Projekty PPP tu vlastně už byly... za Rakouska
PPP se zdá být optimálním modelem pro financování veřejných, převážně infrastrukturních staveb. Systémem PPP však lze financovat i jiné menší stavby, jako domy pro seniory nebo sociální bydlení.
Projekty PPP (Public Privat Partnership) známe ze zahraničních zkušeností. Tento model financování veřejných staveb se ukázal jako výhodný i v českých podmínkách. Soukromý subjekt postaví komunikaci a bude ji i po určitý počet let (25 až 35) udržovat a provozovat tak, aby zajistil po celou tuto dobu její optimální fungování. Na tento ob-jem služby je pak nastaven objem prostředků, které stát za smluvní období proplatí. Investice se tak pro stát rozloží na mnohem delší dobu a roční výdaje jsou únosné s garantovanou údržbou. Kdyby byl investorem stát a došlo například kvůli krizi ke krá-cení prostředků na dopravu, může se omezit na minimum potřebná údržba - na rok, dva... Aby se našly prostředky na jinou investici. Tento postup u PPP neplatí - stát je po celou dobu trvání smlouvy splátkami vázán. V tomto duchu také o projektech PPP hovořil v říjnu i Ing. Tomáš Kaas z Ministerstva dopravy ČR. Mimochodem nejedná se o formu novou, protože třeba řetězový most přes Dunaj v Budapešti (Lánchíd) byl pů-vodně postavený kompletně z peněz soukromého investora - politika a šlechtice Ist-vána Széchényie ve 30. letech 19. století.
V domácích podmínkách není koncept PPP v dopravních stavbách ničím novým. Už v říjnu 2008 totiž vláda přijala usnesení, kterým schválila koncesní projekt na stavbu a financování úseků dálnice D3 a rychlostní silnice R3. Podle něj měl koncesionář po-stavit a financovat úseky D3/R3 Veselí n. L. - hranice s Rakouskem a k tomu udržovat D3/R3 Nová Hospoda - hranice s Rakouskem. Vzhledem ke změnám, které mezitím postihly hospodářství světové i domácí, došlo v roce 2009 k revizi projektu, který byl ve schválené podobě nerealizovatelný. Nově byly vymezeny funkční celky (tj. úseky), jejich závazné termíny i obsah koncese. Přesto ještě není jisté, že tento revidovaný projekt bude nakonec v této podobě dokončen, protože byl úzce navázaný na připra-vovanou změnu zákona č. 184/2006 Sb. O odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo stavbě, který Poslanecká sněmovna v září tohoto roku odmítla.
Navzdory komplikacím ale stále ministerstvo dopravy předpokládá, že objem více než 465 mld. korun vyčleněných na tento "superpilotní" projekt na léta 2009 a 2010 bude k dispozici a v akcelerovaném harmonogramu majetkoprávní a technické přípravy koncesní model D3/R3 bude pokračovat. Lze se nadít, že v době konání Stavebních veletrhů Brno 2010, které otevřou brány v dubnu (13. až 17. 4.), budou alespoň v kuloárech probíhat jednání o dalších podobných projektech - hospodářství se začalo probouzet k aktivitám, které budou i této formě financování velkých stavebních akcí mnohem blíže, než tomu bylo v minulosti. A nesporné výhody tohoto financování - které je vlastně jakýmsi úvěrováním státu ze strany podnikatelů - se budou moci plně projevit a rozvinout.
Největší realizátor veletrhů a výstav v České republice s více než třicetiletými zkušenostmi v oboru. Hlavními obory činnosti je poskytování obchodních (výstavářských) služeb pro podniky a pronájem vlastních nemovitostí (výstavních ploch a pavilonů). ...