Základem každého stavebního díla je hrubá stavba. Spousta lidí také předpokládá, že "glajchou" je skoro hotovo. Co ale znamená to "skoro"?
Snižování energetické náročnosti stavebních objektů jako celku nespočívá pouze v omezování tepelných ztrát obvodovými konstrukcemi budov, ale také ve snižování tepelných ztrát technických zařízení budov. Článek se snaží přiblížit problematiku návrhu oboru izolací, který je většinou záležitostí několika specializovaných odborníků. Jde o oblast technických izolací (izolace potrubí, VZT potrubí, zásobníků, kouřovodů, elektrárenských komponent, apod.), jenž má jistá specifika při návrhu i při provádění.
Každý veletrh je přehlídkou toho nejzajímavějšího, co se v daném oboru dá vidět. Pod mikroskopem uvidíte detaily nanovláken, na které si dokonce můžete sáhnout. Vystavovatel jindy do nekonečna předvádí technologické detaily motoru, upozorňuje na nové tvary karoserie automobilu snů, také můžete na veletrhu vidět komplet turbinu nebo porovnat, jak pracuje ten či onen počítačový program. Bývají to předměty od několika milimetrů až po desítky metrů...
Nové cihly POROTHERM EKO jsou určeny pro energeticky úsporné domy s vysokými nároky na tepelný odpor zdiva, pro jejichž majitele je důležitá kvalita a zdravé bydlení. Díky nové receptuře výroby a zcela odlišnému systému děrování přinášejí až o 10 % lepší tepelněizolační parametry oproti cihlám řady POROTHERM P+D.
Není pochyb, že při stavbě čehokoli se dá ušetřit i prodělat doslova kalhoty, ostatně proto se letošní Stavební veletrhy Brno tolik věnují právě úsporám a poradenství. Informace totiž mohou fungovat skoro jako přímé úspory. A mimochodem - doba paradoxně stavebníkům svědčí: řemeslníci i drobnější firmy začínají tuto sezonu přece jen poněkud opatrněji, a tak se jejich kalendáře akcí plní o něco pomaleji - a to je šance pro individuální zakázky. Dokonce i opravy, rekonstrukce a další, dříve kvůli malé lukrativnosti obtížně zajistitelné zakázky, mají nyní šanci získat svoje realizátory za výhodnějších podmínek.
V odborných časopisech o stavebnictví mají materiály svou samostatnou kapitolu, studenty architektury někdy straší, ale rozhodně doprovázejí po celé studium. Materiálem se dá, třeba jen na jediném detailu, vzhled i funkčnost stavby podepřít i spolehlivě deklasovat. Přitom materiál je v zásadě vždy funkcí použité technologie - a vice versa, a to vše je výslednicí požadavků na tu kterou stavbu.
Liberecký kraj bude na veletrhu Urbis Invest prezentovat svoje investiční a rozvojové projekty jako doklad svého obrovského potenciálu pro investiční partnery letos poprvé. To jiné subjekty, například Jihočeský a Středočeský kraj, města Olomouc, Strakonice, Příbram a řada dalších, jsou tomuto veletrhu věrné již řadu let.
Státní rozpočet na rok 2009 pro Českou republiku byl schválen a je důvod předpokládat, že stavebnictví, které roste již od roku 2000, si udrží vzestupnou tendenci i v tomto roce. To přesto, že se již více než půl roku ve všech médiích skloňuje slovo krize a analytici se předhánějí v pesimistických prognózách. Kdo však nahlíží na hospodářskou realitu trochu s odstupem a v delších časových úsecích než jen od voleb k volbám, neměl by být ani zaskočen, ani nemusí propadat beznaději. Právě naopak.
O stavebnictví se často hovoří jako o indikátoru zdraví ekonomiky. Je to logické: poptávka po výrobních prostorách vypovídá o rozvoji výroby, generuje výrobu stavebních hmot a poměrně vysokou zaměstnanost. A to přesto, že racionalizace a moderní materiály i v tomto oboru tradičně vysoké požadavky na kvantum pracovní síly poněkud snížily. Zaměstnanost ve stavebnictví a výrobách souvisejících, stejně jako v ostatních oborech výroby (viz poptávka po výrobních prostorách) zvyšuje poptávku po všem ostatním a ekonomika se rozbíhá. A vice versa...
Dneska už snad každé dítě ví, že na všechno nové je třeba se připravit. Ti moudřejší se připravují i na situace, které se pravidelně, ale přece jen po určitém čase, opakují: přece jen "nevstoupíš dvakrát do téže řeky..." Přípravu potřebuje každá, i sebemenší, marketingová akce, tím spíše veletrh, který jeden každý je Everestem uprostřed marketingových luhů. Jenom tímto přístupem ale lze z účasti na veletrzích získávat postupové body do extraligy hospodářské existence na trzích, zvláště tak konkurenčních, jakými jsou trhy stavebních aktivit.