logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Velký průzkum o fotovoltaice

Střešní fotovoltaika od ČEZ, foto ČEZ a.s.
Střešní fotovoltaika od ČEZ, foto ČEZ a.s.

Zájem trvá, zákazníci jsou ale opatrnější. Investici do FVE teď řeší až 3 měsíce, 70 % se obává dalších krachů. Zákazníky zajímá cena a hned na druhém místě servis.

Kauza krachu některých dodavatelů fotovoltaik zvýšila opatrnost zákazníků

  • Obliba OZE stále roste, společně s jádrem jde o nejoblíbenější zdroj energie
  • Češi si FVE a tep. čerpadla pořizují hlavně kvůli úspoře a soběstačnosti
  • Zákazníci pořizující si FVE jsou teď opatrnější, výběr řeší v průměru 3 měsíce
  • 72 % jich zaznamenalo kauzu Malina, 87 % se obává problémů dalších dodavatelů
  • 74 % zákazníků by uvítalo větší regulaci dodavatelů státem

Téměř tři čtvrtiny lidí, kteří uvažují o pořízení fotovoltaiky nebo tepelného čerpadla, zaznamenalo krach společnosti Malina a problémy dalších dodavatelů těchto technologií, a drtivá většina účastníků průzkumu se domnívá, že podobné problémy mohou nastat také u dalších firem. Mezi klíčové parametry, které zákazníci zvažují při výběru dodavatele, se tak proto kromě ceny vyšvihly také atributy související se spolehlivostí. Rozhodnutí pořídit si moderní technologie a výběru dodavatele tedy zákazníci věnují dlouhý čas a velkou pozornost, konkrétně 3 měsíce.

Případy zkrachovalých dodavatelů fotovoltaik, které zanechaly stovky lidí v nejistotě, zvýšily u zákazníků opatrnost. Zaznamenalo je totiž 72 % domácností, které uvažují o pořízení solární elektrárny nebo tepelného čerpadla. 87 % z nich se také obává, že podobné problémy mohou mít v budoucnu i další dodavatelské firmy. Tři čtvrtiny respondentů by proto uvítaly větší regulaci trhu ze strany státu.

Přečtěte si také Změny na trhu s fotovoltaikou pro domácnosti v roce 2023 Přečíst článek

Průzkum byl realizován na vzorku 1 000 respondentů stávajících a potencionálních uživatelů technologií (FVE, tepelných čerpadel) metodou CAWI podle standardů ESOMAR (květen–srpen 2023).

„Z výsledků průzkumu vidíme, že rozhodnutí pořídit si tyto technologie rozhodně lidé nedělají impulzivně. Samotnému zvažování, zda si fotovoltaiku nebo čerpadlo vůbec pořídit, věnují v průměru sedm týdnů, a ještě dalších šest týdnů následně vybírají i dodavatele. Hlavní motivací pořízení technologií je nejčastěji úspora energií a větší energetická soběstačnost,“ uvádí jednatel IBRS Miloš Rybáček.

Jak se mění trh s fotovoltaikami a tepelnými čerpadly a co chtějí zákazníci

Průzkum se také zaměřil na kritéria při výběru dodavatele, jimž zákazníci dávají největší váhu

Přestože tím hlavním zůstává nabídková cena, hned na druhém místě se v žebříčku nejdůležitějších parametrů umístil následný servis (za důležitý aspekt jej považuje 86 % respondentů). Také přístup k zákazníkovi a zákaznická péče bodovaly vysoko (shodně 82 %), výrazně výš než třeba doporučení od známých, které je významné pro 72 % lidí. Vyšší obezřetnost domácnosti vykazují i v přístupu k reklamě dodavatelů fotovoltaik a tepelných čerpadel: důležitá je jen pro 41 % respondentů.

„Je dobře, že po kauzách krachujících dodavatelů fotovoltaik z letošního jara lidé při výběru dodavatele více přemýšlejí i nad jejich spolehlivostí – podle průzkumu ji teď zvažuje 96 % respondentů. Uvědomují si, že jim bude technologie sloužit desítky let, a berou v potaz i to, jak zajistí do budoucna případné opravy, dlouhodobé záruky nebo servisování. Pořízení fotovoltaiky ani tepelného čerpadla není pouze o instalaci a nejde o bezúdržbové zařízení. Je potřeba se jim dlouhodobě s náležitou péčí věnovat,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

ČEZ Prodej také kompletně administrativně zajišťuje dotaci z programu Nová zelená úsporám, a pokud klient splní všechny podmínky, garantuje výši dotace přímo ve smlouvě. Na komponenty, které odebírá od prověřených dodavatelů, i kvalitu samotné instalační práce pak poskytuje prodlouženou záruku v délce 5 až 10 let. Zákazníci uzavírají smlouvu přímo s ČEZ Prodej, takže mají jistotu, že případné reklamace budou mít s kým řešit i po uplynutí řady let.

V horizontu několika měsíců ČEZ Prodej představí ještě další prozákaznické služby, včetně 24hodinové servisní linky či dalších prodloužených záruk na fotovoltaiky i tepelná čerpadla.


ČEZ, a. s.
logo ČEZ, a. s.

Hlavní předmět podnikání tvoří výroba, distribuce, obchod a prodej v oblasti elektřiny a tepla; obchod a prodej v oblasti zemního plynu; poskytování komplexních energetických služeb ze sektoru nové energetiky a těžba uhlí. Skupina ČEZ je jednou z deseti ...

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.