logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Povinné kontroly systémů vytápění budov 70 kW+ aneb, kdy platí výjimky. Díl 2.

Smlouva o energetických službách


Ilustrativní obrázek (Foto a copy: ESTAV.tv, Thermona spol. s r.o., ZŠ Zbýšov)

Pokud je uzavřena smlouva o energetických službách v souladu se zákonem a zaručuje ověřitelné a měřitelné zvýšení účinnosti užití energie nebo úspory spotřeby energie, pak se nemusí provádět kontrola.

Reklama

Povinná kontrola systémů vytápění budov se jmenovitým příkonem nad 70 kW platí pro všechny budovy, u kterých je součet jmenovitých výkonů všech instalovaných zdrojů tepla nebo přípojných výkonů odběrného místa soustavy zásobování tepelnou energií vyšší než 70 kW. Pro obytné budovy se uvažují pouze zdroje, které zásobují teplem více než jednu jednotku.

Přečtěte si také Povinné kontroly systémů vytápění budov 70 kW+ aneb, kdy platí výjimky. Díl 1. Přečíst článek

Jak je uvedeno v článku „Jaké změny přinesla vyhláška č. 38/2022 Sb. o kontrole systémů vytápění“, pravidelné kontroly podle vyhlášky č. 38/2022 Sb. se neprovádí u budov, pro jejichž řízení je instalován speciální automatizační a řídicí systém, dále u budov, na jejichž provozování se vztahuje smlouva o energetických službách, a z kontrol jsou také vyjmuty budovy „zvláštního určení“ (zpravodajské služby, armáda, soudy, …).

Smlouva o energetických službách

Co je energetickou službou ve smyslu zákona o hospodaření energií [1] je přesně definováno v §10e tohoto zákona. Zde se dozvíme, že:

Účelem energetické služby je ověřitelné a měřitelné nebo výpočtem stanovené zvýšení účinnosti užití energie nebo úspory spotřeby energie prostřednictvím energeticky účinných technologií nebo provozních činností, údržby nebo kontroly.

Na poskytování energetických služeb musí být mezi příjemcem (v našem případě vlastníkem budovy, společenství vlastníků jednotek nebo v případě, že společenství vlastníků jednotek nevzniklo, správce) a poskytovatelem energetických služeb sepsána smlouva, která má zákonem přesně stanovené náležitosti. Toto písemné smluvním ujednáním musí obecně obsahovat popis opatření ke zvýšení účinnosti užití energie, ověřované a kontrolované během celého trvání smluvního závazku, kdy jsou náklady na toto opatření placeny ve vztahu ke smluvně stanovené míře zvýšení účinnosti užití energie nebo k jinému dohodnutému kritériu energetické náročnosti, například finančním úsporám.

Písemná smlouva o energetických službách musí dle § 10e zákona o hospodaření energií obsahovat minimálně.

  1. výčet opatření v oblasti účinnosti užití energie, která mají být prováděna, nebo výčet výsledků v oblasti účinnosti užití energie, kterých má být dosaženo,
  2. specifikaci zaručených úspor nákladů nebo úspor energie, jichž má být dosaženo prováděním opatření obsažených ve smlouvě, včetně velikosti zaručených úspor, jichž bude dosaženo v jednotlivých obdobích po dobu trvání smluvního závazku při standardních podmínkách provozu,
  3. dobu, na kterou se smlouva uzavírá, podmínky odstoupení od smlouvy, termíny a období významné pro zjišťování dosažené úspory nákladů nebo úspory energie,
  4. výchozí údaje umožňující zjistit dosažené úspory nákladů nebo úspory energie, které zahrnují minimálně
    1. výchozí spotřebu energie a výchozí výši nákladů, oproti kterým je počítána dosažená úspora, a
    2. výchozí ceny energií, na základě kterých je vypočtena referenční výše nákladů podle bodu 1,
  5. seznam kroků, které je třeba učinit pro provedení opatření nebo souboru opatření, popřípadě doplněné o související náklady,
  6. stanovení odměny pro poskytovatele energetických služeb za poskytnuté plnění včetně rozdělení podílu smluvních stran na dosažených finančních úsporách.

Povinné inspekce technických systémů budov byly do národní legislativy zavedeny implementací Směrnice Evropského parlamentu a Rady EU o energetické náročnosti budov (novelizované znění Směrnice EP a Rady (EU) 2018/844) [2]. Jejich primárním cílem je snižování energetické náročnosti budov a zvyšování účinnosti užití energie v nich. Pokud je systém vytápění či kombinovaný systém vytápění a větrání provozován na základě smlouvy o energetických službách, má se za to, že dopad uplatňování této smlouvy je rovnocenný dopadu uplatňování pravidelných inspekcí.

Zdroje

  1. Zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií ve znění pozdějších předpisů
  2. Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/844 ze dne 30. května 2018 o energetické náročnosti budov
  3. Jaké změny přinesla vyhláška č. 38/2022 Sb. o kontrole systémů vytápění. Ing. Zdeněk Lyčka. TZB-info.cz
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.