logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Prezentace v technických oborech rozhodně nedělejte technicky

Zahajte prezentaci zajímavostí, číslem či příběhem, zaujměte publikum od prvních vteřin. Nezapomínejte, že už během prvních 90 vteřin pozornost diváků dvakrát uteče k jiným myšlenkám. Nedejte jim možnost vás neposlouchat! Rady z knihy "odprezentuj".

Reklama

Na to, abyste postavili dům nebo napsali projektovou dokumentaci, jste studovali školy. Ve své práci spoléháte na tvrdá fakta a čísla. A tak jste přesvědčení, že na konferencích a dalších významných akcích, kam chodíte prezentovat výsledky své práce, stojíte před publikem, které bez hromady dat, tabulek a grafů nezaujmete.

Věřte, že opak je pravdou. Z nedávného výzkumu, který proběhl ve Spojených státech, vyplynulo, že skoro polovina z 2000 dotázaných nedává během prezentací svých kolegů pozor – píší sms zprávy, kontrolují e-mail nebo dokonce spí. Důvodem je podle mých zkušeností v mnoha případech přehlcení fakty.

To je šance pro vás: V záplavě nudných technických prezentací můžete snadno vyniknout. Stačí, když prezentaci přizpůsobíte zákonitostem lidského vnímání. Pak se vám dokonce může stát, že za vámi po odprezentování posluchači přijdou osobně a budou chtít vědět víc! To není sci-fi, ale reálný scénář, jak uvidíte na konci článku. Ale nepředbíhejme.

Své zkušenosti, jak připravit poutavou prezentaci, jsem shrnul v knize Odprezentuj. Nabízím vám čtyři jednoduché tipy jako ochutnávku.

  1. Pozornost přitáhněte hned titulkem
    Titulek na úvodním slajdu – tedy název prezentace – slouží jako návnada. Zbavte se přesvědčení, že titulek musí být nejobjektivnějším vyjádřením tématu vaší prezentace. Zkuste se inspirovat novináři. Dobrý titulek je překvapivý, budí kontroverze nebo dokonce šokuje. Velmi často obsahuje sloveso, které mu dodává na naléhavosti. Pochlubte se hned v titulku něčím zásadním.


  2. Vyhoďte slajd agenda
    Odedávna se traduje, že prezentace má začínat slajdem agenda: „Řekni, o čem budeš mluvit, mluv o tom a shrň, o čem jsi mluvil.“ Výsledkem je tuctová a očekávatelná prezentace, při které vám posluchači usnou dřív, než se dostanete k jádru věci. Zahajte prezentaci zajímavostí, číslem či příběhem, zaujměte publikum od prvních vteřin. Nezapomínejte, že už během prvních 90 vteřin pozornost diváků dvakrát uteče k jiným myšlenkám. Nedejte jim možnost vás neposlouchat!


  3. Nepřežeňte to s čísly
    Je pochopitelné, že svou argumentaci budete chtít podložit čísly. Čísla se v prezentaci nejen dobře vyjímají a dodávají jí i punc přesnosti. Když to ovšem přeženete, můžete publikum přemírou čísel uprezentovat do bezvědomí. Snažte se čísly podepřít svou argumentaci či ukázat trend obsažený v datech. Prezentace ale není technická dokumentace. Odolejte pokušení využít všechna data, která máte k dispozici. Méně znamená více.




    Oba grafy zachycují výstupy stejného měření. Zeptejte se sami sebe: Potřebuje publikum znát data v podrobnosti na všechny jednotlivé výrobní linky, nebo je zajímavý jen souhrnný pohled? Možná poté zjistíte, že potřebujete vyjádřit pouze hlavní trend – s čímž vám nejlépe pomůže jednoduchý spojnicový graf. Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj



    Zatímco tabulku je potřeba prostudovat, abyste pochopili vývoj popisovaný v datech, z grafu si tuto představu vytvoříte na první pohled. Je-li to možné, vždy preferujte graf před tabulkou. Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj
  4. Ke slajdům přistupujte jako k vizuálnímu doprovodu
    Prezentující bohužel zcela běžně a ke své škodě nepoužívají slajdy jako střídmý vizuální doprovod, ale jako čtecí zařízení nebo tahák. Svému publiku prokazují medvědí službu. Textové slajdy fungují podobně jako titulky u filmu: divák buď čte titulky, nebo se naplno věnuje poslechu mluveného slova. Obojí se dá zvládat jen těžko. Slajdy, které kopírují monolog prezentujícího, jsou pro publikum náročné a vyčerpávající. Kde to je jen trochu možné, použijte místo textů schémata, obrázky či infografiky.




    Slajdy nesmí být srozumitelné bez vás. V opačném případě se stáváte pátým kolem od vozu. Pokud si nejste jistí, zda jste připravili dostatečně jednoduché slajdy, podrobte je testu letmým pohledem. Otázka zní: Porozumí diváci slajdu během tří vteřin? Pokud ne, riskujete, že budou slajd studovat a nebudou věnovat pozornost vám. Zdroj: Ukázka z knihy Odprezentuj
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.