Tepelná čerpadla v autosalonu
Přístavba autosalonu BMW v Jenišově se stala příležitostí pro uplatnění tepelného čerpadla země – voda pro kombinovaný provoz vytápění a chlazení. Ing. Martin Horský ze společnosti ALPHATEC comfort systems s.r.o hovoří o základních parametrech řešení.
Primárním zdrojem tepelné energie jsou dva zemní vrty o hloubce 100 metrů. Předávání tepla do prostoru při vytápění, případně odnímání tepla z prostoru při jeho chlazení probíhá prostřednictvím velkoplošných podlahových a stropních soustav. V základní části areálu bylo nejprve nutné optimalizovat provoz kotle pro vytápění a VRV systému chlazení tak, aby se vzájemně nepřekrývaly, což bylo zdrojem velké energetické nehospodárnosti.
Přístavba pak poskytla šanci vytápění a chlazení řešit jednotně s tepelným čerpadlem. Pro vytápění byl zvolen výpočtový teplotní spád u podlahy 34/26 °C a u stropu 38/28 °C. Pro chlazení spád u podlahy 18/20 °C a stejný i u stropu. Tyto teplotní spády zaručují vysokou efektivitu provozu tepelného čerpadla. Při chlazení je navíc využíván systém pasivního chlazení v rozsahu 80 až 90 %, kdy k chlazení není nutná činnost tepelného čerpadla, postačuje ochlazení teplonosné látky ve vrtech. Počítá se s nočním předchlazením betonové konstrukce, které snižuje nároky na špičkový výkon chlazení.
Podlaha vytváří základ tepelné pohody, řízení probíhá především přes stropy, neboť umožňují mnohem větší rychlost změny oproti setrvačnějšímu chování podlahy.
Chlazení vyžaduje pečlivě hlídat nebezpečí kondenzace vlhkosti ze vzduchu na chladných plochách, neboť jde i o výstavní plochu luxusních automobilů.
Pro srovnání, původní plocha si po optimalizaci řízení vyžaduje roční provozní náklady okolo 100 tisíc korun, zatímco nová, poloviční, vyžaduje cca 16 tisíc korun. Tedy přibližně jednu třetinu. Regulace je plně autonomní, včetně dálkové správy.