Na semináři budou prezentovány nejnovější poznatky v oboru techniky prostředí v problematice výměny vzduchu v interiérech z technického i legislativního hlediska.
V den hlasování o našem vstupu do Evropské unie publikujeme komentovaný dokument, který přináší zcela zásadní změny v pohledu na zařízení TZB podílející se na vytváření vnitřního prostředí budov. Všimněme si, jak často se v materiálu objevuje odkaz na uplatnění s ohledem na místní podmínky a jak je vytvářen prostor pro zohlednění národních zájmů. A je jen na jednotlivých členských zemích, jak s touto možností naloží. Zda vytvoří podmínky, které respektují lokalitu, místní tradici staveb a ekonomické zdroje a vytvářejí skutečnou podporu, nebo naopak Nařízení dotvoří v mašinérii nerealizovatelných technických pravidel, která budou jen zdrojem pro výjimky a obcházení.
"Nařízení k novému energetickému zákonu kantonu St. Gallen" vydané 27. května 2001 je vzorovým příkladem regionální konkretizace obecnějšího Energetického zákona z 26. května 2000 platného pro celou švýcarskou konfederaci. Stručné, jasné, jednoznačné. Proč asi stejný postup ještě ani zdaleka nefunguje v české legislativě?
Příspěvek reaguje na výzvu k diskusi zveřejněnou ve VVI č. 1/2002 a klade si za cíl informovat čtenáře o požadavcích na mikroklimatické podmínky ve školách, které by při zvolené koncepci ministerstva zdravotnictví měl stanovit jeden z cca 25 prováděcích předpisů k zákonu č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví. Současně by měl článek přispět k iniciaci věcné a fundované diskuse k dané legislativě na stránkách odborného periodického tisku.
Zpřísňování požadavků na požární bezpečnost použivaných stavebních materiálů vede k tomu, že brzy bude ve sjednocující se Evropě existovat pouze jedna norma hořlavosti stavebních materiálů (v současnosti zde existuje norem více než třicet). To výrazně zasáhne i do možností výběru používaných izolací.
Vládní nařízení přináší další změny, které nebyly v prvním článku zmíněny, a proto se k němu opět vracíme. Je to např. i ustanovení, že práce u počítače musí být během pracovní směny přerušována bezpečnostními přestávkami nebo změnami činnosti v délce 5 až 10 minut po každých dvou hodinách nepřetržité práce.
Stupeň závaznosti prováděcích vyhlášek a norem (ČSN) je stále pro mnohé projektanty i další odborníky z profesí TZB nejasný. Přitom se jedná o základní zákonné podklady pro jejich práci. Nabízíme Vám dnes první ze série originálních článků k této problematice. Další budeme publikovat v příštích týdnech.
V dřívějších dobách byl obsah projektové dokumentace (PD) předepisován vyhláškami zveřejňovanými ve sbírce zákonů. V současné době není k dispozici právně závazný předpis, který by určoval skladbu a obsah PD jednotlivých profesí. Autor předkládá návrh obsahu dokumentace konzultovaný v odborné sekci 01 Společnosti pro techniku prostředí.
Porovnání legislativních materiálů pro vymezení rozsahu projektové dokumentace v jejich jednotlivých stupních a etapách. Návrh upřesnění požadovaného rozsahu projektové dokumentace. Odborná veřejnost získá podklad k jednání v rámci dodavatelsko odběratelských vztahů a pomůcku pro vytvoření tlaku na legislativní organizace.