logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Retrofitblue – program Ziehl Abegg – přestavbou k moderní VZT s vyšší účinností

Retrofitblue je cesta k vyššímu výkonu, menšímu hluku a efektivnějšímu servisu chlazení a větrání

Retrofitblue -cesta k úsporám ve VZT, foto Ziehl Abegg
Retrofitblue -cesta k úsporám ve VZT, foto článek Ziehl Abegg Nové ventilátory šetří energii a vylepšují bilanci CO2

V zájmu uživatelů VZT zařízení by mělo být zjištění kolik elektrické energie zařízení spotřebují, provozní náklady a možnosti snížení. Nejnovější Ziehl-Abegg ventilátory mají účinnost přes 70 %, zatímco starších ventilátory okolo 42 %. Potenciál retrofitu v úsporách energie je obrovský.

Reklama

Retrofit z pohledu dodavatele zařízení

TZB-info: Na Aquatherm 2018 jste přinesli v rámci vzduchotechniky a chlazení téma RETROFIT, tedy směr, kdy s nižší počáteční investicí můžeme dosáhnout výrazného zvýšení výkonu, snížení hluku a zefektivnění servisu. Ziehl-Abegg vypracuje všem zájemcům o výměnu starých ventilátorů za nové ventilátory s vysokou účinností návrh s výpočtem návratnosti. Mluvil jste o tom, že v řadě případů jsou investoři velmi překvapeni částkou, kterou lze ušetřit na provozních nákladech starších vzduchotechnických zařízení. Nicméně na jaře 2018 to bylo poměrně nové téma, jak jsme na tom nyní?

Ing. Pavel Halabala, jednatel společnosti Ziehl-Abegg s.r.o.: "Téma RETROFIT ventilátorů se od veletrhu Aquatherm 2018 posunulo dopředu, nyní nás už kontaktují organizace a firmy, které řeší programy energetických úspor. Provozovatelé vzduchotechnických zařízení vědí, že samotné ventilátory mají poměrně vysoký energetický podíl z celkového příkonu celého zařízení a uvažují jak ušetřit na spotřebě energie …..v tomto se situace od jara 2018 hodně změnila.
Před rokem jsme to byli my, kdo dělal osvětu tématu RETROFIT ventilátorů, nyní už přešly aktivity na stranu uživatelů. Stále častěji nás kontaktují a dotazují se na možnosti co mají udělat, aby ušetřili svoje provozní náklady. Také řešíme dosažení vyššího výkonu vzduchotechnické jednotky nebo snížení hlučnosti, či zefektivnění servisu. Co se týká vyčíslení návratnosti jsme též o krok dál. Provádíme nejenom prvotní výpočty návratnosti, ale spolupracujeme s partnerskými firmami, které provádí měření parametrů stávajících vzduchotechnických zařízení. Měření na místě je jediný transparentní prostředek pro deklaraci stávající spotřeby energie v konkrétních pracovních podmínkách. Do výpočtového programu pro návrh nových ventilátorů pak zadáme stejné pracovní podmínky. Tím uživatel získá velmi přesný výpočet návratnosti a v řadě případů je skutečně velmi mile překvapen."

TZB-info: Michael Hofmann, projektový inženýr Ziehl Abegg hovořil o velkém potenciálu RETROFITU ve VZT zařízeních a o řadě zkušeností z již realizovaných projektů. Jak je toto velká výhoda, protože předpokládám, že systémy VZT se nijak zvlášť neliší a zkušenost je přenositelná do prostředí ČR.

Ing. Pavel Halabala, jednatel společnosti Ziehl-Abegg s.r.o.: "Pan Hofmann na veletrhu Aquatherm 2018 zmiňoval počty vzduchotechnických zařízení v Německu, které jsou v provozu déle než 10 let, tj. stáří od kterého se RETROFIT ventilátorů už většinou vyplatí. Investiční potenciál je skutečně vysoký. Když uvážím kolik ventilátorů uvedl Ziehl-Abegg na trh v ČR před rokem 2009, a to v tu doby jsme nebyli na trhu v ČR tak silní jako nyní, tak potenciál pro RETROFIT je obrovský. Realizace projektů v západní Evropě ukázaly, že RETROFIT je směr k realizaci úspor provozních nákladů a reference z těchto realizací nám pomohly k získání prvních zakázek na našem trhu.
Pohled na věc z jiné strany: Každé procento zvýšení účinnosti ventilátorů hraje svoji roli ve snížení energetické náročnosti zařízení. Nejnovější Ziehl-Abegg ventilátory, díky EC technologii motorů a díky optimalizaci tvarů volně oběžných kol, mají účinnost něco přes 70 %. Pro srovnání, účinnost starších ventilátorů s řemenovým převodem se pohybuje někde okolo 42 %, některé novější konstrukce dosahují 58 % a těchto ventilátorů je v současné době v provozu skutečně velké množství. Když uvážíme tato čísla rozdílu v účinnosti starších ventilátorů s naším současným standardem, pak lze očekávat, že projekt RETROFIT ventilátorů se osvědčí a bude mít brzy svoje místo po boku montáží nových vzduchotechnických zařízení. Navíc výsledky z již realizovaných projektů v ČR se stanou velmi dobrou referencí pro ty uživatele, kteří se pro RETROFIT ventilátorů ještě nerozhodli."
"

