logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Developer Sekyra si stojí za plánem zbourat historickou stavbu

Na tiskové konferenci firma představila několik odborných posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou stavby. Proti záměru zbourat budovu je o.s. Tady není developerovo.

Reklama

Developerská společnost Sekyra Group si stojí za plánem zbourat funkcionalistickou budovu pražského Nákladového nádraží Žižkov. Na tiskové konferenci firma představila několik odborných posudků, které nesouhlasí s případnou památkovou ochranou stavby. Proti záměru zbourat budovu, který je součástí výstavby na území nádraží, je místní občanské sdružení Tady není developerovo.

Na pozemcích nádraží mají vzniknout byty pro asi 15.000 lidí. Developeři chtějí vybudovat také kancelářské budovy nebo obchodní plochy. V areálu chtějí stavět i společnosti Sudop Group a Discovery Group. V projektových firmách, které projekty na místě nádraží připravují, mají majetkovou účast také České dráhy.

Sekyra Group se odvolává na architektonické posudky, které plán na zbourání historické stavby také posvětily. Například architekt Vladimír Šlapeta se domnívá, že zachování celého původního areálu je nereálné. "Vytvářelo by značné překážky velkorysému prostorovému konceptu nové zástavby, které by se problematická památková hodnota bez původní funkce nemohla vyrovnat," soudí odborník.

TZB-info

Budova nádraží stojí v cestě takzvané Jarovské spojce. Ta má areál napojit na nynější dopravní tepny. Developerský plán počítá se zbouráním funkcionalistické stavby. "Odstranění budovy není primární zájem developera, ale jde o veřejný zájem na vybudování této komunikace," řekl dnes novinářům Luděk Sekyra, hlavní akcionář Sekyra Group.

"Když developer Sekyra Group mluví o veřejném zájmu, obávám se, že má na mysli především vlastní zisk," řekl ČTK předseda občanského sdružení Tady není developerovo Tomáš Mikeska. "Mnohem průkaznějším veřejným zájmem, než takzvaná východozápadní magistrála ze Žižkova do Malešic, je ochrana cenné funkcionalistické stavby nádraží," dodal.

Ministerstvo kultury nyní řeší, jestli budovu nádraží prohlásí za kulturní památku. Úřad část nádraží kulturní památkou vyhlásil už v prosinci, ale majitel pozemku, kterým jsou České dráhy, se proti rozhodnutí odvolal. O prohlášení stavby památkou naopak usilují lidé ze sdružení Tady není developerovo. Na podporu svého požadavku začali sbírat podpisy pod internetovou petici.

S tím, aby se funkcionalistická budova nádraží stala kulturní památkou, nesouhlasí nejen České dráhy a developer, ale i magistrátní odbor památkové péče a radnice Prahy 3. Podle občanského sdružení ale není potřeba hlavní budovu bourat, je možné ji do nového projektu zapojit. Podle architekta Zdeňka Lukeše, který sdružení podporuje, může prodloužení Olšanské ulice budovu nádraží podjíždět pod zemí nebo objet kolem.

"Tato budova nemá obdoby, má obrovské možnosti využití," uvedl nedávno Lukeš. Podle něj by v ní mohly být například depozitáře.

Sekyra Group o projektu: Součástí projektu komplexní revitalizace nákladového nádraží Praha – Žižkov je vybudování nadčasového městského centra o celkové rozloze cca. 331 000 m2. V jižní části tohoto území na rozloze cca. 163 000 m2 připravované naší společností vyroste podél nově koncipovaného velkoměstského bulváru nová moderní multifunkční čtvrť s kancelářskými, obchodními a rezidenčními objekty, které budou obklopené rozsáhlými parkovými prostranstvími navazujícími novými pěšími trasami na stávající velkolepé plochy zeleně a rekreačních aktivit v okolí. Vzhledem ke střednědobému horizontu rozvoje tohoto území je zde myšleno i na rozvoj dopravní infrastruktury pro potřeby městské dopravy jako např. nové trasy metra a tramvaje, tak i individuální dopravy.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.