logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Nové sídlo Škody Auto vyniká fotovoltaikou, elektromobilitou a ekologickými stropy


Laurin & Klement Kampus, nové sídlo Škody Auto, foto Metrostav

Speciální technologie stropů se v Česku v takovém rozsahupoužila poprvé. Betonové konstrukce jsou obohaceny vylehčeným systémem Cobiax, dutými tvarovkami z recyklovaného plastu.

Reklama

Rozlehlý komplex pětipodlažních budov nazvaný Laurin & Klement Kampus

Laurin & Klement Kampus stojí naproti dosavadnímu administrativnímu centru a vejde se do něj až 2 000 zaměstnanců.

Z ptačí perspektivy zaujme kampus elegantním půdorysem ve tvaru čtyř písmen L a také fotovoltaickou elektrárnou rozmístěnou na třech z nich. Návštěva podzemní garáže však představí i rozvinutou infrastrukturu pro nabíjení elektromobilů a teprve až rozhovor se stavbaři inovativní konstrukci stropů obsahující recyklované plasty. Díky množství udržitelných prvků dílo aspiruje na zlatý certifikát udělovaný společností Deutsche Gesellschaft für nachhaltiges Bauen (DGNB).

Systém Cobiax, duté tvarovky z recyklovaného plastu

„Za nejpozoruhodnější považuji technologii stropů, která se v Česku v takovém rozsahu dosud nikde nepoužila. Betonové konstrukce jsme obohacovali vylehčeným systémem Cobiax, dutými tvarovkami z recyklovaného plastu. Investor sice vynaložil o něco více nákladů, ale díky tomuto řešení uspořil 3 123 m3 betonu a přibližně 651 tun emisí CO2. Těší mě jak přínos pro životní prostředí, tak nově nabytá technologická zkušenost,“ vysvětluje Ivan Šmejkal, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.

Přečtěte si také Kroky k udržitelnému stavebnictví – konference TZB-info již v dubnu v Praze Zajímají vás recyklované materiály? Přijďte se inspirovat 12. 4.

Střešní FV zahrnuje 222 panelů, které dohromady dosahují instalovaného výkonu 100 kW

Čistá elektřina ze slunce proudí přímo do budov kampusu či nedalekého výrobního závodu. S ohledem na rezervovanější český postoj k elektrifikaci dopravy lze považovat za unikátní připravenost garáže na elektromobilitu, skoro polovina míst zde bude osazena nabíjecími stanicemi.




Laurin & Klement Kampus, nové sídlo Škody Auto, foto Metrostav

CZT, retence dešťové vody, BIM model. Cílem ekologie a snížení provozních nákladů

Díky vlastnímu zdroji tepla areálu Škoda Auto mohli stavbaři rovněž využít ekologického dálkového vytápění. Kampus napojili na přivedené horkovody pomocí výměníkové stanice v suterénu. Ještě před zahájením výstavby byly v prostoru vybudovány rozsáhlé retenční nádrže, které umožňují zasakování srážkové vody přímo na pozemku. Laurin & Klement Kampus nabízí v pěti podlažích kanceláře o rozloze 22 800 m2. Spodní stavba měří na délku 150 metrů a na šířku 55 metrů. Při výstavbě spotřebovali stavbaři Metrostavu 26 tisíc m3 betonu, 3 tisíce tun betonářské oceli, 22 tisíc m2 sádrokartonu a 4 tisíce m2 prosklených příček. Mezi jednotlivými budovami ve tvaru písmene L lze přecházet „suchou nohou“ pomocí spojovacích mostů. Projekt byl realizován kompletně prostřednictvím modelování staveb BIM (Building Information Modelling).

Stavba Laurin & Klement Kampusu začala v závěru roku 2021 a skončila letos v únoru, k předání budovy pak došlo na začátku března. Největším dodavatelem byla společnost Metrostav. Investorem je společnost Volkswagen Group Real Estate Czech Republic. Cílem investice byla konsolidace administrativních pracovišť z okolních budov do jednoho centrálního prostoru a snížení provozních nákladů.

Stavební společnost Metrostav úspěšně navázala na množství zakázek realizovaných pro Škoda Auto v minulosti. Nedávno postavila v mladoboleslavském výrobním areálu například největší kuchyňskou halu pro závodní stravování v celé Evropě. V současnosti provádí pro tohoto významného klienta řadu menších projektů. 1)




Laurin & Klement Kampus, nové sídlo Škody Auto, foto Metrostav. Vlevo jídelna, vpravo FV.

Neobyčejná výzva čekající naše oddělení Facility Managementu

Nové sídlo naší společnosti je v souvislosti s jeho správou neobyčejnou výzvou čekající naše oddělení Facility Management. Zatímco jsme zvyklí spravovat řadu budov na různých místech, představuje tento objekt něco úplně nového a výjimečného,“ říká Martin Kovář, koordinátor facility managementu ve společnosti ŠKODA AUTO a.s. a pokračuje:
Kanceláře jsou vybaveny špičkovým zařízením a pracovní prostory jsou navrženy s ohledem na posílení spolupráce mezi odbornými útvary, jejichž zaměstnanci byli dříve rozptýleni po různých budovách v Mladé Boleslavi a v Praze. Tato koncepce má potenciál výrazně zlepšit tok informací a synergii mezi týmy.

Nejenže budova sama nabízí moderní design a architekturu, ale je také plná nových technologií, které přispívají k udržitelnosti a efektivitě provozu. Chceme zdůraznit, že technické inovace jsou nedílnou součástí tohoto projektu a představují pro nás z hlediska správy úkol, kterému jsme se dosud nečelili,“ říká Martin Kovář.
Inovativnost tohoto areálu se projevuje nejen ve stavbě samotné, ale i v přístupu k řešení potřeb našich zaměstnanců a optimalizaci jejich pracovního prostředí.
Je zřejmé, že se jedná o nové zadání pro celé oddělení FM a bude vyžadovat naši plnou pozornost a nasazení. Věřím v naše schopnosti a společný zájem, které povedou k úspěšnému zvládnutí této náročné úlohy
,“ shrnuje na závěr Kovář.

Zdroj: 1) Tisková zpráva Metrostav

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.