Kristkův dům v Brně je nevšední formou asambláže
Autor domu Lubo Kristek je sochař, malíř a performer nevšedního ražení, který ovlivnil svým dílem veřejný prostor celého světa. Jeho dílo je rozhodně ojedinělé a osobité, někomu konvenuje, jiného nezajímá, dalšího popudí, nicméně vás většinově nenechá v klidu, což je to, čeho chce autor dosáhnout.
Valeriu Butulescu: „Sisyfos nezemře únavou, nýbrž nudou.“
To je ale výraz. Asambláž! Nelekejte se, vysvětlení přijde vzápětí. Alespoň vše získá trochu mystický nádech a vy se začtete, protože budete chtít vědět více. Původ výrazu je z francouzského assemblage a je obdobou koláže, převedené do prostoru. Původní koláž (collage) je výtvarná technika, kdy autor lepí výstřižky fotografií, využívá různých textur a struktur, malby i nevšední a nečekané předměty umístěné na základní „obraz“ nebo fotografii. Vytváří zde nový děj, většinou nezvyklý, nepředpokládaný, často vytržený z kontextu, čímž dává dílu nový obsah, smysl a často i vtipnou pointu. Někdy zde nalezneme v ploše díky textuře a různě silným materiálům náznak třetího rozměru. Tak to už jsme na dostřel. Pokud tedy dílu dodáme výrazný třetí rozměr, máme zde asambláž. Za autory jsou historicky považováni dadaisté a hojně toto výtvarné vyjádření užívají surrealisté.
Lubo Kristek – živoucí legenda
Z „líhně“ surrealistů pochází autor Lubo Kristek (* 1943), po němž je dům nazván. Podstatou je sochař, malíř a performer, velmi nevšedního ražení. V letech 1968 až 1990 žil v emigraci převážně v Německu, kdy proslul svými happeningy a asamblážemi, které byly kritické, burcovaly a provokovaly svou „jinakostí“. Je známý u nás i za hranicemi. Ovlivnil svými díly veřejný prostor po celém světě. Je autorem nejenom asambláží, ale i maleb, soch i hudby. Jeho výtvarněfilosofická trasa poutních míst zvaná Kristkova podyjská glyptotéka je koncipována jako body zamyšlení na trase Dyje od jejího pramene až po soutok s Moravou. Žije převážně v Podhradí nad Dyjí, kde také nalezneme z roku 1994 na špičce jeho ateliéru klavír balancující na jedné z nohou, v díle nazvaném „Božská pomíjivost tónů“.
V množství jeho osobitých a velmi zvláštních realizací nepřekvapí happening burcující proti přemíře techniky, která vymezuje náš moderní život nazvaný „Rekviem za mobilní telefony“. Jeho dílo je rozhodně ojedinělé a osobité, někomu konvenuje, jiného nezajímá, dalšího popudí, nicméně vás většinově nenechá v klidu, což je to, čeho chce autor dosáhnout. V klidu vás nenechají ani neortodoxní názvy soch, obrazů, plastik a instalací. Pár příkladů za všechny: „Strom vědění, Vysvobození z útrap, Rodina s neviditelným mužem, V předčasně klonovaném věku jedné planety.
Suita pro biofilní klavír atakovaný masochistickou tubou, Dotek dvou pohlaví“. Takže vaši náklonost či kritiku nechám na vkusu každého z vás a případných emocích, jež ve vás Kristkovy realizace vyvolávají. Nabízím vám pohled na Kristkův dům z roku 2015 Brně Černých Polích. Pokud ve vás vyvolá kladné, smíšené či záporné pocity, myslím, že i tak bylo dosaženo autorova cíle.
