logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Cenová regulace oboru vodovodů a kanalizací

Metodická příručka Ministerstva financí pro roky 2022–2026 je pomůckou pro aplikaci nových pravidel dle výměru Ministerstva financí č. 01/VODA/2022 o regulaci cen v oboru vodovodů a kanalizací.

Reklama

Příručka nemá normativní charakter a nelze ji univerzálně aplikovat na všechny případy z praxe; zachycuje pouze obecné principy v modelových příkladech pro vysvětlení těchto principů. Pomůcku není možné použít jako návod pro postup dle Výměru MF, resp. dodržení pravidel regulace musí být vždy posuzováno v souvislosti s právní úpravou (zejména zákonem č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů a Výměrem MF.

V pochybnostech o správnosti výkladu je nutné požádat Ministerstvo financí o stanovisko, protože uvedená pomůcka není aplikovatelným stanoviskem Ministerstva financí. Příručka bude průběžně doplňována a aktualizována.

Obor vodovodů a kanalizací (dále jen „obor VaK“) jako síťové odvětví zabezpečující jednu ze základních životních potřeb občanů je v ČR regulován jak po stránce věcné, tak i cenové. Ministerstvo financí (dále také „MF“), jako cenový regulátor oboru VaK, pravidelně reviduje nastavení cenové regulace s cílem reagovat na změny v legislativním prostředí, vývoj na jednotlivých trzích a dopady platné regulace na trh. Ministerstvo financí navrhlo pro roky 2022–2026 úpravu platné cenové regulace pro obor VaK. Po jednomyslném schválení Výborem pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací (dále také „Výbor VaK“) Ministerstvo financí vydalo Výměr MF.

Pro obor VaK je stanoven závazný postup kalkulace ceny

Cenová regulace v oboru VaK má formu věcného usměrňování cen. Věcné usměrňování cen umožňuje reagovat na individuální technické a provozní podmínky, které způsobují rozdíly v nákladovosti vodohospodářských společností, a tedy vypočtení (kalkulování) individuální ceny pro vodné a stočné prodávajícího (např. vodohospodářskou společnost).

Pro obor VaK je stanoven závazný postup kalkulace ceny. Do kalkulace ceny mohou být zahrnuty pouze ekonomicky oprávněné náklady, přiměřený zisk a daň. Tyto podmínky jsou platné pro všechny prodávající. Prodávající je povinen sestavit cenovou kalkulaci ceny v souladu s pravidly cenové regulace a na jejím základě následně uplatňovat cenu pro vodné a stočné.

Výměr MF byl zpracován na základě podrobné analýzy vycházející z dlouholeté praxe, jejímž důsledkem je i několik podstatných novinek.

  1. Výměr MF deklaruje pětiletý regulační rámec pro období 2022–2026, což v praxi znamená, že během regulačního období by nemělo docházet k žádným zásadním změnám v oblasti cenové regulace, čemuž je možné přizpůsobit i plány vodohospodářských společností.
  2. Výměr MF zřetelněji a jednoznačněji definuje oprávněné náklady a ve větší míře je přibližuje daňově uznatelným nákladům, což by mělo opět zvýšit jak právní jistotu regulovaných subjektů, tak i schopnost státní správy dodržování pravidel kontrolovat a vymáhat.
  3. Výměr MF zavádí nové pravidlo, které neoprávněně vybrané vodné a stočné vrací zpět odběratelům formou snížení ceny v následujících letech.
  4. Výměr MF zavádí sběr dat, který zčásti odkazuje na formuláře věcného regulátora (Ministerstvo zemědělství) a zčásti na vlastní nové tabulky, přičemž po roce 2023 by měly být v plné míře sjednoceny formuláře i způsob jejich vyplňování. Výměr MF dále zavádí povinnosti předkládat plánové kalkulace ceny Ministerstvu financí ještě před jejich platností, což umožní státní správě sledovat cenový vývoj v oboru VaK a reagovat na případná pochybení již v průběhu kalendářního roku.
    Sběr plánových kalkulací cen je prováděn výhradně prostřednictvím webové aplikace VODA Monitor, která se spouští zadáním adresy https://vodamonitor.spcss.cz do webového prohlížeče. Přístup do webové aplikace VODA Monitor je řešen autentizací prostřednictvím IS datových schránek po zadání uživatelského jména a hesla.
  5. Dochází k úpravě výpočtu zisku s jednoznačným rozdělením zisku vlastníka a provozovatele. Současně dochází i ke zrušení historických dohod o rozdělení majetku pro účely výpočtu zisku. Vše výše uvedené by v konečném důsledku mělo přinést značně pozitivní dopad nejen na rozvoj oboru VaK a životního prostředí, ale i právní jistotu pro vodohospodářské společnosti a odběratele.

Regulace v oboru vodovodů a kanalizací

Ministerstvo financí je cenovým regulátorem v oboru VaK. V jeho gesci jsou následující právní předpisy:

  • zákon č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů,
  • zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o cenách“),
  • vyhláška č. 450/2009 Sb., kterou se provádí zákon č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, výměry MF.

Ministerstvo zemědělství je hlavním věcným regulátorem, v jehož gesci pro obor VaK jsou zejména následující právní předpisy a metodické materiály:

  • zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění pozdějších předpisů,
  • vyhláška č. 428/2001 Sb., kterou se provádí zákon o vodovodech a kanalizacích (dále jen „vyhláška č. 428/2001 Sb.“),
  • Metodický pokyn Ministerstva zemědělství č. j. 14000/2020-15132-1 pro orientační ukazatele výpočtu pořizovací (aktualizované) ceny objektů do Vybraných údajů majetkové evidence vodovodů a kanalizací, pro Plány rozvoje vodovodů a kanalizací a pro Plány financování obnovy vodovodů a kanalizací,
  • Metodický pokyn Ministerstva zemědělství č. j. 9353/2020-15132 pro zpracování a dokládání realizace Plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací,
  • zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon), ve znění pozdějších předpisů.

Ministerstvo životního prostředí je věcně odpovědné v oblastech ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti podzemních a povrchových vod a v tvorbě legislativy v této oblasti.
Ministerstvo životního prostředí je Řídícím orgánem Operačního programu Životní prostředí (dále také „OPŽP“) coby základního zdroje podpory pro projekty zlepšující životní prostředí v České republice, v tom smyslu také pro projekty v sektoru vodního hospodářství. Ministerstvo životního prostředí spolu se Státním fondem životního prostředí ČR, jako zprostředkujícím subjektem OPŽP, je gesčně příslušným orgánem k vydávání Pravidel pro žadatele a příjemce OPŽP.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.