logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Kulatý stůl Žofínského fóra: Energetika 2015

Již od roku 1994 připravuje Agentura NKL Žofín s.r.o. Žofínská fóra. V loňském roce vstoupili do druhé stovky těchto prestižních akcí. 12. prosince 2014 se fórum zaměřilo na problematiku trhu s energiemi pro domácnosti. I když náš trh patří k nejrozvinutějším v Evropě, není všechno v pořádku. Cílem diskuze odborníků bylo pojmenovat nejvýznamnější problémy a hledat možnosti nápravy.

Reklama

Kalkulátor cen energií TZB-info

Jan Sýkora, marketingový ředitel MND


Jan Sýkora úvodem představil společnost MND, která má stoletou tradici v těžbě ropy a plynu. V roce 2014 vstoupila na maloobchodní trh s energiemi. Poté si nechala zpracovat průzkum k získání podkladů pro diskuzi o dalším směřování vývoje energetického trhu. Výsledky průzkumu jsou velmi zajímavé, obsahují mnoho pohledů na náš trh a jistě si zaslouží prostor v samostatném článku, který bude následovat.

Dále se Jan Sýkora věnoval zkušenostem nového dodavatele na trhu s energiemi pro domácnosti. Velkým problémem je doba potřebná ke změně dodavatele. Pouze 27 % zákazníků se podařilo převést odběrné místo do 90 dnů, po více než 90 (někdy i po více než 150 dnech) to bylo celých 73 %. To kontrastuje se zkušenostmi z jiných oborů. Například pokud člověk chce změnit banku, změna trvá v řádu týdne či několika týdnů, změna mobilního operátora trvá také v řádu několika týdnů.

Problémem je, že zákazníci nejsou řádně dodavateli informováni o trvání smluv a jejich prodlužování. Při volbě nového dodavatele si ani neuvědomují, že v případě podepsání smlouvy s jiným dodavatelem se vystavují hrozbě pokut.

Zpočátku si ve společnosti MND mysleli, že nemusejí podepisovat etický kodex, že stačí jej dodržovat. Když ale zjistili, že dodavatelé, kteří nemají nejlepší pověst, etický kodex nepodepsali, změnili názor. Etický kodex obchodníka v energetických odvětvích je dobře napsán, je však potřeba jeho dodržování nekompromisně vyžadovat.

Musí se zlepšit informovanost zákazníka. Průměrný věk zákazníka MND je 51 let, není možné po něm chtít, aby k odpovědnému rozhodnutí studoval řadu dokumentů.

Závěrem svého úvodního slova vyzval Jan Sýkora účastníky ke společné práci, ke zlepšení podmínek na trhu, tak aby podmínky byly podobné jako v jiných oborech. Je možné jednoduše změnit banku, telekomunikačního operátora, proč nelze jednoduše změnit dodavatele energií?

Jiří Chvojka, ředitel vnějších vztahů, Energetický regulační úřad

Hovořil o tom, že ERÚ připravuje zjednodušení faktur pro zákazníky. Dříve byla dávána přednost úplnému informování zákazníka před jednoduchostí. Na fakturách by mělo být uvedeno datum, kdy končí smlouva s dodavatelem.

Když si člověk kupuje například mobilní telefon, tak zvažuje investici v řádu 3 až 5 tisíc, snaží se získat co nejvíce dostupných informací. Kdežto smlouvu s dodavatelem energií podepíše zákazník často ihned, bez rozmýšlení. Rekordem je podepsání devíti smluv jedním zákazníkem. Tomuto jevu bohužel nelze zabránit, neexistuje žádná ochrana, dodavatelé se vymlouvají, že podomní prodejci nejsou jejich zaměstnanci.

Energetický regulační úřad by uvítal zakotvení některých ustanovení etického kodexu do vyhlášky o obchodování s energiemi.

Spotřebitelé žijí v domění, že na dodávku energií má každý nárok a že to nic nestojí. V rámci bezpečnosti dodávek se ale musejí stavět transformátory na hranicích, propojovat plynovodní sítě. Na konci toho všeho to musí někdo zaplatit a to bude spotřebitel. Přes obrovské tlaky, se kterými se Jiří Chvojka za svou kariéru dosud nesetkal, se podařilo snížit financování plynovodu Moravia na 42 % pro české zákazníky. Problém ochrany spotřebitele je nicotným ve srovnání s možným zvýšením cen energií díky nákladům na distribuci, díky novým nutným investicím.

Věra Knoblochová, vedoucí oddělení spotřebitelské legislativy, Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO)


Hospodářská soutěž je potřebná, vede k rozvoji odvětví. Bohužel nepřináší jen výhody, ale i nevýhody v podobě nekalých praktik. Ne jinak tomu je na energetickém trhu, který má ale také svá specifika. MPO se opravdu u nové legislativy snaží vyhodnotit dopady, které to bude mít na hráče na trhu. Vždy je potřeba mít jasná, srozumitelná a předvídatelná pravidla, jen tak se dá na trhu podnikat a investovat.

Nadstavbou nad právními normami je etický kodex. Slučují se zde etika a morálka. Vytváří se pravidla na základě dobrovolnosti, která se ale musí pak dodržovat, jinak nemají smysl.

V poslední době se k nám dostávají harmonizované předpisy z EU, kterými se musíme řídit, jinak to vrhá špatné světlo na náš stát, vystavujeme se nebezpečí pokut.

