logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Stavbou rodinného domu lze upevnit partnerské vztahy

Netradiční výzkum provedený ve spolupráci s blogem Ženanastavbě.cz dokazuje, že stavba či rekonstrukce domu je pro partnery zásadní zkušeností. Z výzkumu vyplývá, že pro polovinu párů byla stavba zajímavou zkušeností a jejich partnerství posílila, 32 % respondentů by i přes občasné neshody nevolilo jinak a zbývajících 28 % komentuje stavbu domu slovy „bylo to peklo, katastrofa, vyčerpávající…“.

Radost, zážitek, ale i námaha, tak nejčastěji popisují muži a ženy společnou práci na stavbě nebo rekonstrukci rodinného domu. 

Z výzkumu vyplývá, že stavba či rekonstrukce byla:

  • pro polovinu párů zajímavou zkušeností a jejich partnerství posílila, 
  • 32 % respondentů by i přes občasné neshody nevolilo jinak 
  • a zbývajících 28 % komentuje stavbu domu slovy „ bylo to peklo, katastrofa, vyčerpávající…“.

Partnerské neshody provázely zhruba polovinu staveb a jejich příčinou byl nejčastěji nedostatek času a s tím spojený stres.

Z výzkumu dále vyplývá, že rozdělení práce podle běžného vzorce na ženskou a mužskou práci většinou neplatí. V 70 % případů zafungovala dělba práce. „Téměř vše jsme dělali společně. Zdila jsem, vozila materiál, štukovala,“ komentuje stavbu domu jedna z účastnic výzkumu. Činnosti spojené s úklidem jsou naopak nadále ryze ženskou záležitostí. Naopak v organizačních činnostech se ženy prosazují stále častěji. Hlavní slovo mají také při výběru vnitřního zařízení domu. 

Vedle aspektů partnerské spolupráce byla zkoumána i kritéria, která jsou nyní ve spojení se stavbou či rekonstrukcí vnímána jako nejdůležitější. Stavitelé a stavitelky kladou největší důraz na praktické a funkční zpracování ve spojení s cenou. Z výčtu kritérií dostala právě tato nejvíce hlasů. Jako o něco méně důležité pak vidí respondenti estetické a architektonické zpracování. 




O technickém zpracování stavby se v rámci projektu mezi jeho fanoušky a čtenáři rozvířila i obsáhlá diskuse. Do ní se zapojili jak zájemci o vlastní bydlení, ti kteří mají postaveno, právě staví nebo profesionálové ve stavebnictví. Hlavním bodem byl samotný fakt, že se jedná o stavbu dřevostavby systémem two by four. Dřevostavby totiž v ČR získávají na čím dál větší popularitě, a přesto kolem jejich stavění panuje řada mýtů. Ty se projekt snaží vyvracet.    

Výzkum se ptal vedle vlivu stavby rodinného domu na partnerské vztahy, také na stavby samotné.

Respondenti u stavebních materiálů vnímají jako nejdůležitější jejich technické parametry, tak to vidí 40 % dotázaných. Pro 33 % je ale důležité i to, jaký budou mít vliv na finální vzhled stavby či rekonstrukce. Vliv výroby materiálu na životní prostředí a zdravotní nezávadnost zajímá naopak vcelku malou část stavitelů. Přestože se ekologické materiály prosazují na trhu čím dál více. 

„Lze říci, že laická veřejnost si často neuvědomuje možnosti, které současné stavební technologie nabízí. Poté, co jsou někteří lidé obeznámeni například s tím, že minerální izolace nemusí obsahovat žádné formaldehydy a chemická barviva, začnou na materiál, který bude obsahovat jejich dům, pohlížet trochu jinak,“ doplňuje Milan Pokrivčák, aplikační manažer Knauf Insulation.

Rozhodují-li se dotázaní mezi cenou a technickými parametry, celých 83 % z nich volí zlatou střední cestu s tím, že za kvalitní materiál či lepší vzhled jsou ochotni si připlatit. Pouze podle ceny se dnes rozhodují pouhá 3 % stavitelů.

Výzkumu se zúčastnilo celkem 67 párů, které mají reálnou zkušenost se stavbou nebo přestavbou domu.

Dvě ženy, autorky blogu Ženanastavbě.cz, svým příběhem boří zažité představy o tom, že stavění domu je výsadou mužů a na stránkách svého deníku tuto skutečnost bohatě ilustrují. Stejně nevšedním způsobem, jakým přistupují ke stavbě domu, přistoupily i k výzkumu, který mapuje vztahy mezi ženami a muži na českých stavbách. Partnerem projektu je společnost Knauf Insulation.


KNAUF INSULATION, spol. s r.o.
logo KNAUF INSULATION, spol. s r.o.

KNAUF INSULATION, spol. s r.o. dodává klientům izolace ze skelné a kamenné vlny. Nabízí široké spektrum produktů pro bytové a nebytové budovy a zaměřuje se na komplexní řešení ve snižování energetické náročnosti. Staví na 30 letech zkušeností a patří ...

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.