logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Ceny elektřiny a plynu pro domácnosti pravděpodobně klesat nebudou

V souvislosti s poklesem cen elektřiny i plynu na burzách se objevují zprávy v médiích, že ceny těchto komodit by dodavatelé měli během několika příštích měsíců snížit. Tento názor však nezastávám a uvádím několik důvodů, proč se tak s největší pravděpodobností nestane.

Reklama

Kalkulátor cen energií TZB-info

Obchodníci nakoupili draze

Média v případě elektřiny uvádějí možné zlevnění proudu pro domácnosti v souvislosti s poklesem ceny elektřiny na burze v průběhu posledních měsíců. Na pražské burze dodavatelé elektřinu nenakupují pro další prodej domácnostem, obchodování probíhá pouze s finančním vyrovnáním, tedy jedná se o spekulace největších dodavatelů, bank, fondů.

Obr 1: Vývoj cen elektřiny,  kontraktů na rok dopředu (Zdroj dat PXE)
Obr 1: Vývoj cen elektřiny, kontraktů na rok dopředu (Zdroj dat PXE)
Obr 2: Vývoj cen plynu,  kontraktů na rok dopředu (Zdroj dat CEGH)
Obr 2: Vývoj cen plynu, kontraktů na rok dopředu (Zdroj dat CEGH)

Běžní dodavatelé nakupují od velkoobchodníků, výrobců nebo na spotovém trhu. Spotový trh umožňuje nákup elektřiny nebo plynu krátce před dobou spotřeby (nakupuje se na hodiny, či den dopředu). Odpovědní a větší obchodníci musí své nákupy rozložit na více zdrojů v různém čase. Obchodník tímto nemůže reagovat na pohyby cen na burze, zkrátka protože má již nakoupeno za určité ceny. Například ČEZ uvádí, že pro letošní rok prodal již téměř celou výrobu za 44 EUR/MWh, loni to bylo 38 EUR/MWh.

Obr 3: Vývoj cen elektřiny na spotovém trhu v denním obchodování  (Zdroj dat OTE)
Obr 3: Vývoj cen elektřiny na spotovém trhu v denním obchodování (Zdroj dat OTE)
Obr 3: Vývoj cen plynu na spotovém trhu ve vnitrodenním obchodování  (Zdroj dat OTE)
Obr 3: Vývoj cen plynu na spotovém trhu ve vnitrodenním obchodování (Zdroj dat OTE)

Dodavatelé, kteří mají větší podíl nákupu na spotovém trhu a prodávají za fixní ceny si musí zase vzhledem k možné volatilitě ceny ze spotového trhu vytvořit odpovídající cenový polštář. Obchodníci musí držet ceny poměrně vysoko s ohledem na možné výkyvy ceny směrem nahoru.

Jiná situace je u plynu, kde naopak na burze dodavatelé plyn nakupují s plněním v různě dlouhých obdobích. Ceny plynu jsou již delší dobu nízké a obchodníci nemají důvod držet ceny tak vysoko.

Zákazníci jsou se svými dodavateli i s cenami spokojeni

Ceny elektřiny pro domácnosti se postupně zvyšovaly a nyní, vzhledem ke změně trendu, očekáváme poslední dozvuky zdražování elektřiny. Ceny plynu pro domácnosti jsou více jak rok neměnné, ale pouze několik nejlevnějších dodavatelů se předhání v nejlevnějších nabídkách. Na trhu přibývá nabídek, jejichž ceny jsou závislé na cenách burzy, ale výhodnost těchto nabídek je velmi rozdílná.

Díky nižší spotřebě vlivem teplých zim mají lidé přeplatek ve vyúčtování a jsou spokojeni s dodavatelem a jeho cenou.

Kvůli špatné pověsti některých dodavatelů (energetičtí šmejdi) zákazníci netouží po experimentech a spoléhají na tradiční dodavatele. Ti této atmosféry využívají a v reklamách určených pro nové zákazníky uvádí jako hlavní vlastnosti férovost, důvěryhodnost, dobré podmínky a cena je až na druhém místě. O ceně se nemluví jako o hlavní vlastnosti, ale výčet vlastností se doplňuje „a ušetříte“ nebo „dlouhodobě ušetříte“.

Zákazníci nemají moc chuť měnit dodavatele a tak obchodníci nemusí snižovat ceny. Pokud se vyskytne zákazník, který chce odejít, nabídnou mu lepší retenční („zadržovací“) cenu.

Právě toto prostředí nemotivuje zákazníky a ani dodavatele měnit ceny a čím dál tím více platí, že zákazník, který chce dosáhnout lepších cen, se musí o změnu sám postarat.

Jak pomůže Kalkulátor cen energií TZB-info

Kalkulátor obsahuje většinu nabídek na trhu. Ty, které stojí za úvahu, je možno poptat rovnou prostřednictvím tlačítka „Poptat u prodejce“. Zákazník si může ověřit výhodnost cenové nabídky, kterou mu stávající nebo nový dodavatel nabídne prostřednictvím funkce „Individuální cenová nabídka“, kterou zájemci naleznou ve zadávacím editoru pro výběr dodavatele a produktu. Změna dodavatele nic nestojí, ale může uspořit značné částky.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.