Zkušenosti tří dodavatelů elektřiny a plynu ve druhém roce jejich působení na českém trhu
V článku jsem položil otázky třem dodavatelům elektřiny a zemního plynu, kteří začali působit na českém trhu s energií pro domácnosti v průběhu loňského roku. Tito tři dodavatelé mají velmi rozdílné zkušenosti a i rozdílné finanční zázemí. Jedná se o jednu zahraniční firmu, našeho největšího dodavatele tepla a velkého výrobce elektřiny a konečně dodavatele, který když na začátku loňského roku začínal, přinášel do podnikání hlavně vlastní zkušenosti z bývalého zaměstnání.
Na otázky odpovídali pan Jeroným Procházka z e Yello CZ, a.s. (dále Yello Energy), Hana Rošická z EP Energy Trading, a.s. a Ing. Mgr. Eva Šimíčková z Fonergy s.r.o.
Krátké představení dodavatelů
(zdroj: webové stránky dodavatelů)
Yello Energy
Přicházíme do České republiky se značkou Yello Strom, která patří v Německu mezi nejznámější dodavatele elektřiny. Do Česka adaptujeme tuto značku pod názvem Yello Energy. Společnost Yello Strom vznikla v roce 1999 a překvapila odlišným přístupem, který zjednodušoval zaběhlé postupy energetických společností. V současnosti má Yello Strom více než 1,1 mil. zákazníků a patří mezi TOP 10 energetických společností v Německu. Pod značkou Yello Energy přinášíme německou preciznost, kvalitu a třináctileté zkušenosti. Yello Energy sází na jednoduchost. Každý dokument se vejde na jednu stránku a obsahuje vše podstatné. Nabízíme elektřinu a plyn ve dvou jednoduchých variantách. Tato nabídka pokrývá všechny možnosti využití elektřiny a plynu v domácnostech a u drobných podnikatelů. Činnost Yello Energy zajišťuje malý tým. Abychom ušetřili, nevyužíváme kamenné prodejny. Komunikaci se zákazníky zajišťujeme především pomocí internetu a zákaznické linky.
První nabídky této společnosti se objevily až ke konci roku 2012 a vzhledem k tomu, že změna dodavatele trvá přibližně 4 měsíce, se počty získaných OPM ještě neobjevily ve statistikách OTE (poznámka autora).
EP ENERGY TRADING, a.s.
Akciová společnost EP ENERGY TRADING je obchodní společnost zaměřená na prodej elektřiny, zemního plynu a souvisejících služeb konečným zákazníkům v České republice a na Slovensku. Jsme součástí silné energetické skupiny EP ENERGY, která je nejvýznamnějším dodavatelem tepla v České republice a druhým největším domácím výrobcem elektřiny. Členství v této skupině je zárukou stabilního zázemí a finanční jistoty nejen pro nás, ale i pro naše zákazníky. Svým zákazníkům nabízíme profesionální přístup, rychlé a otevřené jednání, kvalitní služby a zejména zajímavé a konkurenceschopné ceny. Jsme respektovanou alternativou společnostem ČEZ Prodej, E.ON Energie, Pražská energetika, RWE a slovenským dodavatelům elektřiny. Klademe důraz na odbornou a profesní kvalitu svých zaměstnanců. Jejich dlouholeté zkušenosti v oblasti energetiky a prodeje elektřiny a zemního plynu jsou garancí vysokého standardu poskytovaných služeb.
Dle statistiky OTE, a.s. získal doposud 1328 OPM zemního plynu a 2985 OPM elektřiny. Na rozdíl od obou dalších, zde jmenovaných dodavatelů nezačínal od nuly, ale navazoval na předchůdce United Energy Trading, takže má nejméně 3měsíční náskok (poznámka autora).
Fonergy s.r.o.
Společnost FONERGY s.r.o., dodavatel elektřiny a plynu, nabízí svým zákazníkům především výrazně nižší ceny vůči tradičním dodavatelům, kvalitní zákaznický servis a také možnost aktivním způsobem zvýšit celkovou úsporu za energie. V naší společnosti klademe důraz na individuální přístup k jednotlivým zákazníkům a jejich požadavkům.
Společnost nabízí elektřinu a plyn od 1. 4. 2012, sídlo firmy je v Uherském Hradišti. Dle statistiky OTE získala zatím 443 přípojky elektřiny a 331 odběrné místo zemního plynu (poznámka autora).
Otázky na představované společnosti
Proč by si zákazník měl vybrat právě Vás za dodavatele?
Jeroným Procházka, Yello Energy
Jednoznačně kombinace výhodné ceny a výhodných obchodních podmínek. Cenu komodity (plynu i elektřiny) garantujeme až na jeden rok, ale bez fixace smlouvy. Ve srovnání s ostatními dodavateli se pohybujeme v první třetině žebříčku. Naše obchodní podmínky nemají žádné chytáky ani skryté poplatky a jsou na jednu stránku běžným písmem. Pro elektřinu nabízíme jeden tarif pro všechna užití elektřiny a je levnější než od tradičního dodavatele (pokud víme, tak jsme jediní). Stejně je to u plynu, jednoduše jedna cena a jeden stálý měsíční plat. Obchodní podmínky máme jedny pro elektřinu i plyn. Troufám si říct, že máme jedny z nejkratších, ne-li nejkratší obchodní podmínky na trhu.
