logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Mezinárodní den vody upozorňuje na plýtvání, řešením jsou chytré technologie

Mezinárodní den vody se každoročně připomíná 22. března a zdůrazňuje, jak cenným zdrojem voda je. Její nedostatek je často definován jako jedno z největších budoucích globálních rizik a už řadu let se s ním potýká například nespočet oblastí v Africe nebo Jižní Americe.

Luis Sergio Castro, generální ředitel společnosti Laufen CZ
Luis Sergio Castro, generální ředitel společnosti Laufen CZ

Vodu si musíme hýčkat. Šetřit s ní lze nejenom na úrovni společnosti, ale i jednotlivce. Lidé mají často pocit, že se kvůli ochraně vody musí vzdát současného komfortu, přitom jen malé změny generují velké výsledky. V konečném důsledku navíc šetří nejenom vodu, ale také peníze, ať už domácnostem, firmám nebo státu,“ říká generální ředitel Laufen CZ, Luis Sergio Castro.

Hlavním místem, kde může vodu uspořit každý z nás, je koupelna. Až 70 % denní spotřeby vody v domácnosti připadne na osobní hygienu a splachování. „Možností, jak šetřit vodou v každé domácnosti či firmě, je dnes už celá řada. Jednou z nejefektivnějších je úsporné splachování. Zatímco klasické toalety používají na jedno spláchnutí až 6 litrů vody, moderní varianty pracují s 4,5 nebo 3 litry vody. Při celoročním užívání je rozdíl spotřebované vody mezi zmíněnými typy toalet až 40 000 litrů. Úsporu vody dokáže zajistit ale i správný typ baterie. Zakoupit lze například baterie s perlátorem nebo možností nastavení průtoku vody, díky kterým si uživatelé sami určí ideální objem vody. Praktické jsou také termostatické baterie umožňující okamžité nastavení vody v požadované teplotě a voda se tedy nemusí nechat odtékat,“ doplňuje Luis Sergio Castro.

Skupina Roca jako technologický průkopník v oblasti úspory vody

Řada značek si nezbytnost neustálých inovací uvědomuje, proto hledá cesty k ještě chytřejším a efektivnějším technologiím na ochranu pitné vody, ať už pro domácnosti nebo pro oblasti se špatným přístupem k vodě. „Značky Laufen, Jika a Roca jsou v oblasti ochrany vody technologickými průkopníky. Neustále se snažíme objevovat způsoby, jak cennou surovinu chránit. Příkladem je revoluční toaleta Save!, na jejímž vývoji se podílíme spolu s Nadací Billa a Melindy Gatesových, Švýcarským federálním institutem pro výzkum vody (Eawag) a designérským studiem EOOS. Podnětem k jejímu vzniku byla především situace v zemích s omezeným přístupem k nezávadné vodě, například v oblastech subsaharské Afriky, Latinské Ameriky, Asie a Karibiku,” přibližuje koupelnové inovace Luis Sergio Castro Landa.

Hlavním přínosem toalety Save! je schopnost separovat moč od vody a tuhých odpadů. Prostřednictvím nádobky dochází ke sběru moči, která je poté vedena do zásobníku, kde je destilována, filtrována od hormonů, zbytkových léčiv a dalších chemických látek a následně zpracována na výrobu organických dusíkatých hnojiv. Zabraňuje se tím znečišťování vodních toků odpadní vodou. Vzhledem se přitom toaleta od běžných nijak neliší. „Další ukázkou technologického pokroku je náš systém recyklace vody z umyvadla. Revoluční klozet W+W značky Roca je šikovně propojen s umyvadlem a použitá voda při mytí rukou je opětovně využita ke splachování,” dodává Castro.

Není to jen o jednotlivcích, ale o přístupu celých společností

Pomáhat lze ale nejenom prostřednictvím nových produktů. Šetrnější a zodpovědnější přístup v nakládání s pitnou vodou se firmy snaží aplikovat i při výrobních procesech. „Uvědomujeme si, že cesty k úspoře vody je nutné hledat všude, tedy i při samotné výrobě v našich továrnách. Neustále se proto snažíme přicházet s technologiemi, které pracují s pitnou vodou co nejefektivněji,” uzavírá Castro.

Skupina Roca pak pomáhá například i prostřednictvím nadace We are water. Veřejnosti se snaží problematiku plýtvání přiblížit a veřejnost edukovat, zároveň se ale přímo podílí na přístupu k pitné vodě v nejvíce postižených oblastech Afriky, Asie nebo Jižní Ameriky. Aktuálně nadace spravuje 69 projektů v 26 zemích světa a umožňuje 1 812 500 lidí denně snažší přístup k vodě a základní hygieně.


 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.