Energetici a hasiči podepsali dohodu o spolupráci
Cílem je rychlejší a koordinovaný postup při kalamitách a jiných mimořádných stavech.
Za účelem efektivnější spolupráce byla na základě zkušeností s orkánem Herwart a následných praktických cvičení na téma dopadů dlouhodobých výpadků dodávek elektrické energie vytvořena platforma pro automatizovanou výměnu dat mezi informačním systémem Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS ČR) a dispečerskými řídicími systémy distribučních společností. Hasiči a energetici (ČEZ Distribuce a E.ON Distribuce) pak počátkem března podepsali dohodu o vzájemné spolupráci.
„Dohoda o výměně dat mezi ČEZ Distribucí a HZS je další z cest, jak rychleji a efektivněji komunikovat při kalamitách a jiných mimořádných stavech v distribuční soustavě. Specialisté ČEZ Distribuce jsou trvale součástí kalamitních a krizových štábů v krajích i obcích s rozšířenou působností, kde sdílí potřebné informace všem složkám IZS a požadavky štábů předávají k řešení do ČEZ Distribuce. V loňském roce jsme podepsali s mobilními operátory memorandum o krizové komunikaci v době kalamit, a tato spolupráce se velmi osvědčila již při kalamitě Sabine. Spolupráci s HZS vítám a věřím tomu, že i dohoda o výměně dat mezi distributory a HZS přispěje v rámci krizového řízení ke zlepšení vzájemné komunikace, odstraňování následků kalamit, a tedy rychlejším opravám na našich zařízení a samozřejmě i při záchraně životů a majetku,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva ČEZ Distribuce Martin Zmelík.
Předmětem uzavřené dohody je vzájemná spolupráce při řešení mimořádných událostí nebo krizových situací spočívající ve vytvoření automatizovaného systému pro předávání informací o lokalizaci místa mimořádných událostí, u kterých operační střediska HZS ČR vyžadují součinnost s havarijními četami distribučních společností. Zároveň HZS ČR jeho prostřednictvím přijímá od distributorů informace o poruchách na distribuční soustavě, seznam jimi postižených adres a předpokládané době jejich odstranění, a to při každé změně ve stavu poruchy nebo počtu poruchou dotčených odběrných míst. Tyto informace jsou následně analyzovány a výsledky analýzy jsou zobrazeny v mapovém prostředí pro potřeby operačních středisek HZS krajů, štábů HZS krajů, krizových štábů krajů a krizových štábů obcí s rozšířenou působností. Příslušné mapové výstupy obsahují strukturovaná data o počtu odběrných míst s výpadkem, době trvání výpadků, době předpokládané obnovy dodávek elektrické energie vývoji situace na území za posledních 24 hodin a podílu zasažených odběrných míst s výpadkem na území. Zvláštním výstupem je tzv. heat mapa, která slouží k zobrazení aktuálního rozsahu zasažení území výpadky.
„Zprovozněním systému automatizované výměny dat mezi HZS ČR a distributory hasiči získají nástroj k rychlejší a efektivnější komunikaci mezi operačními středisky HZS krajů a dispečinky distributorů při řešení následků mimořádných událostí spojených s dodávkami elektrické energie. Systém nám umožňuje získat automaticky okamžitý přehled o situaci na území, na jehož základě bude možné efektivněji plánovat priority nasazení sil a prostředků pro nejvíce postižená území. A v neposlední řadě umožňuje také zjistit aktuální rozsah výpadku u společensky významných subjektů a případné ohrožení osob, jejichž životní funkce jsou závislé na elektrických zdravotnických přístrojích, a které požádaly o zařazení na seznam osob vedený u jednotlivých HZS krajů.“ řekl generální ředitel HZS ČR generálporučík Ing. Drahoslav Ryba.