Máme dostatek zákonů, které ošetřují zde zmíněnou problematiku. Jde například o předsmluvní podmínky, možnosti odstoupení od smluv uzavřených distančním způsobem, nepřiměřené smluvní podmínky, nekalé nebo agresivní obchodní praktiky. Zákon obsahuje seznam automaticky neplatných praktik. Například když dodavatel prohlásí, že se řídí etickým kodexem a neposkytne informaci o možnosti odstoupení, pak je na dozorovém orgánu, tedy ERÚ, jak jej potrestá. Má možnost udělit sankci až 5 mil. Kč.

Trestání není jedinou možností řešení sporů, již dlouhou dobu je legislativně zakotven institut ombudsmana ERÚ. Důležitá je úloha neziskových organizací, které se věnují vzdělávání zákazníků.

Pavel Brychta, manažer strategických energetických dokumentů, Český plynárenský svaz

Etika energetického prodeje je součástí etiky v celé společnosti. Pokud neexistuje obecně etické chování ve společnosti, nepomůže ani etický kodex. Nevěřím ve zlepšení stavu formou legislativních úprav. V době, kdy je novela v procesu přípravy, už se vymýšlejí způsoby, jak se jim vyhnout a obejít nová opatření.

Václav Hrabák, předseda energetické sekce, Hospodářská komora

Kritizoval skutečnosti, kdy podniky doplácejí na obnovitelné zdroje. Zmínil, že zákazníci se „nechají oblbnout cenou“, nejsou v dobré pozici vůči dobře připraveným dodavatelům. Podnikat za nejnižší ceny, třeba formou výběrových řízení, nepřináší skutečné očekávané úspory.

Michael Kubala, obchodní ředitel, Finance-media.cz

Představil novou službu veřejnosti v podobě nezávislého kalkulátoru cen energií, který je připravován ve spolupráci se společností Topinfo. Snahou je mít kalkulátor, který nebude žádným způsobem upřednostňovat dodavatele nebo speciální produkty pro internetový prodej. V rámci energetiky budou vydávány články, které budou veřejnosti vysvětlovat základní energetická pravidla.

Zajímavé příspěvky z diskuze

V hodnotitelské zprávě studie Evropské komise bylo uvedeno, že čeští spotřebitelé obsadili jednu z nejvyšších příček, pokud jde o povědomí o spotřebitelských právech, to popírá naše domácí zkušenosti z energetického trhu. Naopak naši podnikatelé obsadili nejnižší příčky ohledně znalostí povinností ve vztahu ke spotřebitelům.

Lobbing a politická vůle často udělají z dobrých zákonů úplně něco jiného. Známé „Pakliže to bude politicky průchodné“.

Jako dokumentaci poměrů uvedl Jiří Chvojka rok starý spor mezi několika alternativními dodavateli ohledně převodu odběrných míst na základě změny obchodních podmínek. Protože došlo k vyhrožování spotřebitelům, zasáhl úřad. Je to boj s právníky zúčastněných dodavatelů, díky odvoláním může trvat ještě několik let, než se vyřeší.

Komentář autora

Oceňuji fakt, že na fóru byla jasně definována podstata problému. Ta spočívá ve velmi malé možnosti zákazníků, kteří podepsali smlouvu na dobu určitou a svůj závazek řádně splnili, přejít k jinému dodavateli.

Velmi dobře byl popsán stav společnosti a těžkosti s vymáháním práva. Jedná se o atmosféru v celé společnosti.

Nesouhlasím s názorem, že změna dodavatele není v dnešní době atraktivní. Kdyby byli spotřebitelé po vypršení smluv svobodní, počet změn dodavatelů by se po určité době zvýšil.

Adresné a včasné informování zákazníka o změnách a o vypršení smlouvy by většinu problému vyřešilo. Pokud by si nepoctiví dodavatelé chtěli udržet postavení na trhu, museli by přijít se skutečně atraktivními nabídkami, ne s metodami, jak napálit zákazníka.

Souhlasím s názorem, že v prostředí, kde vládnou právníci dodavatelů, je těžké pro ERÚ vyžadovat dodržování etického kodexu. Proto se přikláním k jasné formulaci diskutovaných pravidel formou zákona. Myslím, že k dodržování etických kodexů naše společnost morálně ještě nedospěla.

Výzva společnosti MND

Společnost formulovala dvě konkrétní oborové výzvy. První vychází přímo z platného Etického kodexu, konkrétně z bodu č. 24. MND apeluje na jeho zapracování do připravované novely energetického zákona ve smyslu povinnosti obchodníka s energiemi sdělit neprodleně na žádost zákazníka podmínky ukončení smluvního vztahu a termín, k jakému může být smlouva ukončena. Současná podoba návrhu energetického zákona podmiňuje sdělení podmínek výpovědí smlouvy, což opět limituje zákazníka, který se chce informovat, ještě než tuto výpověď podá.

Druhou oborovou výzvou trhu ze strany MND je nastavení zákonné povinnosti dodavatelů energií informovat zákazníky v dostatečném předstihu o konci jejich stávajícího smluvního vztahu, včetně upozornění na automatické prodloužení, a stanovení termínu, do kdy se může spotřebitel bez sankcí rozhodnout. „Pokud bude mít zákazník tyto informace včas, bude mít prostor zvážit nabídky trhu a jejich výhodnost. Nebude tak docházet k situacím, kdy se zákazníci stávají rukojmími svých nevýhodných smluv.“

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.