logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Plzeňská teplárna testuje jako první dopravu uhlí v kontejnerech

Plzeňská teplárenská testuje jako první výrobce tepla v ČR dopravu uhlí po železnici speciálními rakouskými kontejnery. Uspoří náklady na dopravu a může je využít i pro jiné druhy paliv.

Reklama

ČTK to řekl vedoucí logistiky paliv Otakar Hamták. "Klasicky sem jezdí souprava 27 klasických vozů Falls neboli Wap, která doveze 1400 tun uhlí. Na nových vagonech o délce 13,5 metru vozíme vždy po dvou kontejnerech, do nichž se vejde víc uhlí. Na 28 vozech přivezeme 1600 tun," uvedl. Teplárna tak ušetří ročně 22 klasických souprav, což je zatím nejméně milion korun. Vlaky jezdí třikrát v týdnu, dopravu zajišťuje ČD Cargo. Výhodou je, že kontejnery využívá jen teplárna, která za týden vyloží 4800 tun uhlí; v zimě ho potřebuje 2400 tun denně.

Od února, kdy byly první vykládka, do května přivezla teplárna v kontejnerech zhruba 54.000 tun uhlí. Zbylých asi 40.000 tun dovezla v klasických vyklápěcích vozech Falls. K naložené soupravě přijede obří vysokozdvižný vozík, jehož kolo je vysoké jako dospělý člověk. Kontejner odveze na skládku uhlí, kde ho o 180 stupňů otočí a vysype. Kontejnerový systém Innofreight funguje běžně na Západě, v ČR jde o pilotní projekt.

"Dopravu kontejnery koncem roku vyhodnotíme a pak řekneme, zda postavíme zařízení na stacionární vykládku," uvedl Hamták. Kontejnery by pak přijely na vlečku a mechanizmus by je bez využití vozíku otočil a vysypal. Vyklápěcí vozy Falls dnes sypou uhlí do hlubinného zásobníku a pásovými dopravníky putuje do kotle nebo na skládku.

Příští rok chce firma dopravovat kontejnery zhruba 20.000 tun uhlí měsíčně, tedy zhruba polovinu ročních potřeb. Podle Hamtáka se zřejmě nikdy nepodaří vozit všechno uhlí kontejnery. ČD Cargo navíc snižuje počet vozů Falls, jejichž údržba a opravy jsou drahé. Kromě uhlí ze Sokolova už otestovala teplárna i vlaky z Bíliny.

"Kontejnerová doprava paliva má budoucnost, protože je hodně variabilní. Do budoucna ji možná půjde kombinovat s odvozem popílku," uvedl Hamták. Kontejnery už firma od roku 2011 vozí dřevní štěpku do kotle na biomasu. Ročně asi 31.000 tun, až 15 procent potřeb.

Přes logistiku teplárny projde ročně přes jeden milion tun materiálu. Z toho je 550.000 tun uhlí ze Sokolova a Bíliny, 300.000 tun biomasy, asi 150.000 tun popílku, okolo 20.000 tun vápna pro odsíření a vápence do fluidního kole a několik tisíc tun mláta. Vykládku, nakládku a distribuci zajišťuje 44 lidí, polovina oproti stavu před 20 lety. "Přitom teď děláme třikrát větší objemy," dodal Hamták.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.