Kdy a za jakých podmínek mohu odstoupit od smlouvy se současným dodavatelem plynu nebo elektřiny?
V průběhu smluvního vztahu se může naskytnout několik příležitostí, kdy má zákazník možnost bez sankcí ukončit stávající smlouvu. Na některé příležitosti má spotřebitel nárok ze zákona, jiné jsou uvedeny v obchodních podmínkách, které jsou nedílnou součástí smlouvy uzavřené mezi dodavatelem a spotřebitelem. V současné době může většinu formalit zařídit nově zvolený dodavatel, ale pro zákazníky, kteří si chtějí sami vše vyřídit, přinášíme podrobný návod.
Mezi možnostmi ukončení smluv ze zákona, na které má zákazník nárok, patří:
- odstoupení od nově uzavřené smlouvy distančním způsobem
- odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se zvýšením ceny elektřiny nebo plynu
- odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se změnou obchodních podmínek
- ukončení smlouvy z důvodu stěhování nebo opuštění odběrného místa
Ve smlouvě mezi dodavatelem a zákazníkem bývají uvedeny ještě další možnosti, které zákazník může využít a ukončit smlouvu s původním dodavatelem. Podmínky u různých dodavatelů se mohou lišit.
- v případě, že dodavatel je v úpadku
- když dodavatel ani po písemné urgenci nevrátí dlužnou částku (přeplatek)
- dodavatel nedodává službu po určitou dobu
Užitečné poznámky:
Nejčastěji lze ukončit smlouvu prostým vypršením závazku, termín ukončení musí dodavatel uvádět na ročním vyúčtování (vyúčtování po 1. 1. 2022).
Pokud dodavatel řádně neoznámí zvýšení ceny nebo změnu podmínek, tak změna neplatí. Vyúčtování je třeba reklamovat (platí pro změny cen od 1. 1. 2022).
Ne všichni dodavatelé aktualizují obchodní podmínky podle nejnovějších ustanovení zákona, proto je dobré vědět, že obchodník nemůže zhoršit postavení zákazníka, které mu zajišťuje zákon.
Postup a možné termíny odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu se zvýšením ceny nebo změnou smluvních podmínek jsou nejlépe patrné z následujícího schématu (klikněte pro zvětšení):