OSTROJ pozinkoval na nové lince již 500 tisíc m2 ploch
Technologii tvrdého chromování OSTROJ využívá i v podzemním stavitelství, například ve výrobě těžké techniky pro betonáž tunelů pražského metra. Zdroj fotografie: OSTROJ a.s.
Společnost OSTROJ, přední český strojírenský výrobce, slaví dvouleté výročí provozu své závěsové zinkovací linky. Automatická linka za tu dobu pokovila ocelové výrobky o ploše velké téměř jako 70 fotbalových hřišť.
Galvanické zinkování je stále nejpoužívanější povrchovou úpravou na trhu. Automatická zinkovací linka se nejen podílí na stabilizaci kvality výroby, ale rovněž přispívá k úsporám v oblasti energetické spotřeby. „Skokový nárůst cen energií byl náročný pro celý tuzemský průmysl, včetně naší společnosti. Galvanické zinkování patří v naší společnosti k technologiím s nejvyšším podílem energií na přímých nákladech výroby, ale inovace na nové zinkovací lince nám pomohly zvládat situaci o něco lépe,“ popisuje Aleš Martínek, generální ředitel OSTROJe.
Za dva roky provozu pokovila linka dílce pro různá průmyslová odvětví, od automotive přes energetiku až po logistiku a stavebnictví. Největším výrobkem, který zatím závěsovou linkou prošel, byla rozvodná skříň o rozměrech cca 380 x 75 x 35 cm. Díky moderní technologii předúpravy zinkování si opavská společnost dokáže poradit i s vyšší mírou znečištění dílců.
„Povaha a míra znečištění dílců, související s jejich výrobními postupy, i nadále zůstává jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících konečné parametry povrchové úpravy. Z tohoto důvodu má kvalitní předúprava zásadní vliv na zajištění dokonale smáčivého povrchu a je součástí pro následně bezproblémové nanesení zinkového povlaku,“ říká Tomáš Korbel, ředitel divize Galvanovna společnosti OSTROJ a dodává: „Zvládáme také zpracovávat větší dílce, které bychom u starších technologií museli odmítnout. To nám otevřelo dveře k novým projektům, a i díky tomu může obsluha linky operovat ve třísměnném provozu.“
Kromě zinkování si OSTROJ udržuje silnou pozici i v oblasti tvrdého chromování, které je pevnou součástí jejího portfolia. Největším chromovaným dílcem bylo v roce 2024 kalotové mostní ložisko s hmotností přesahující půl tuny, což je na hranici současných technologických možností společnosti.