logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Komentář k nové vyhlášce o technických požadavcích na stavby

Nová vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby, nabyla účinnosti v srpnu letošního roku. O komentář jsme požádali inženýrku Jitku Víchovou, členku České společnosti pro stavební právo a Autorizační rady České komory architektů a zkušební komise ČKAIT pro autorizační zkoušky podle zákona č. 360/1992 Sb.

Reklama

Přehled platného právního stavu

Nová vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby nabyla účinnosti v srpnu letošního roku. Je doprovázená novelou č. 269/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území. Oba nové předpisy byly zveřejněny v částce 81 Sbírky zákonů a s ohledem na jejich vzájemnou provázanost nabyly účinnosti současně dne 26.08.2009, tj. dnem jejich vyhlášení,.

Nová vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby (dále jen TPS) reaguje na zmocnění obsažené v ustanovení § 194 písm. a) zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), které zmocňuje ministerstvo pro místní rozvoj k vydání právního předpisu k provedení ustanovení § 169, tj. obecných požadavků na výstavbu. Jak je patrné z názvu vyhlášky, TPS stanoví pouze stavebně technické požadavky a neobsahuje již žádné územně technické požadavky na stavby a jejich umisťování. Tato situace je řešena novelou, resp. doplněním vyhlášky č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území o ta ustanovení, která by z dřívější vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu byla jinak bez náhrady zrušena.

K pojmu obecné požadavky na výstavbu je pro úplnost doplněno, že ve smyslu stavebního zákona [§ 2 odst. 2 písm. e)] zahrnuje následující problematiku:

  • obecné požadavky na využívání území,
  • technické požadavky na stavby stanovené prováděcími právními předpisy,
  • bezbariérové užívání staveb, (tj. obecné technické požadavky zabezpečující užívání staveb osobami pokročilého věku, těhotnými ženami, osobami doprovázejícími dítě v kočárku, dítě do tří let, popř. osobami s mentálním postižením, nebo osobami s omezenou schopností pohybu nebo orientace, stanovené prováděcím právním předpisem).

Základní právní rámec pro uplatňování obecných požadavků na výstavbu je stanoven v § 169 odst. 1 stavebního zákona. Všem účastníkům investičního procesu, tj. právnickým a fyzickým osobám a orgánům veřejné správy je zde uložena povinnost, aby při přípravě, povolování, realizaci, užívání a odstraňování staveb postupovali v souladu se záměry územního plánování s obecnými požadavky na výstavbu. Vedle této obecné povinnosti, stavební zákon obsahuje v dalších ustanoveních výslovný odkaz na obecné požadavky na výstavbu jako povinný podklad, který je nutné respektovat při uplatňování některých jeho ustanovení. Jde především o ta ustanovení, jež se týkají územního a stavebního řízení, ohlašování a povolování staveb, užívání, kolaudačního souhlasu, podmínek pro odstraňování staveb a dále ustanovení upravující výkon projektové činnosti a provádění staveb.

Soubor současně platných právních předpisů provádějících obecné požadavky na výstavbu podle zmocňovacího ustanovení § 194 stavebního zákona je následující:

Obecné požadavky na využívání území :

  • vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, ve znění vyhlášky č. 269/2009 Sb. (účinnost novely 26.08.2009)

Technické požadavky na stavby - stanovené prováděcími právními předpisy :

  • vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby - účinnost 26.08.2009 - (platnost na území ČR s výjimkou území hl. m. Prahy)
  • vyhláška hl. m. Prahy č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy, o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním městě Praze, ve znění nařízení hl. m. Prahy č. 7/2001 Sb. HMP, č. 26/2001 Sb. HMP, č. 7/2003 Sb. HMP, č. 23/2004 Sb. HMP a č. 2/2007 Sb. HMP (platnost na území hl. m. Prahy)
  • vyhláška MV č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb
  • vyhláška č. 433/2001 Sb., kterou se stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění funkce lesa
  • vyhláška č. 590/2002 Sb., o technických požadavcích pro vodní díla

Bezbariérové užívání stavby

  • vyhláška č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace, ve znění vyhlášky č.491/2006 Sb.

K novele vyhlášky o obecných požadavcích na využívání území

Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území (účinnost 01.01.2007) stanovuje požadavky na vymezování ploch, na vymezování pozemků a stanovení podmínek jejich využití, umisťování staveb na nich a rozhodování o změně stavby a o změně vlivu stavby na využití území. Z jejího rozsahu je patrné, že obsahuje právní úpravu pro dvě odlišné problematiky. Část druhá stanoví podmínky pro vymezování ploch v územních plánech a části třetí a čtvrtá upravují požadavky pro vymezování pozemků a pro umisťování staveb na základě územního rozhodnutí, popř. regulačního plánu nebo územního souhlasu. Část druhá představuje samostatnou a zcela nově formulovanou právní úpravu pro účely územně plánovací činnosti, která byla připravena a přijata společně s novým stavebním zákonem (č. 183/20006 Sb.).

