logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Asociace odborných velkoobchodů a výrobců technických zařízení budov

V letošním roce si připomínáme 20. výročí založení Asociace odborných velkoobchodů oborů plyn, voda, topení, vzduchotechnika. Valná hromada přijala nový název: Asociace odborných velkoobchodů a výrobců technických zařízení budov (TZB), nové Stanovy a Strategii na období 2013–2015.

V letošním roce si připomínáme 20. výročí založení Asociace odborných velkoobchodů oborů plyn, voda, topení, vzduchotechnika. Za tuto dobu se změnila nejen technika, technologie, ale také distribuční cesty. Situaci v oboru distribuce TZB projednala 20. valná hromada, která se konala 10. dubna 2013 v Roztokách u Prahy. Znamenala nový začátek činnosti asociace. Členové asociace respektovali vývoj na trhu a rozšířili její působnost na celý obor distribuce technických zařízení budov. Asociace nabídla dosavadním čestným členům řádné členství. Do budoucna počítá s otevřením se dalším zájemcům podnikajícím v oboru TZB. Valná hromada přijala nový název: Asociace odborných velkoobchodů a výrobců technických zařízení budov (TZB), nové Stanovy a Strategii na období 2013–2015.

Ivan Bohata, AOV
Ivan Bohata, AOV

Valná hromada zvolila sedmičlenné představenstvo ve složení:

Prezident – Dr. Ivan Bohata
Viceprezident – Jiří Tesák – Grundfos s.r.o.
Člen představenstva – Ing. Josef Brabenec – Enbra, a.s.
Člen představenstva –Tomáš Dub – Aqua-thermo s.r.o.
Člen představenstva – Libor Elbl – Siemens, s.r.o.
Člen představenstva – Jaroslav Filinger – Vodocentrum W a M s.r.o.
Členka představenstva – Simona Vartecká – A.C.V. – ČR, spol. s r.o.

Strategie Asociace odborných velkoobchodů a výrobců TZB na období 2013–2015

Motto
Svět po krizi bude podstatně jiný, než je ten dnešní.

I trh TZB se mění. Neprodávají se již jenom jednotlivé výrobky, ale služby, systémy, řešení. Naším hlavním cílem však stále zůstává tradiční trh. Nové technologie a nové distribuční kanály ale nabývají a do budoucna budou stále nabývat většího významu.

Krize prokázala nezbytnost kvalifikované strategie. Firmy, které ji mají již zpracovanou, se umí rychle přizpůsobovat, dokážou krizi překonávat a ty nejlepší z nich svou pozici mohou i posílit.

Cílem tohoto dokumentu je:

  1. Dát do souladu působení distribučních kanálů TZB tak, aby byla zaručena kvalita výrobků, služeb a řešení.
  2. Připravit členské firmy asociace na všechny varianty, které s vysokou pravděpodobností mohou na českém trhu TZB v budoucnu nastat.
  3. Inspirovat majitele a manažery členských podniků k přijetí a realizaci efektivních strategických rozhodnutí o dalším vývoji jejich firem.
  4. Formulovat úkoly, na které by asociace měla v následujícím období napřít pozornost tak, aby svou vahou mohla ovlivňovat vývoj v oboru TZB.

V roce 2013 si připomínáme 20. výročí založení Asociace odborných velkoobchodů oboru plyn, voda, topení, vzduchotechnika. Od svého založení asociace prosazovala třístupňovou distribuční cestu: výrobce – odborný velkoobchod – montážní firma. Členské velkoobchody se od té doby staly, ve spolupráci s výrobci a dodavateli, čestnými členy asociace, páteří českého trhu TZB s výrazným vlivem na celé podnikatelské prostředí v oboru.

Asociace je si vědoma, že se kolem nás i na trhu TZB odehrávají závažné změny, které jsou hlavním motorem scénáře pro budoucnost. V rámci nové strategie asociace respektovala vývoj na trhu a rozšířila svou působnost na celý obor distribuce technických zařízení budov. Vznikl tak silný subjekt zastupující obor TZB v širokém spektru řešení problémů a aktivním využitím možností inovované organizace.

Stavebnictví a obor TZB

Obchod s komoditami TZB je součástí dodavatelského řetězce českého stavebnictví. Společně s ním ekonomicky roste i padá. Stavebnictví stále hledá své dno. Je jediným odvětvím v ČR, které je již pátým rokem v recesi. Odhad kumulovaného propadu stavební výroby v období 2009–2012 je 283 mld. oproti roku 2008.

Co můžeme očekávat od dalšího vývoje? Postoj hlavního zákazníka – tedy absence investicí od státu – se zřejmě nezmění. Také finanční sebedůvěra obyvatelstva je velmi nízká. V roce 2013 a 2014 zřejmě dojde k dalšímu poklesu odvětví až pod úroveň roku 2004. Na konci roku 2013 může propad dosáhnout až 420 mld. Kč za 5 let, tedy téměř jednoroční objem odvětví. Úbytek zakázek povede k větší konkurenci. Tento tlak pravděpodobně způsobí přerozdělení trhu. Na postoji velkých hráčů bude záležet, zda k tomu dojde organicky přirozeným způsobem nebo prostřednictvím fůzí a akvizicí.

Firmy působící na českém trhu TZB však nejsou závislé jen na stavebnictví. Vedle stavebního trhu existuje poměrně rozsáhlý trh renovací a rekonstrukcí bytového fondu. Podle evropských údajů tvoří dnes sektor TZB cca 55 % renovací a 45 % nových obytných objektů. Je zde tedy dostatek prostoru, aby trh TZB nekopíroval slepě situaci českého stavebnictví.

Pro období 2013–2015 se soustředíme na následující priority:

  1. Údaje o trhu (sumarizace obchodu v oboru TZB v ČR, vývoj velkoobchodního obratu v oboru, podnikatelské klima v oboru TZB, průzkum trhu a evidence distributorů, monitoring prodejů, sledování účetních závěrek výrobců a distributorů atd.).
  2. Společný marketing a cílená propagace (portál AOV, TZB-info, elektronický zpravodaj, PR spolupráce s médii atd.).
  3. Komunikační platforma (spolupráce a komunikace mezi členy, systém aktuálních e-mailových zpráv, jednání odborných sekcí, výroční hromady, odborné konference).
  4. Informace členům ( legislativa a požadavky zákonů upravující činnost oboru a související činnosti, nové technologie atd.).
  5. Získávání a zvyšování kvalifikace (rozvoj vzdělání na všech úrovních distribuce, kurzy zaměřené na dané odvětví, učební texty a publikace, program certifikace pracovníků za přepážkou a školící programy v oblasti prodeje, rozvojová soustředění pro řídící pracovníky, pojistné programy, úvěrové služby apod.).
  6. Technologické inovace (tvorba nástrojů pro zlepšování obchodních vztahů mezi výrobou a distribucí, platforma B2B, B2C, čárové kódy, logistika apod.).
  7. Odbytové cesty (sledování a vyhodnocování).
  8. Veletrhy a výstavy (vyhodnocení současné situace, společný postup).
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.