Hana Rošická, EP Energy Trading, a.s.
Nabízíme vysoký standard služeb, férové jednání a především velmi přijatelné ceny. Pro zákazníky zároveň představujeme stabilního partnera díky zázemí silného vlastníka s významnými zdroji energie: jsme jedničkou v dodávkách tepla v ČR, dvojkou ve výrobě elektřiny v ČR a trojkou v těžbě hnědého uhlí v Německu. Vyrobíme třikrát více elektřiny, než dodáváme konečným spotřebitelům.
Ing. Mgr. Eva Šimíčková, Fonergy s.r.o.
V dnešní době, kdy je na trhu relativně velký počet dodavatelů, kteří navíc nabízejí velké množství produktů, není pro zákazníka jednoduché vybrat správného dodavatele. Naše společnost se snaží naopak zákazníkům jejich výběr usnadnit, proto zákazníkům nabízíme:
- Jedny z nejlepších cen na trhu v rámci celé ČR, včetně stručných a přehledných obchodních podmínek,
- Výraznou úsporu bez nutnosti fixace, která zákazníkovi omezuje jeho právo na další případnou změnu dodavatele
- Vstřícný přístup k zákazníkům, vše vyřídíme za zákazníka, a to zcela zdarma,
- Jednoduché a přehledné webové stránky s možností snadné online registrace
- Stejnou cenu dodávky elektřiny i plynu pro všechna distribuční území
Náš přístup k zákazníkovi je takový, aby zákazník sám chtěl zůstat u naší společnosti co nejdéle z vlastní vůle, ne proto, že ho k tomu zavazuje smlouva na dobu určitou.
Na jaký typ zákazníka (segment trhu) jste se zaměřili?
Jeroným Procházka, Yello Energy
Primárně na domácnosti, případně menší podnikatele.
Hana Rošická, EP Energy Trading, a.s.
Dříve se naše aktivity zaměřovaly výhradně na firemní zákazníky, malo- i velkoodběratele. Nyní však nabízíme naše služby i domácnostem.
Ing. Mgr. Eva Šimíčková, Fonergy s.r.o.
Zaměřili jsme se na všechny zákazníky, kteří hledají úsporu na energiích od vstřícného a solidního dodavatele, především ze segmentu domácností a menších i středně velkých firem. Našimi zákazníky jsou ale také obce, školy, společenství vlastníků jednotek.
Jaké prodejní kanály využíváte?
Jeroným Procházka, Yello Energy
Prodej po telefonu, e-shop. Kamenné pobočky nemáme a neplánujeme, i díky tomu můžeme mít příjemně nízkou cenu.
Hana Rošická, EP Energy Trading, a.s.
Nejvýznamnější je pro nás přímý prodej prostřednictvím sítě vlastních i externích obchodníků. Jako další důležitý prodejní kanál využíváme také internet.
Ing. Mgr. Eva Šimíčková, Fonergy s.r.o.
Mezi nejvyužívanější prodejní kanály patří především internetová reklama – cenové srovnávače a doporučení stávajícími zákazníky.
Jak hodnotíte dosavadní výsledky, jsou výsledky v souladu s Vaší představou před vstupem na trh?
Jeroným Procházka, Yello Energy
Nedůvěra zákazníků v energetiku je větší, než jsme předpokládali. V běžném ceníku se většina zákazníků neorientuje, ale pokud ho nenajde, má podezření z nekalých praktik. Hlavním hybatelem změn je stále přímý prodej. Lidé si teprve pomalu zvykají v energetice na to, že lze udělat změnu jednoduše, bez obav a získat tím kvalitního partnera, se kterým ušetří.
Hana Rošická, EP Energy Trading, a.s.
Na trhu působíme již od roku 2005 a za tu dobu jsme si vybudovali silnou pozici v B2B sféře. Rozvoji prodeje v segmentu domácností jsme se začali intenzivně věnovat koncem loňského roku a v tuto chvíli připravujeme prodejní kampaň.
Ing. Mgr. Eva Šimíčková, Fonergy s.r.o.
Dosavadní vývoj a výsledky korespondují s naším očekáváním. Především zpětná vazba od našich zákazníků je jasným důkazem, že naši práci děláme správně, a hodláme v tom pokračovat i nadále.
Závěr
Český trh s elektřinou a zemním plynem se doposud nerozvíjel úplně podle představ o liberálním trhu. Ať už svou roli hrají nepříznivé zkušenosti zákazníků s velkými alternativními dodavateli, či malá ochota zákazníků starat se o účty za energie a svobodně si vybírat, nebo možnost zákazníků změnit dodavatele, protože jsou vázáni nepředstavitelně dlouhými závazky.
Je ale vidět, že v tomto našem trhu se objevují dodavatelé, kteří popsané praktiky chtějí změnit a přispět tak k návratu k normálnímu trhu.