Rozhovor s českým výrobcem světlíků do plochých střech
Přinášíme vám rozhovor s Danielem Artusem, spolumajitelem a obchodním ředitelem společnosti RWA systémy, českým výrobcem střešních světlíků s tradicí výroby čítající 15 let. Představíme vám společnost, její produkty a vize do budoucna, zjistíme, co stojí za úspěchem na trhu a za rostoucí firmou v době stavebního útlumu.
Na úvod krátké představení firmy.
Firma RWA systémy, spol. s r. o., vznikla spojením dvou českých firem, z nichž jedna se zabývala výrobou bodových střešních světlíků a druhá výrobou hliníkových pásových světlíků. Spojením výrobních a obchodních aktivit v jednu společnost došlo k významnému posílení pozice na trhu. Tímto spojením se výrazně zvýšilo portfólio nabízených výrobků a vytvořil základ pro vývoj nových, jak se později ukázalo, úspěšných produktů. Mezi hlavní činnosti patří vlastní vývoj, výroba a prodej světlíků pro odvod tepla a kouře s obchodním názvem PYRO-A3000 a PYRO-S3000, dále pak vývoj a výroba zcela nových bodových světlíků nesoucích značku Artus Composite Glass (ACG). Firma disponuje výrobním zázemím, fungujícím oddělením vývoje, výroby, obchodu a marketingu. Její produkty, zejména ACG bodové světlíky, patří k nejprodávanějším na trhu.
Můžete nám nové bodové světlíky ACG přiblížit více? Co si lze pod pojmem „nové“ představit?
ACG bodové světlíky, které jsme uvedli na trh v únoru tohoto roku, nahradily naše původní výrobky – světlíky ARTUS-A3000, které se s mírnými úpravami vyrábí již mnoho let. Jedná se o starou konstrukci kopulových světlíků se šrouby, které se u nás vyráběly již před zhruba 30 až 35 lety. Nová konstrukce našich světlíků spočívá ve zcela novém technickém řešení zasklení, kdy je prosvětlovací část vyrobena z vícevrstvých plastových kopulí nebo izolačního dvojskla a zasklena do rámu z tvrzených PVC profilů bez použití děr a šroubů. Tím se významně snižuje riziko praskání kopulí, výrazně se zvýší mechanická odolnost a životnost světlíků a v neposlední řadě se zlepší tepelně izolační, zvukové a ostatní parametry. Design výrobku je rovněž na zcela jiné úrovni.
Jak jste k tomuto řešení dospěli a kdo se na něm podílel? Je řešení autorsky chráněno?
Řešení je výsledkem dlouholetého vývoje našich pracovníků, kteří vycházeli ze zkušeností se stávajícím produktem a hlavně z požadavků našich klientů. Tyto požadavky, zejména zlepšení odolnosti, tepelně izolačních vlastností a designu, určily směr vývoje nového světlíku. Jeho řešení je chráněno užitným vzorem, stejně jako další inovace.
Jak Vy osobně hodnotíte tuto novinku?
Jedná se o produkt, který snese srovnání s evropskou špičkou. Tento bodový střešní světlík svými parametry splňuje nejnáročnější požadavky stavebního trhu, včetně požadavků kladených na nízkoenergetické a pasivní domy. Za velmi krátkou dobu se nám podařilo naplnit výrobu a získat poměrně velký tržní podíl. Velmi si ceníme našeho průmyslově chráněného profilového systému, ze kterého se tyto světlíky vyrábí.
Jaký je přínos nového bodového světlíku?
Tím je pro nás úspěch a fungující produkt, který vznikl naší prací a vývojem financovaným z našich zdrojů. Úspěch na trhu samozřejmě přináší i prostředky, které budou do budoucna investovány do vývoje a technologického zázemí. Čeká nás ještě dlouhá cesta a již nyní je jasné, že bez vlastního vývoje, zázemí a prostředků se nelze na evropském trhu prosadit.
Co je podle Vás důležité a čím by se čeští malí a střední výrobci měli řídit?
Důležité je nespokojit se s tím co je, nefungovat jako levná pracovní síla pro zahraniční firmy, které mají vlastní výzkum a vývoj za hranicemi. To je velmi krátkozraké a do budoucna tito levní východní výrobci zaniknou. Bez svých produktů, bez svého marketingu, který musí mapovat potřeby trhu a dávat podněty pro vývoj nových produktů, se žádný výrobce, který to myslí dlouhodobě, vážně neobejde. To je má odpověď a rada českým výrobcům. Stejně důležité je pak investovat správným směrem, finančně podporovat vývoj a technologické zázemí, být technologicky i obchodně konkurenceschopní na evropské úrovni, což je ale při mnohaletém náskoku firem např. v Německu náročný úkol, který jen málokdo splní.
A jaké jsou Vaše cíle do budoucna?
Těch je několik. Jsou tu cíle osobní, firemní, krátkodobé i dlouhodobé, a to je na delší povídání. Mezi ty firemní a důležité patří ty cíle, o nichž jsem hovořil již v předchozí otázce, a k těm vede dlouhá a trnitá cesta. Ty krátkodobé se nám nyní daří plnit s naším ACG světlíkem, který se stal významným na českém a slovenském trhu. Zároveň jej úspěšně začínáme prodávat i na zahraničních trzích.
Děkujeme za rozhovor