Kristkův dům
Dům naleznete v Brně na Tišnovské ulici, odkud Lubo Kristek pochází. Občas ho naleznete i pod přívlastkem surrealistický Kristkův dům. Je pojat jako velkolepá asambláž nazvaná Sisyfiade aneb balvan v čase. Dům vnímá autor jako živoucí bytost. Pokud chvíli postojíte, pak postřehnete rozehranost „osobnosti“ domu, jež touží být živoucí pohádkovou hříčkou pro toho, kdo je otevřené mysli.
Název asambláže vychází z řecké mytologie a příběhu o Sisyfovi, který za své proradné chování byl krutě potrestán. Musel tlačit obrovský balvan do kopce, kdy před vrcholem vždy prohrál svoji úmornou dřinu a vše tak musel opakovat neustále dokola. Obrazně příběh nám sděluje, že podvodem a vychytralostí nemusíme dosáhnout vždy kýženého výsledku a můžeme se ocitnout v bezvýchodné situaci a následně strádat marností svého snažení. Tuto marnost znázornil autor Sisyfovým strojem času, kde se lapen ocitá Sisyfos v bezvýchodné pasti. Škoda, že tato analogie Božích mlýnů je leckdy tristně nedostatečná a krátká na Sisyfovy následovníky dnešní doby.
Hodinový stroj je funkční a podle autora bylo velmi náročné dovážit skulpturu s kamenem obíhající po ciferníku.
„Sisyfos je takto lapen v lidském čase, když obíhá na ručičce ciferníku. Od šestky se snaží brzdit čas, po překlenutí vrcholu relativity ho však čeká ulehčení a naplnění tužeb, přestože je obklopen čím dál více absurdním a nemocným světem,“ říká Lubo Kristek.
Na fasádě nalezneme také nebeskou dálnici, železnici, která je připomínkou nedaleké zrušené Tišnovky, trati, která tudy kdysi vedla a jejíž torza lze ještě dnes naleznout. Tišnovka byla kultovní jednokolejka z Brna do Tišnova z roku 1885. V roce 1953 ji nahradila rychlíková dvojkolejná trať. Mezi Brnem – Královým Polem a centrem Brna jezdily městské vlaky do roku 1962 jako vnitroměstská trať. Původní zachované těleso tratě a části drážních těles by mohly sloužit jako základ pro cyklostezku z Brna do Tišnova. Podle autora domu je zde s námi Tišnovka stále a nikdy nezanikla. Dva letící ptáci jsou novým životem, jež pochází ze zlatých vajec před vstupem.
Dominantou celé asambláže jsou však velmi monumentální ruce obrácené k nebi, jež chrání strom, který jimi prorůstá. Dům má barevnost, která vás taky zrovna neuklidní, ale „výtvarné divadlo“ a jeho myšlenky jsou rozhodně nevšední, pokud ne inspirativní.
Interiér domu je možné navštívit v době různých kulturních akcí a happeningů, které se zde pořádají. Kristkův dům je se svým myšlenkovým předivem součástí dvou filmů.
Jeden je snímkem zvaným Ab ovo k autorovu životnímu výročí a druhý je parafrází na Kristkův oživlý dům a jeho příběh zvaný Sisyfiade. V obou snímcích je oživlý dům hlavním protagonistou těchto děl.
Za vše mluví závěrem výstižný citát od autora Luba Kristka:
„Zatrofuje-li v člověku dítě, ztratí fantazii, potratí-li lidstvo fantazii – vyhyne!“
Závěr o duši stále mladé
O autoru Lubo Kristkovi však toto povzdechnutí rozhodně neplatí, byť je mu v době psaní tohoto povídání 78 roků. Jeho až dětská hravost, přemíra nápadů a fantazie se nedá přehlédnout. Pokud někdo má stále mladou duši a je pro další, kteří mají zájem a chuť, svítícím majákem inspirací, pak to lze říci o Lubo Kristkovi.
Použité podklady:
- Citáty v textu – https://cs.wikipedia.org/wiki/, autor Lubo Kristek
- Citát na začátku textu – http://www.citaty.net
- Fotografie autor článku