HE3DA: první baterie z továrny Magna Energy Storage na Rallye Dakar
HE3DA vypravila doprovodné vozidlo na Rallye Dakar. Součástí výbavy tohoto vozu je i fotovoltaická elektrárna s bateriemi HE3DA. Cílem je testování baterií.
Spojení závodního týmu Karla Lopraise a baterií HE3DA bylo oficiálně oznámeno na slavnostním otevření továrny Magna Energy Storage. HE3DA má pro české závodníky připravit v první fázi startovací baterie a v druhé fázi se zapojit do vývoje elektrického kamionu. Na Dakar se však baterie HE3DA v rámci testování vypravily již letos a to jak v útrobách doprovodného nákladního vozidla Tatra, tak přímo v závodním kamionu. Posádku doprovodné Tatry tvoří Radomír Prus z HE3DA a Jiří Vavřík z Exelsior Engineering.
Doprovodné vozidlo poskytuje závodnímu týmu zázemí a zásoby mezi jednotlivými etapami, včetně elektrické energie. Pro tento účel má doprovodná Tatra na střeše dva kilowatty fotovoltaiky, v podlaze dvě 16,5kWh bateriová úložiště s články HE3DA a na palubě hybridní elektrárnu s několika okruhy o různém napětí. Hybridní systém může využívat elektřinu z fotovoltaiky, z elektrocentrály nebo z elektrické sítě, je-li k dispozici.
Palubní elektrárna napájí vybavení vozu, například ledničku, indukční vařič, kávovar, nebo ohřev vody. Součástí výbavy je i svářečka a jeřáb pro servisní úkony. Pohon kamionu obstarává klasický naftový motor.
Dále byly standardní olověné startovací akumulátory v doprovodné Tatře nahrazeny baterií vlastní výroby, která je poskládaná z prototypových článků HE3DA vyráběných v Letňanech.
A konečně je jeden článek z Magna Energy Storage i v závodním speciálu Praga V4S DKR Karla Lopraise. Zatím nic nenapájí a pozoruje se, jak bude snášet umístění v závodním kamionu, který jede mnohem náročnějším stylem i terénem, než doprovodné vozidlo.
Testování v reálném provozu
Cílem akce je zkouška nových baterií HE3DA v reálném provozu. Testování v laboratoři nebo během certifikací neobsáhne všechny podmínky, kterým bude baterie v běžném provozu čelit. Na Dakaru jsou baterie vystavené nahodilým změnám teplot, otřesům a nárazům, vlhkosti a dalším vlivům. Během cesty se kromě funkce a bezpečnosti baterií zjišťuje například i jejich samovybíjení nebo odolnost kontaktů a dalších komponentů vůči korozi.
Posádka je s dosavadním chováním baterií velmi spokojena. Palubní baterie doprovodného vozidla společně s fotovoltaikou poskytují dostatek elektřiny pro denní i noční provoz zázemí. Startovací baterie bez problému plní svou funkci i při jízdě pouští a pokusný článek uložený na palubě závodní Pragy po několika etapách nevykazuje žádné opotřebení nebo samovybíjení.
Dakar je pro novou technologii HE3DA vítaná prezentace. Zkušenosti zde získané poslouží při dalším vývoji baterií pro dopravu. Zároveň technologie, které obstojí při závodě pouští, by měly bezpečně zvládnout nasazení v klidnějších aplikacích.
Aktualizováno 11. 1. 2021 - působiště Jiřího Vavříka opraveno z Magna Enegy Storage na Exelsior Engineering.