K části třetí a čtvrté vyhlášky č. 501/2006 Sb. je třeba poznamenat, že částečně nahradila ustanovení o územně technických požadavcích na stavby a na jejich umisťování obsažené v části první dřívější vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu. Vyhláška č. 501/2006 Sb. při formulaci svého textu převzala pouze některá ustanovení, jako např. pojmy stavba pro bydlení, rodinnou rekreaci a ubytovací zařízení, požadavky na umisťování staveb a jejich odstupy (viz novela č. 502/2006 Sb. - tendence řešení o vyloučení duplicity obou zmíněných předpisů). Přitom některá ustanovení o územně technických požadavcích na stavby a na jejich umisťování zůstala v původní vyhlášce č. 137/1998 Sb. zachována, a to s ohledem na provázanost a komplexnost úpravy územně technických a stavebně technických požadavků. Jednalo se zejména o ustanovení upravující územně technické požadavky pro studny, žumpy, zařízení pro dopravu v klidu, připojení na sítě technického vybavení, oplocení pozemků, staveniště, stavby a zařízení pro informace, reklamu a propagaci a další, která ve vyhlášce č. 501/2006 Sb. řešena nebyla.

Novela č. 269/2009 Sb., kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území tuto problematickou situaci řeší a doplňuje ji o výše diskutovaná ustanovení, která by jinak byla z původní vyhlášky č. 137/1998 Sb. bez náhrady zrušena. Důvodem pro uvedené změny byla skutečnost, že nová TPS v souladu se zákonným zmocněním již neobsahuje žádné územně technické požadavky na stavby a na jejich umisťování. Vedle citovaných změn novela č. 269/2009 Sb. upravuje i ta ustanovení vyhlášky č. 501/2006 Sb., která se na základě zkušeností z praxe ukázala jako problematická, neúplná nebo neaplikovatelná bez možnosti povolení výjimky.

K nové vyhlášce č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby

Zásady řešení nové právní úpravy

Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby (TPS) ruší a současně nahrazuje dřívější vyhlášku č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů. V nezbytné míře a podrobnosti rozpracovává a rozvádí úpravu, která je obsažena ve stavebním zákoně a má vazbu zejména na zpracování projektové dokumentace.

Lze konstatovat, že nová vyhláška se od dřívějšího předpisu principiálně neliší. TPS stanoví pouze technické požadavky na stavby a po obsahové i formální stránce v upraveném rozsahu sleduje dřívější vyhlášku č. 137/1998 Sb. Doplňuje nová nebo vypouští některá ustanovení, aktualizuje nebo reviduje dřívější texty, popř. upravuje nebo upřesňuje původní dikce vybraných ustanovení dřívější vyhlášky, která se na základě zkušeností ukázala jako problematická, nevyhovující nebo legislativním a technickým vývojem překonaná.

Jednou ze zásadních změn, kterou TPS přináší je vypuštění veškerých požadavků upravujících požární bezpečnost staveb. TPS tak reaguje na nově upravené podmínky požární ochrany staveb, které jsou stanoveny zcela samostatně ve vyhlášce Ministerstva vnitra č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb (účinnost 01.07.2008). Jedná se o prováděcí předpis k zákonu č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Je tedy zřejmé, že TPS s ohledem na nově upravená zmocnění respektuje právní úpravu ministerstva vnitra, neobsahuje žádná ustanovení upravující podmínky požární ochrany staveb a odstraňuje tak dřívější duplicitu obou předpisů upravujících stejnou problematiku.

Další výraznou změnou v TPS je vypuštění zbývajících ustanovení územně technického charakteru pro účely umísťování staveb a dokončení jejich přesunu do vyhlášky MMR č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území (viz výše - novela č. 269/2009 Sb.). Touto úpravou TPS plně respektuje zmocnění podle stavebního zákona k provedení technických požadavků na stavby ve smyslu obsahu pojmu obecné požadavky na výstavbu.

Řada dalších úprav je spojena se zaváděním evropských norem do naší národní normalizační soustavy, popř. je spojena se změnami, resp. revizí norem národních. Jedná se v podstatě o reakci na technický rozvoj a koncepci vyhlášky, která se v technickém detailu opírá o podrobná technická řešení rozpracovaná v normách prostřednictvím pojmu "normová hodnota". TPS využívá odkazů na normové hodnoty četněji než dřívější vyhláška, a to s ohledem na tendenci k obecnější povaze právních ustanovení.

