Nové možnosti konektivity u značky Protherm
Značka Protherm nabízí pro své spotřebiče již řadu let široké možnosti ovládání. Jedním z oblíbených je například SMS komunikátor GSM EXEO nebo ekvitermní regulace MiGo, která byla nahrazena novou verzí MiGo Link. Níže naleznete obecný přehled o stávající konektivitě s produkty Protherm.
1. MiGo Link pro kotle – popis, funkce
Tato verze se od té předchozí v mnoha směrech a vlastnostech odlišuje. Aktuální provedení nabízí nové funkce a služby jak koncovým uživatelům, tak servisním technikům. Je určena pro následující typy kotlů:
- Závěsné kondenzační kotle Panther/Tiger Condens s technologií Flame Fit
- Závěsné kondenzační kotle Gepard/Puma Condens
- Stacionární kondenzační kotle Medvěd/Lev
- Elektrokotle RAY
Ekvitermní regulátor se vzdálenou správou se skládá ze dvou komponentů:
- Internetová jednotka SR 940 f MiGo Link (obr. 1)
- Prostorový termostat SRT 51 f MiGo Select (obr. 2)
Obr. 3 Displej a ovládací prvky termostatu
Legenda:
1 Symbol bezdrátového signálu
2 Stav baterií
3 Otočný ovladač
4 LED dioda
5 Požadovaná/skutečná teplota
6 Aktivní režim párování
Internetová jednotka SR 940 f zprostředkovává pomocí WiFi sítě propojení kotle, termostatu na internet a následně pomocí mobilní aplikace ovládání celého topného systému. Základní funkci – nastavení prostorové teploty – lze provést pomocí otočného voliče na termostatu. Na displeji se zobrazuje požadovaná, resp. aktuální teplota v referenční místnosti. Dále má uživatel přehled o stavu signálu a bateriích (obr. 3). Pro komplexnější nastavení topného systému a kotle však slouží mobilní aplikace, se kterou se seznámíme v následující části.
Mobilní aplikace MiGo Link
Tato mobilní aplikace je určena uživatelům kotlů a slouží pro nastavení všech parametrů nutných pro komfortní vytápění a přípravu teplé vody. Vyznačuje se novým designem a uspořádáním usnadňující používání aplikace. Úvodní obrazovka je zobrazena na obr. 4. Na této obrazovce jsou uvedeny základní informace:
- výběr druhu provozu – automatický/denní/noční režim
- přehled připojených topných systémů – např. domov/chata
- venkovní teplota (převzatá z webového serveru)
- požadovaná a skutečná pokojová teplota včetně vlhkosti
- signalizace požadavku na vytápění
- tlačítka +/− pro nastavení teploty
Na spodní liště úvodní obrazovky jsou umístěna tři tlačítka (zleva doprava):
- nastavení topného systému – např. pro nastavení časových oken, požadovaných teplot
- rychlé akce – jednorázový ohřev teplé vody, aktivace režimu mimo domov
- energetické informace – informativní zobrazení spotřeb energií (v závislosti na topném zdroji)
2. MiGo Link pro tepelná čerpadla – popis, funkce
Je samozřejmostí, že značka Protherm nabízí vzdálenou správu i pro svá tepelná čerpadla:
- GeniaAir Mono
- GeniaAir split
Tato varianta se skládá ze dvou základních komponentů:
- Internetová jednotka SR 940 f MiGo Link (obr. 1)
- Ekvitermní regulátor SRC 720 (R) MiPro Sense (obr. 5)
Uvedená kombinace umožňuje mimo vzdálené správy také regulovat komplexnější topné systémy, např. kaskádu tepelných čerpadel či více topných okruhů. S dodatečným příslušenstvím lze regulovat vytápění s radiátorovou a podlahovou topnou větví. Předností tohoto regulátoru mimo standardní funkce je možnost ovládání tzv. hybridního systému, což může být kombinace plynového kotle a tepelného čerpadla. Toto provedení může zajistit uživateli maximální úsporu provozních nákladů. Podrobněji se o tom zmiňuji ve svém dalším článku.
