Realizace přístavby a stavebních úprav autosalónu v Třinci
Společnost FEMONT OPAVA s.r.o. dokončila na konci roku 2015 jako subdodavatel ocelové konstrukce a opláštění realizaci přístavby a stavebních úprav autosalónu ŠKODA Karireal v Třinci. Stavba vznikala v bezprostřední blízkosti třinecké hokejové Werk Areny v Třinci na Frýdecké ulici. Realizovaný objekt je jako celek zcela jistě zdařilým dílem, nicméně jeho zrod nebyl bez problémů.
Popis konstrukce
Stávající objekt tvořily 3 propojené provozy autosalonu, autoservisu a STK. V návaznosti na podmínky stanovené společností ŠKODA AUTO musela být do konce roku 2015 provedena rekonstrukce autosalonu. Stávající část autosalonu byla odstraněna, a na jeho místě byl vystavěn nový autosalon. Jeho nosný konstrukční systém je tvořen ocelovou rámovou konstrukcí. Na části půdorysu byla řešena konstrukce podlaží. Stěnové opláštění bylo řešeno minerálními stěnovými panely v kombinaci s prosklenými stěnami. V nadpraží některých otvorů jsou zabudovány kastlíky pro předokenní žaluzie.
Vlastní provozy autoservisu a STK nebyly kromě rekonstrukce střešního pláště nějak zásadně upravovány.
Z hlediska rozsahu a konstrukčního řešení se nejedná o stavbu nikterak složitou a náročnou. Nicméně při výstavbě došlo k souběhu několika negativních faktorů, které značně ovlivnily průběh výstavby.
Příčiny a důsledky řešené v průběhu realizace
Zásadním faktorem, který negativně ovlivnil průběh realizace, byla vlastní délka výstavby. Čas na realizaci byl extrémně krátký, a i přes maximální úsilí GD při koordinaci docházelo v rámci staveniště ke kumulaci profesí. Navíc neustále docházelo k velkému množství změn a úprav.
Určitým pozitivním faktorem bylo, že projektová dokumentace byla zpracována ve stupni pro provedení stavby. Vzhledem k tomu, že se jednalo o rekonstrukci objektu, se dalo předpokládat, že bude nutno provádět některé úpravy nebo změny.
V rámci projektové dokumentace však bylo zjištěno několik větších, či menších nedostatků. Závažnost jejich důsledků však v souvislosti časovou tísní při realizaci narůstala. V průběhu výroby došlo například ke změně deklarace požární odolnosti některých prvků ocelové konstrukce, z čehož nakonec vyplynula jejich záměna. S ohledem na koncepční návrh ocelové střešní konstrukce musela být změněna skladba střešního pláště. Touto změnou bylo zase dotčeno ukotvení ocelové konstrukce atik. Nutno podotknout, že vlastní provozy autoservisu a STK nesměly být při rekonstrukci dotčeny. V souvislosti s tímto požadavkem v návaznosti na průběžně zapracovávané změny musely být korigovány i montážní postupy.
S ohledem na časový průběh výstavby stála účastníky výstavby hodně úsilí i koordinace relativně banální záležitosti, jakou jsou předokenní žaluzie integrované ve stěnovém plášti. Rozměry žaluzií byly změněny v takové fázi výstavby, kdy už zahraniční výrobce nebyl schopen dodat prvky opláštění s konstrukční úpravou pro žaluzie v požadovaném termínu, a úpravy byly prováděny těsně před vlastní montáží.
Závěr
Díky maximálnímu úsilí všech účastníku výstavby se nakonec podařilo dílo realizovat tak, aby byl investor spokojen. Jsem přesvědčen o tom, že stavba nejenom dobře vypadá, ale i po provedení všech změn a úprav bude splňovat všechny funkční požadavky. U všech rekonstrukcí ale výsledek nemusí být tak zdařilý.
Všeobecně platí, že v zájmu investora určitě je vybrat kvalitního projektanta a kvalitní realizační firmu. Pokud to okolnosti dovolí, měl by podle mého názoru každý investor dbát na to, aby pro jednotlivé fáze výstavby byl vytvořen dostatečný časový prostor.
V opačném případě se zvyšuje riziko chyb a následných oprav, včetně těch pozáručních.
Ing. Lukáš Churavý
lukas.churavy@femont.cz