logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Energetický úřad chce lidem zjednodušit vyúčtování za energie

Energetický regulační úřad (ERÚ) chystá vyhlášku, která by lidem zjednodušila přehled vyúčtování za energie.

Reklama

Na včerejším Kulatém stole Žofínského fóra o liberalizaci trhu s energiemi to řekl mluvčí Energetického regulačního úřadu Jiří Chvojka. "Zatím vítězí to, aby byli lidé plně informováni před tím, aby byli informováni srozumitelně," uvedl Chvojka.

Zjednodušený přehled vyúčtování bude podle něj obsahovat pouze základní fakturační údaje a jednoduché údaje o spotřebě. ERÚ také navrhuje, aby v každé faktuře bylo uvedeno, kdy zákazníkovi smlouva končí. "Chceme nařídit, aby zákazníci dostávali na první stránce (vyúčtování) zjednodušený přehled toho, jakou měli spotřebu a kolik je to stálo," řekl Chvojka. Úřad chce, aby nový způsob vyúčtování začal platit od roku 2016.

Odborníci na Žofíně diskutovali i o nekalých praktikách některých prodejců energií. Ředitel marketingu firmy MND (Moravské naftové doly) Jan Sýkora uvedl, že podle studie, kterou si firma nechala udělat, se se zatajením nebo zkreslením podmínek prodejci při podpisu smlouvy setkalo 20 procent lidí. "Česko na skutečné uvolnění trhu s energiemi stále čeká. Nastane až ve chvíli, kdy se významně zlepší informovanost zákazníků a díky tomu se zjednoduší jejich přechod k jinému dodavateli," uvedl Sýkora.

Chvojka v této souvislosti připomněl, že už od roku 2012 platí v Česku dobrovolný Etický kodex obchodníka v energetických odvětvích, který vydal ERÚ. Ten předepisuje obchodnímu zástupci jednotlivých dodavatelů, jak mají jednat s potenciálním zákazníkem. Uvedl, že v současné době ho podepsalo přes 40 ze zhruba 60 energetických společností na českém trhu. Podle něj existuje zřejmě skupina firem, jež podepsání kodexu nevidí jako důležité.

"Je ale zajímavé, že ty firmy, které nejvíce pokutujeme, nejčastěji si na ně lidé stěžují a nejčastěji s nimi vedeme nějaká správní řízení, ty všechny bez výjimky ten kodex nepodepsaly," upozornil Chvojka.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.