Retrofit z pohledu projektanta montážní firmy

Na RETROFIT jsme se ptali rovněž doc. Ing. Aleše Rubiny, Ph.D., soudního znalce se specializací stavebnictví technická zařízení budov-vzduchotechnická zařízení a oboru ekonomika rozpočtování vzduchotechniky a klimatizace, který zároveň donedávna vedl firmu na projektování a montáž VZT zařízení.

TZB-info: S čím jste se v praxi setkali v rámci RETROFITU?
doc. Ing. Aleš Rubina, Ph.D.: "Řešili jsme problematiku náhrad neekologických chladiv za nové regulované látky při zachování původních rozvodů v systémem přímého chlazení a výměny starších typů ventilátorů za nová zařízení s volnými oběžnými koly v objektech inovačních a výzkumných center a zařízeních vzduchotechniky v zdravotnických objektech. Z hlediska snižování energetické náročnosti vzduchotechnických zařízení je upgrade ventilátorů a jejich elektromotorů zejména u starších jednotek dostupným a efektivním přístupem."

TZB-info: Jak vznikne návrh částečné výměny? Jako cesta k zefektivnění sytému nebo až jako druhá možnost, když na výměnu celého systému nejsou finance?
doc. Ing. Aleš Rubina, Ph.D.: "Pro zodpovězení otázky je nutné rozlišovat mezi soukromým a veřejným sektorem. V soukromém sektoru pozorujeme nárůst zájmu uživatelů o snížení nákladů spojených s provozem vzduchotechniky a klimatizace. Aktuálně nejefektivnější z hlediska demontáže a následných montážních prací je právě výměna starších ventilátorů spolu s elektromotory za vysoce účinné soustrojí. Ve veřejném sektoru zatím nejsou z hlediska životního cyklu vzduchotechnického zařízení rozhodující provozní náklady, k výměně dochází až při zásadní destrukci ventilátoru, kdy s ohledem náklady spojené s výměnou ventilátoru (soustrojí se musí vyvážit apod.) dochází většinou i k výměně elektromotoru, obráceně to však neplatí."

TZB-info: Předpokládám, že zde zásadní úlohu hraje projektant nebo auditor, jelikož je to věc, které běžně investor/ provozovatel nerozumí.
doc. Ing. Aleš Rubina, Ph.D.: "Ano, nejčastěji uživatel, či provozovatel dostává informaci o „Retrofitu“ od energetického specialisty v rámci kontroly klimatizačních zařízení podle vyhlášky 193/2013, případně v rámci energetického posudku, či auditu. Následuje specialista vzduchotechniky, který na základě znalosti dané elektrické instalace provede návrh výměny a energetické úspory výměnou ventilátoru, jeho elektromotoru, řídícího systému (např. frekvenční měnič apod.) včetně jištění této instalace. Osobně se domnívám, že budoucnost ve snižování energetické náročnosti vzduchotechnických systémů je (po zavedení Ecodesignu 2018) ve vývoji a instalaci moderních zařízení pro dopravu vzduchu, tedy ventilátorů a jejich elektromotorů. Už jenom postupný přechod z AC elektromotorů na DC vykazuje zajímavé úspory v rámci provozních nákladů vzduchotechnických zařízení."


Jak vypadá situace v oblasti RETROFIT pro HVAC zařízení například v Německu a jaké jsou možnosti tamního trhu? RETROFIT je velkou příležitostí pro vás i pro nás,“ zdůraznil v rozhovoru pan Michael Hofmann, Ziehl-Abegg SE.

Můžeme u nás očekávat vyšší zájem o přestavby vzduchotechnických jednotek?
Ziehl-Abegg vypracuje všem zájemcům o výměnu starých ventilátorů za nové ventilátory s vysokou účinností návrh s výpočtem návratnosti. V řadě případů budete překvapeni částkou, kterou lze ušetřit na provozních nákladech starších vzduchotechnických zařízení.
Ziehl-Abegg - potenciál v oblasti RETROFITU
Pan Hofmann informuje o potenciálu prodeje ventilátorů v Německu pro inovace starších vzduchotechnických zařízení. Německý Ziehl-Abegg SE spustil pro oblast výměn ventilátorů program RETROFITBLUE.
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.