Základní požadavky na vlastnosti staveb

TPS stejně jako dřívější vyhláška č. 137/1998 Sb., při formulaci jednotlivých ustanovení se opírá o základní evropský právní dokument pro oblast výstavby, tj. Směrnici Rady 89/106/EHS o stavebních výrobcích. Jedná se dokument tzv. "bilaterálního charakteru", kde vedle požadavků na vlastnosti stavebních výrobků, jsou stanoveny základní požadavky na vlastnosti staveb, které musí být zajištěny při jejich navrhování a provádění. Konkrétně jde o mechanickou odolnost a stabilitu, požární bezpečnost, hygienu, ochranu zdraví a životního prostředí, bezpečnost při užívání, včetně bezbariérového, ochrana proti hluku, úspora energie a ochrana tepla. Stanovené vlastnosti pak stavba musí splňovat při běžné údržbě a působení běžně předvídatelných vlivů po dobu své předpokládané existence. Uvedený soubor požadavků, vyjadřuje oprávněný, resp. veřejný zájem z pohledu nezbytné potřeby ochrany života a zdraví osob, životního prostředí, atd. ve vazbě na požadovanou výslednou kvalitu stavby. Stejné požadavky na vlastnosti staveb jsou rovněž zavedeny ve vztahu k návrhu a použití stavebních výrobků podle stavebního zákona.

Vztah k normám

Vztah právního předpisu, resp. TPS k nezávazným českým technickým normám je řešen obdobně, jako v dřívější vyhlášce č. 137/1998 Sb., tj. odkazem na pojem "normová hodnota". Normovou hodnotou se rozumí konkrétní technický požadavek (např. limitní hodnota, návrhová metoda, národně stanovené parametry) obsažený v příslušné ČSN, jehož splnění se považuje za dodržení konkrétního ustanovení TPS. Je patrné, že uvedený pojem zavádí právní domněnku v tom smyslu, že pokud je splněn příslušný požadavek odpovídající normy tam, kde se vyhláška na normu odkazuje, je splněn i požadavek právního předpisu. Na rozdíl od dřívější úpravy TPS doplňuje vztah k normám o ustanovení, které s ohledem na doporučený charakter technické normy umožňuje zvolit řešení odchylné od příslušné normy za předpokladu, že navržené řešení bude odpovídat nejméně základním požadavkům na vlastnosti stavby podle TPS (viz výše).

Aktualizovaný seznam příslušných českých technických norem (ČSN) vyjadřující konkrétní normové hodnoty, stejně jako pro dřívější předpis, je přístupný na webových stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR www.mmr.cz/ územní plán a stavební řád/ informace, události/ stanoviska, metodiky.

Stavby pro zemědělství

S ohledem na nově upravené, resp. omezené zmocnění pro ministerstvo zemědělství k vydání právních předpisů upravujících obecné požadavky na výstavbu [§ 194 písm. b) stavebního zákona], TPS ruší vyhlášku MZE č. 191/2002 Sb., o technických požadavcích na stavby pro zemědělství. Vzniklou situaci TPS řeší rozšířením požadavků na stavby pro zemědělství v části šesté (zvláštní požadavky pro vybrané druhy staveb), resp. přesunem požadavků technického charakteru z vyhlášky č. 191/2002 Sb. do svého textu.

Závěrem lze shrnout, že TPS i nadále patří k základním dokumentům při posuzování projektové dokumentace a dosažení požadované úrovně ochrany bezpečnostních, zdravotních požadavků a dalších požadavků veřejného zájmu jak pro státní, tak i soukromou sféru působící v oblasti přípravy, realizace a užívání staveb. Jak vyplývá z výše uvedeného, nová právní úprava nepřináší uživatelské sféře žádné zásadní změny. Naopak, je přínosem pro praxi stavebníků, projektantů, stavbyvedoucích zejména v tom ohledu, že odstraňuje nepřehlednost v soustavě dotčených předpisů, usnadňuje orientaci při jejich užívání, odstraňuje duplicitu a problematické střety, které předchozí stav přinášel.

Další změnu, kterou lze v brzké době očekávat je nová bezbariérová vyhláška, která nahradí vyhlášku č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace. Novou vyhlášku připravilo MMR, v rámci legislativního procesu již byla projednána a v současné době se očekává dokončení notifikačního procesu. Ten lze stručně charakterizovat jako připomínkové řízení mezi státy Evropské unie na základě Směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/34/ES o postupu při poskytování informací v oblasti technických norem a předpisů a pravidel pro služby informační společnosti, ve znění pozdějších předpisů.

English Synopsis
Comment on the new decree on technical requirements for construction.

The new decree, no. 268/2009 Coll., of the Ministry of Regional Development on the technical requirements for construction will go into effect on August this year. We asked for a comment on this to the Engineer Jitka Vichova, a member of the Czech Society for Construction Law and the Authority Board of the Czech Chamber of Architects and examining commission ČKAIT for authorisation tests according to Law No. 360/1992 Coll.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.