Reklama

Terminál Praha východ

Ilustrační obrázek, foto redakce
Ilustrační obrázek, foto redakce

Předmětem architektonické soutěže bylo zpracování architektonicko-urbanistického návrhu pro účely budoucí výstavby nového železničního terminálu Praha východ.

Reklama

Připravovaný terminál s pracovním názvem Praha východ bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Terminál nabídne rychlé železniční spojení pro pravidelné dojíždění do centra hlavního města a zároveň pohodlné spojení s Brnem, Ostravou, Drážďany, Vídní a mnoha dalšími městy u nás i v zahraničí. Umístění terminálu na okraji metropole nabídne i bezproblémové parkování a dobrou dostupnost.

1. místo

Vysokorychlostní železnice v budoucnosti částečně nahradí leteckou dopravu. Proto by se terminály vysokorychlostní železnice měly charakterem a vysokým standartem vnitřního prostředí blížit prostředí letištních terminálů.

  • Účastník: MP + ov Nehvizdy 2020 v zastoupení METROPROJEKT Praha a.s.
  • Autor: Ing. arch. Jiří Opočenský, Ing. arch. Štěpán Valouch, Ing. Petr Malinovský, Ing. Petr Vyskočil
K vítěznému návrhu:
  • Velkoryse zastřešené prostory nástupišť autobusů, TAXI a K+R stání, prosklená hala terminálu a výhled z haly na kolejiště s projíždějícími vysokorychlostními vlaky jsou symboly takového řešení.
  • Část prosklené vytápěné vstupní haly je umístěna přímo nad kolejištěm, cestující tak při čekání mají přímý čelní výhled na projíždějící vlakové soupravy.
  • Trojcípá střecha budovy terminálu v sobě obsahuje dynamiku vysokorychlostních vlaků a otevírá směrem k přijíždějícím cestujícím svou přívětivou náruč.
  • Předprostor prosklené vstupní haly definují dvě rozevírající se ramena, mezi kterými je umístěn autobusový terminál.
  • Systém povrchových parkovišť obklopuje budovu v soustředných kruzích. Optimalizuje tak docházkové vzdálenosti od jednotlivých parkovacích stání k vlakům. Hlavními aspekty určujícími charakter povrchových parkovišť je zadržování vody a eliminace přehřívání.
  • Parkoviště je důsledně děleno 4metrovými pruhy zeleně se zasakovacími příkopy a prostorem pro vzrostlé stromy. Stávající silnice Nehvizdy – Horoušany je respektována ve své nynější trase a je částečně zapojena do vnitřní dopravní organizace terminálu. Budova terminálu je umístěna východně od ní.
Textová část, Grafická část vítězného návrhu
 
 

Reklama