Flexhouse, Meilen u Curyšského jezera
Loď na mělčině plná dynamiky. Dojem prostoru, který do sebe vtahuje okolní přírodu. Přirozenost v harmonii s futuristickými formami. Flexhouse u Curyšského jezera fascinuje svými protiklady. Je jako hnízdo, do kterého má člověk chuť se schoulit. A přitom nic není ponecháno náhodě.
Kdo jednou vstoupil do Flexhousu , přišel, aby tu zůstal. Jako Stefan Camenzind – architekt a obyvatel neobvyklého domu u Curyšského jezera.
Stefan Camenzind založil v roce 2004 v Curychu studio architektury a designu s názvem „Evolution Design“. Jeho práce se zaměřuje na User-Centered-Design, pro který jsou určující potřeby člověka. Architekt je projektantem a obyvatelem vlastního domu v Meilenu u Curyšského jezera, kousek od Curychu. Flexhouse je neobyčejný. Neobyčejný svým vzhledem, neobyčejný svou atmosférou. Je to Camenzindovo útočiště, místo, kam může utéct do soukromí. Bydlet tady je jako mít prázdniny. Když sem přijde, jeho puls klesne, hned se uvolní, každodenní pracovní starosti pustí z hlavy, říká. Příjemný vedlejší efekt? Ne, všechno až do posledního detailu bylo naplánováno. A důležitou roli hrály také věže kostela.
Specializoval jste se na User-Centered-Design. Na co se orientujete?
Stefan Camenzind: Chceme pochopit potřeby člověka - dnešní i ty budoucí. Ať už se to týká bydlení nebo kancelářského pracoviště. Na to se v minulých letech velmi často zapomínalo. Projektujeme budovy pro lidi. Často se mluví o urbanismu a ekologii, to jsou jistě velmi důležité faktory, ale o uživatelích se vlastně vůbec nedebatuje. Myslím si přitom, že je to důležitá součást projektování. Smysl existence architektury je založen na potřebách uživatelů, kteří budovu obývají.
Navrhl jste koncepce pracovišť pro různé pobočky Googlu. Jaké jsou Vaše zkušenosti?
SC: Když se podíváte na běžné pracoviště, vidíte, že většina lidí tam má stůl, židli a skříň na odkládání věcí. Tak je to téměř všude. Ve skutečnosti ale není možné, aby všichni lidé měli stejné potřeby. Tady se odkrývá potenciál designu zaměřeného na uživatele. Takový design zvyšuje motivaci, efektivitu práce a posiluje emoční vazby. Jak víme z realizovaných projektů, vzniká méně chyb, a to se odráží pozitivně na kvalitě práce. Je jedno, zda jde o dům nebo o kancelářský komplex.
Jak k tomu může přispět koncepce prostorového uspořádání?
SC: Pro mladé lidi, kteří hledají zaměstnání, nejsou důležité jenom peníze. Chtějí patřit ke společenství, se kterým mohou sdílet své hodnoty. Chtějí se s firmou identifikovat. Prostor je prvek, který identifikaci silně podporuje.
Vaším cílem je posílit na pracovišti pocit sounáležitosti. Jaká je Vaše filosofie?
SC: Musíme lidem dovolit, aby mohli lépe spolupracovat. A musíme také dát každému jednotlivci více svobody. Protože je to vlastně paradoxní: doma každý den sám rozhodnu, kde si přečtu noviny anebo v které místnosti zaplatím účty. Udělám to u jídelního stolu, u psacího stolu nebo raději v pracovně? Mohu si sám určit, jakou činnost budu v jakém prostředí provádět. Na pracovišti je to zakázáno. Tady je stanoveno, že všechny činnosti se mají odehrávat na jednom místě, což v soukromí nikdy neplatí.
Mimochodem soukromý život – Flexhousem u Curyšského jezera jste realizoval projekt architektonicky mimořádného obytného domu. Jak přišel ke svému jménu?
SC: Dům se nejeví tak statický jako ostatní domy. Je mnohem dynamičtější, je v něm hodně pohybu. A vypadá jako loď, která právě přistála.
Jak vznikla tak neobvyklá forma?
SC: Na podobu domu mělo vliv několik navzájem pozitivně působících faktorů. Jednak byl určující úzký tvar pozemku, sbíhající se do jednoho bodu. Parcela není obdélníková a má proto jistou dynamiku. K tomu přistupuje dynamika železniční trati, která vede za budovami, dynamika jezera a dynamika svahu. Z těchto dynamických působení se zrodil dům, který okolní pohyb umí zvládat, ale také tento pohyb umí vpustit dovnitř a dát mu šíři.
Co bylo rozhodující pro výběr materiálu?
SC: Objekt je relativně jednoduchý. Jednotlivá podlaží jsou vždy na jedné straně ukončena polokruhem z dřevěných oblouků, což vyvolává dojem pohybu. Dům je velmi světlý, interiér působí lehce. Máme dřevěné podlahy a bílé stěny. Chceme dovnitř vpustit světlo a to skvělé okolí, aby vznikl dojem spojení interiéru s exteriérem.
Jaké požadavky jste měl na dům?
SC: Chtěl jsem, abych v něm mohl všechno pustit z hlavy, uvolnil se, splynul s přírodou a díky zaobleným tvarům se cítil dobře. I když jsem v domě, jsem spojen s venkovním světem. Cítím nebe, slunce, vidím vítr. Je to kontrast k hektickému pracovnímu světu. Nešlo o cool efekt, ale o vytvoření prostor, ve kterých se člověk cítí dobře. Dům fascinuje, protože vyzařuje tuto přirozenost. Přitahuje. Je jako hnízdo, do kterého má člověk chuť se schoulit. Myslím si, že to jsou kvality, které jsou z architektonického hlediska pro obytné domy důležité.