Pro nastavení regulace je k dispozici mobilní aplikace MiControl, která nabízí množství funkcí, jako je např.:
- nastavení provozních režimů na jednotlivé zóny
- programování časových oken
- zobrazení provozních stavů
- zobrazení spotřeby energií
3. EXPERT e-certifikát prodloužené záruky
Internetová brána MiGo Link společně s aplikací nabízí oproti předchozí verzi rozšířené možnosti konektivity, a to i pro servisní firmu. Pomocí servisního webového portálu, popř. mobilní aplikace, má servisní technik neustálý přehled o provozním stavu kotle koncového zákazníka. Tato možnost je však výhradně určena pouze pro specializované servisní firmy, které absolvovaly příslušné školení, neboť technik má k dispozici veškeré informace o kotli a také o topném systému. Samozřejmostí je, že koncový zákazník schvaluje přístup servisní firmě ke kotli pomocí potvrzovacího e-mailu. Následně po tomto schválení obdrží servisní technik přístup, a v servisním portálu se zobrazí veškeré informace o spotřebiči. Pro zajímavost uvádím pouze ty nejdůležitější:
- diagnostické informace a stavové kódy
- chybový kód případné poruchy
- průběh teplot v topení
- tlak vody v topení atd.
Součástí je také tzv. Live Monitor, který zobrazuje aktuální provozní stav. Díky tomuto řešení má servisní technik vzdálený dohled nad spotřebičem, který je neustále monitorován a s tím souvisí následující výhody:
- V případě výskytu poruchy má servisní technik k dispozici chybové hlášení s přesným popisem chyby a jejím odstraněním => tím se zamezí vícenásobnému servisnímu výjezdu, technik má již předem připravený náhradní díl pro opravu.
- Při poklesu tlaku vody v topení je tento průběh zaznamenáván a servisní technik je informován při podkročení kritické hodnoty => tím se eliminuje zbytečný servisní výjezd, zákazník je na tento stav upozorněn a může si dopustit vodu sám.
- Servisní technik může zákazníkovi pomocí tohoto vzdáleného přístupu nastavit, popř. změnit následující parametry:
- časový program
- druh topného provozu
- hodnotu topné křivky
- Optimalizace vytápění a spotřeby energií – v tomto servisním portálu je možné si zobrazit aktuální spotřeby energií za určitý časový úsek a pomocí energetického managementu lze optimalizovat provoz plynového kotle tak, aby se dosáhlo co největšího a nejoptimálnějšího využití všech energií.
Díky tomuto navzájem propojenému komplexnímu systému kotel – regulátor – servisní portál byla rozšířena nabídka certifikátů prodloužené záruky o nové typy. Jedná se o tzv. EXPERT on-line certifikáty, kdy uživatel získá prodlouženou záruku po dobu pěti let se vzdáleným dohledem nad spotřebičem tak, jak je popsáno v předchozím odstavci. V rámci této prodloužené záruky jsou hrazeny veškeré náklady na případnou opravu a již zmiňovaný vzdálený dohled.
A jak si koncový zákazník může tuto službu koupit?
Nejjednodušší způsob je objednání u autorizované servisní firmy Protherm, která má již aktivovaný přístup přímo do servisního portálu, v rámci kterého pak může EXPERT e-certifikát zakoupit.
Každý den zaznamenáváme v médiích o konektivitě, o spotřebičích připojených na internet, tzv. IoT (Internet of Things). Toto řešení od společnosti Vaillant Group potvrzuje tento směr a nabízí nesporné výhody pro obě strany – koncového uživatele i servisního technika.
Uživateli kotle zajistí komfortní a moderní způsob vytápění a servisní firmě umožní diagnostiku kotle na dálku bez nutnosti zbytečného servisního výjezdu. K úspoře času tak dojde na obou stranách. Samozřejmostí je, že tento systém se bude neustále vyvíjet a budou přibývat další užitečné výhody a funkce!
Společnost Protherm, která velmi sebevědomě vstoupila v roce 1992 na český trh se svým elektrokotlem, patří v současné době mezi přední české značky tepelné techniky. Díky zapojení do koncernu Vaillant Group exportuje Protherm své výrobky do mnoha zemí ...