Tušimická 4MW baterie ve službách české energetiky zahájí provoz na přelomu roku
Projekt velkokapacitního bateriového systému pro ukládání energie v lokalitě elektrárny Tušimice dospěje v průběhu letošního léta do fáze instalace. Zařízení, jehož provoz odstartuje na sklonku letošního roku, bude využíváno v rámci výzkumného projektu BAART společností ČEZ a ČEPS a k testování různých režimů poskytování podpůrných služeb pro energetickou soustavu České republiky. Dojde tak k dalšímu využití rozsáhlých elektrárenských pozemků bez sebemenšího vlivu na zábor zemědělské půdy.
V současnosti dochází i v České republice k zásadním změnám ve fungování celého energetického trhu. Rozvoj obnovitelných zdrojů a decentrálních energetických systémů klade zvýšené nároky i na tvorbu regulační zálohy pro poskytování regulace frekvence. Jde o faktory, které se postupně uplatní ve všech oblastech elektroenergetiky – ve výrobě, přenosu a distribuci i ve spotřebě. Společnost ČEZ a provozovatel přenosové soustavy ČEPS v návaznosti na tyto trendy realizují výzkumný projekt BAART, který si klade za cíl otestovat provozní režimy bateriových systémů akumulace energie, včetně pilotního provozu pro regulaci frekvence. Regulace frekvence je jednou z klíčových systémových služeb řízení stability přenosové soustavy. Jde o lokální automatickou funkci spočívající v přesně definované změně výkonu elektrárenského bloku v závislosti na odchylce frekvence od zadané hodnoty.
Zařízení s minimálně desetiletou životností vznikne v areálu elektrárny Tušimice, a to na prostranství, kde během komplexní obnovy elektrárny stála záložní plynová kotelna pro vytápění města Kadaně. Zapojeno bude v bloku se stávajícím turbogenerátorem certifikovaným pro poskytování regulace frekvence.
„Výzkumný projekt BAART byl ve spolupráci s ČEPS zahájen v loňském roce, start samotného pilotního provozu předpokládáme nejpozději na přelomu roku. Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit, v jehož rámci jsou areály klasických elektráren průběžně adaptovány na fungování v podmínkách tzv. nové energetiky,“ říká Ladislav Štěpánek, člen představenstva a ředitel divize klasická energetika ČEZ.
„Principiální změny energetického sektoru s sebou přinášejí rozvoj nových technologií i potřebu nastavit podmínky jejich začleňování do přenosové soustavy ČR. Realizace výzkumného projektu BAART umožní prohloubit naše dosavadní poznatky o integraci bateriových systémů do energetické soustavy v podmínkách elektrizační soustavy ČR s ohledem na poskytování podpůrných služeb,“ uvedl Svatopluk Vnouček, místopředseda představenstva ČEPS zodpovědný za strategii, inovace a rozvoj přenosové soustavy.
Výhradním investorem technologie bateriového úložiště je ČEZ; ČEPS bude hradit náklady na službu regulace frekvence v pilotním provozu v souladu s metodikou regulace stanovenou Energetickým regulačním úřadem.
Projekt bateriového úložiště je plně v souladu s programem budoucího využití stávajících elektrárenských lokalit. V Tušimicích např. v současnosti vzniká centralizované datové úložiště s kapacitou provozních úložišť 2 PB a projektované pro celou Skupinu ČEZ, které nahradí stávající firemní datová centra.
Věděli jste, že…
- náklady bateriových systémů by v roce 2020 mohly činit 200 dolarů/kWh (tj. polovina ceny z roku 2016), resp. klesnout pod 160 dolarů/kWh v roce 2025?
- Li-Ion baterie o výkonu 100 MW a kapacitě 129 MWh uskladní dost energie na pokrytí spotřeby zhruba 30 tisíc domácností po dobu jedné hodiny?
- instalovaný výkon baterií v Německu na konci loňského roku přesáhl 700 MW?
- podle Mezinárodní agentury pro obnovitelné zdroje (IRENA) se globální akumulační kapacita může za příznivých podmínek do roku 2030 až ztrojnásobit?