Použití jiných výrobků, než které byly projektantem navrženy, je praxe běžná na mnoha stavbách. Požádali jsme JUDr. Jana Kužela, advokáta renomované pražské právní kanceláře, o vyjádření k problematice zodpovědnosti projektanta v takovém případě.
Příspěvek navazuje na článek téhož autora, ve kterém byla řešena protipožární ochrana potrubních prostupů systémů vytápění, chlazení, vodovodu, kanalizace, plynovodu, požárního vodovodu atp. Prostupy vzduchotechnických potrubí jsou však poněkud složitější. Autor vysvětluje legislativní a normativní požadavky na ochranná protipožární zařízení. Podrobně uvádí možná technická řešení prostupů vzduchotechnických potrubí požárně dělicími konstrukcemi.
Portál TZB-info zveřejňuje ve své nové rubrice Vzory dokumentů "Protokol o zkoušce chodu a zaregulování výkonových parametrů vzduchotechnického zařízení". Rozšiřuje se tak nabídka pomůcek pro obor vzduchotechniky. Protokol obsahuje pět formulářů, které účelně popisují provedení zkoušek: Identifikační list, Grafický list, List zkoušky chodu, List měření a zaregulování vzduchových výkonů, List závěrečného vyhodnocení.
Tak jsme se dočkali novelizace nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci! Nad původním textem jsme v roce 2001 ostře diskutovali s vědomím, že takový legislativní dokument platí vždy velmi dlouho. "Stosedmdesátosmička", jak jsme vládní nařízení č. 178/2001 Sb. hovorově nazývali, nepřežila beze změny ani dva roky.
V den hlasování o našem vstupu do Evropské unie publikujeme komentovaný dokument, který přináší zcela zásadní změny v pohledu na zařízení TZB podílející se na vytváření vnitřního prostředí budov. Všimněme si, jak často se v materiálu objevuje odkaz na uplatnění s ohledem na místní podmínky a jak je vytvářen prostor pro zohlednění národních zájmů. A je jen na jednotlivých členských zemích, jak s touto možností naloží. Zda vytvoří podmínky, které respektují lokalitu, místní tradici staveb a ekonomické zdroje a vytvářejí skutečnou podporu, nebo naopak Nařízení dotvoří v mašinérii nerealizovatelných technických pravidel, která budou jen zdrojem pro výjimky a obcházení.
"Nařízení k novému energetickému zákonu kantonu St. Gallen" vydané 27. května 2001 je vzorovým příkladem regionální konkretizace obecnějšího Energetického zákona z 26. května 2000 platného pro celou švýcarskou konfederaci. Stručné, jasné, jednoznačné. Proč asi stejný postup ještě ani zdaleka nefunguje v české legislativě?
Příspěvek reaguje na výzvu k diskusi zveřejněnou ve VVI č. 1/2002 a klade si za cíl informovat čtenáře o požadavcích na mikroklimatické podmínky ve školách, které by při zvolené koncepci ministerstva zdravotnictví měl stanovit jeden z cca 25 prováděcích předpisů k zákonu č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví. Současně by měl článek přispět k iniciaci věcné a fundované diskuse k dané legislativě na stránkách odborného periodického tisku.
Zpřísňování požadavků na požární bezpečnost použivaných stavebních materiálů vede k tomu, že brzy bude ve sjednocující se Evropě existovat pouze jedna norma hořlavosti stavebních materiálů (v současnosti zde existuje norem více než třicet). To výrazně zasáhne i do možností výběru používaných izolací.
Vládní nařízení přináší další změny, které nebyly v prvním článku zmíněny, a proto se k němu opět vracíme. Je to např. i ustanovení, že práce u počítače musí být během pracovní směny přerušována bezpečnostními přestávkami nebo změnami činnosti v délce 5 až 10 minut po každých dvou hodinách nepřetržité práce.
Stupeň závaznosti prováděcích vyhlášek a norem (ČSN) je stále pro mnohé projektanty i další odborníky z profesí TZB nejasný. Přitom se jedná o základní zákonné podklady pro jejich práci. Nabízíme Vám dnes první ze série originálních článků k této problematice. Další budeme publikovat v příštích týdnech.
V dřívějších dobách byl obsah projektové dokumentace (PD) předepisován vyhláškami zveřejňovanými ve sbírce zákonů. V současné době není k dispozici právně závazný předpis, který by určoval skladbu a obsah PD jednotlivých profesí. Autor předkládá návrh obsahu dokumentace konzultovaný v odborné sekci 01 Společnosti pro techniku prostředí.
Porovnání legislativních materiálů pro vymezení rozsahu projektové dokumentace v jejich jednotlivých stupních a etapách. Návrh upřesnění požadovaného rozsahu projektové dokumentace. Odborná veřejnost získá podklad k jednání v rámci dodavatelsko odběratelských vztahů a pomůcku pro vytvoření tlaku na legislativní organizace.