zvýšení únosnosti a tuhosti stropu, tedy snížení průhybů a vibrací od užitného zatížení. Volně tak navazuje na úvodní článek trilogie autorů nazvané Rekonstrukce dřevěných trámových stropů.
Libeňský most © Ing. arch Jakub Kopecký

Na osudu Libeňského mostu se neshodnou špičkoví odborníci

14.5. 17:26   Zatímco historikové umění apelují na pražské zastupitele, aby hlasovali proti bourání Libeňského mostu, ČKAIT doporučuje hlavnímu městu Libeňský most ze závažných důvodů zbourat a vystavět nový. více >>>
 
 



ZOBRAZIT PLNOU VERZI
© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2018, všechna práva vyhrazena.