Čelní strana domu zaujme skleněnou frontou, na zaobleních je vidět šablony, které vypadají jako povlak na polštář. Jaký to má význam?
SC: Ty oblouky mají docela velkou pohybovou sílu. Bylo důležité najít pro ně obložení, které tento pohyb dobře zachytí. Testovali jsme hodně materiálů, ale opětovně jsme se vraceli k myšlence starých dřevěných šindelů kostelních věží. Ty tento pohyb pojmou docela přirozeně, dodávají domu určitou texturu a měkkost. Z mnoha důvodů jsme však nechtěli pracovat s dřevěnými šindeli. Hliníková šablona, moderní varianta dřevěných šindelů, byla perfektní náhradou.
Jak jste se dozvěděl o PREFA střešních šablonách? Co bylo rozhodující pro použití právě tohoto materiálu?
SC: PREFA věžovky – malé střešní šablony mají tu přednost, že nejsou obdélníkové jako běžné šindele. Mají takový speciální tvar, který vyzařuje klid. Dodávají střeše pěknou texturu, blízkou přírodě. V přírodě se vyskytují častěji křivky než obdélníky – to s ní mají PREFA střešní šablony společné. Koresponduje to s myšlenkou, že křivky vnášejí do domu přírodu.
Které faktory byly ještě důležité?
SC: Jednoduchost montáže. Objekt vypadá jednoduše, ale geometricky je velmi složitý, protože půdorys je lichoběžníkový. A tak vznikají šikmé řezy, kterým se nelze vyhnout. Střešní šablony PREFA tuto náročnou geometrii perfektně zvládly. Tento materiál není potřeba nutit, aby se choval tak, jak nechce, ale lze s ním zacházet naprosto přirozeně.
Použití materiálu PREFA byla pro Vás premiéra?
SC: Ano, a byl jsem příjemně překvapen, jak vhodný materiál to je. Mám skutečně chuť přemýšlet o dalších projektech, kde bychom tento materiál mohli použít, protože jeho povrchová struktura, zpracovatelnost a cenová výhodnost jsou opravdu přesvědčivé. A jeho plasticita je skvělá.
Jaké jsou reakce na Flexhouse?
SC: Různé, ale všechny pozitivní. Považuji za úžasné, že lidé, kteří jdou kolem, se o dům zajímají, ačkoliv to nejsou žádní architektoničtí nadšenci. A musím říct, že jsem sám trochu překvapený. Člověk vyprojektuje dům, má nápady, ale neví, jak se bude cítit, až v něm bude bydlet. Ve Flexhouse je snadné vypnout. Kancelář je najednou daleko, ačkoliv jsem doma teprve pět minut. Velmi mě překvapuje, jak mnoho toho dům pro mne jako obyvatele dělá a jak mi pomáhá se uvolnit. Bydlet tady je jako mít prázdniny.
Malá střešní šablona s velkým efektem
Zdobí cibulové věže ve Vatikánu a podtrhuje také dynamické tvary Flexhousu. Zdařilé moderní pojetí tradičního materiálu.
Malá střešní šablona – věžovka, jak je označena v produktovém katalogu PREFA, zdobí věžičky, přístřešky nebo komíny. Ale už nejen ty... „Je pro nás pocta, že se na projektu Flexhouse uplatnilo toto technické řešení. Poté, co nám tým architektů předložil koncept elegantního dynamického tvaru pláště domu, začali jsme okamžitě hledat vhodný materiál. PREFA věžovka - malá střešní šablona je sice pro takové pojetí fasády spíše netypická, ale právě v tomto případě odpovídala technickým požadavkům. S šablonou jsme úspěšně zvládli zaoblení, dynamicky působící fasádu a asymetrické tvary stejně tak jako místa napojení,“ přibližuje situaci Stefan Wildi. Wildi působí u firmy PREFA šest let jako odborný poradce a rok jako projektový vývojář v kantonech Curych a Aargau.
Efektivní realizace dobrých nápadů
„Malá šablona byla v případě Flexhousu použita velmi moderně. Systém, který je považován za tradiční, se perfektně předvedl. Vizuálně je to velmi působivé,“ říká Wildi a doplňuje: „Díky svým malým rozměrům je materiál odolný proti vichřici, absolutně nekoroduje, protože hliník nerezaví a je velmi lehký. Dobré nápady tak lze realizovat z hlediska nákladů velmi efektivně.“
Jeden materiál, hodně možností
V budoucnu by hliník jako materiál mohl být velmi zajímavý, především ve Švýcarsku. „Vzhledem k omezenému množství stavebních pozemků budeme muset stavět do výšky. Se systémy PREFA se naskýtá mnoho možností řešení této situace. Udržitelnost a dlouhá životnost materiálu je samozřejmě zajištěna,“ vysvětluje Stefan Wildi.
O PROJEKTU: | |||
Název projektu: | Flexhouse, Meilen Curych | Realizace: | - |
Země: | Švýcarsko | Typ střechy: | PREFA maloformátová střešní šablona |
Objekt, místo: | soukromý obytný dům, Curych | Barva střechy: | čistě bílá |
Typ stavby: | novostavba | Typ fasády: | - |
Architekti: | Stefan Camenzind, Evolution Design, Zürich | Barva fasády: | - |
FOTOGRAFIE: Croce & WIR |
Vyrábí hliníkové střešní a fasádní systémy v mnoha barevných odstínech, včetně kompletního sortimentu příslušenství. PREFA je také výrobcem montážního systému k solárním a FVE panelům. Záruka 40 let na kvalitu materiálu a u povrchové úpravy P.10 rovněž ...