Datové schránky pro všechny OSVČ bez výjimky
Všem OSVČ a firmám budou automaticky od ledna 2023 zřízeny datové schránky. Schránky zřídí ministerstvo vnitra.
Datové schrány povinně
Stát chce změnou zákona přimět občany, aby více používali datové schránky, jejichž prostřednictvím komunikují s úřady elektronicky. Povinně budou zavedeny pro všechny držitele živnostenského oprávnění a všechny podnikatele v takzvaných svobodných profesích, ale také spolky a společenství vlastníků bytů.
Tato změna bude mít pro podnikatele podstatný vliv na způsob doručování dokumentů. Především budou muset se státními úřady komunikovat výhradně prostřednictvím datové schránky. Cílem této úpravy je zabránit obstrukcím při doručování dokumentů.
Dokument „doručený“
- Soukromoprávní i veřejnoprávní dokumenty jsou považovány za doručené v momentě, kdy se do datové schránky přihlásí její majitel.
- Pokud se majitel datové schvánky nepřihlásí, je důležitý termín takzvaná fikce doručení. Podle ní je dokument považován za doručený do 10 dnů od momentu, kdy se v datové schránce objevil. Odborníci proto doporučují datové schránky pravidelně kontrolovat.
Poslanecká sněmovna schválila novelu zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, která upravuje používání datových schránek (DS) letos na jaře.
Pozn.: DS budou po lednu 2023 automaticky zřízeny i lidem využívajícím občanku s aktivovaným elektronickým čipem, bankovní identitu, NIA ID, či čipovou kartu pro vytvoření kvalifikovaného elektronického podpisu. Podle stejného předpisu se změny dočkají i ti, kteří si přes internet zjišťují například stav svého řidičského bodového konta nebo využijí jinou elektronickou službu státu. Tito lidé ale mohou ministerstvo vnitra požádat o deaktivaci DS.