logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Jak měnit dodavatele v době zvyšování cen


© Fotolia.com

Blíží se konec roku a analytici předpovídají růst cen elektřiny a možná i růst cen plynu u některých dodavatelů. Obchodníci většinou před změnou ceníků zašlou oznámení zákazníkům a ti se mohou rozhodnout, zda novou cenu akceptují a u dodavatele zůstanou nebo zda se poohlédnou po lepší nabídce u jiného dodavatele.

Reklama

Kalkulátor cen energií TZB-info

Zákazník má sice právo poměrně rychle ukončit smlouvu se stávajícím dodavatelem, ale problém spočívá v tom, že ve velmi krátkém časovém úseku zdražují téměř všichni a je mnohem obtížnější najít dobrou nabídku. Na druhou stranu při letošním zdražování jsme o něco chytřejší než tomu bylo vloni, protože loňské zdražování na přelomu roku pro nás bylo novou zkušeností po období dlouhodobého poklesu cen.

Co dělat, když zákazník dostane oznámení o zdražení

Pokud zákazník obdrží informaci od dodavatele, že dodavatel zdražuje, tak by si měl prověřit, jak na tom následující období bude, zda bude platit v porovnání s konkurencí hodně, nebo zda změna cen nestojí za změnu.

První problém je u těch změn ceníků, které obchodníci zveřejňují dříve než ostatní. K tomu se ještě přidá fakt, že nejdříve obchodník zašle nové ceny zákazníkům a po určité době nové ceníky zveřejní na webové stránce (což by podle zákona neměl, postup by měl být takový, že obchodník napřed ceníky zveřejní a pak to oznámí zákazníkům). Zákazník má sice možnost využít funkce Kalkulátoru cen energií TZB – info (Kalkulátor) „Individuální cenová nabídka“ (viz. obr. 1) , ale stejně srovnání s ceníky, kterým končí platnost a budou změněny, nedává příliš kvalitní informace.

Obr. 1: Formulář pro zadání nabídky, která není v Kalkulátoru – vyberete Individuální cenovou nabídku místo výběru dodavatele.
Obr. 1: Formulář pro zadání nabídky, která není v Kalkulátoru – vyberete Individuální cenovou nabídku místo výběru dodavatele.

Vybrat lze z nabídek smluv na dobu určitou s garancí ceny nebo na dobu neurčitou a věřit, že dodavatel moc nezdraží

V tomto případě by měl zákazník svoje nové ceny porovnávat s nabídkami obchodníků, kteří nabízí ceny na dobu určitou s garancí ceny na rok až na tři. V době růstu cen platí, čím delší garance, tím lépe.

Když se zákazník z nějakého důvodu nechce vázat, chce mít volnost, pak by měl si vybírat z nabídek solidních a prověřených společnosti, které nejsou starší než tři měsíce.

Vybírejte z prověřených nabídek

Dodavatele v Kalkulátoru prověřujeme pomocí služby pro zasílání poptávek, kde oslovujeme zákazníky, kteří službu poptali, jak byli ze službami poptávaného obchodníka spokojeni. Dále bereme v úvahu kompletnost informací o produktech dodavatele, přijatelnost obchodních podmínek pro zákazníka a v neposlední řadě reference z diskuzí na internetu. Zkrátka ta nabídka, které nemá tlačítko „Poptat u prodejce“ by neměla zákazníky zajímat.

Ne všechny nabídky bez tlačítka jsou ale špatné, nabídky mohou být určeny pouze pro stávající zákazníky nebo obchodník získává zákazníky jiným způsobem a o nabídku z Kalkulátoru nestojí.

Pozor na cenový rozdíl v cenících dodavatele

Když už si vybíráme nového dodavatele s nabídkou na dobu určitou či neurčitou, měl by se zákazník dívat na rozptyl cen v cenících obchodníka. Dobré je, když jsou jednotlivé ceníky v cenovém srovnání u sebe, v první polovině nabídek na trhu. Nepůsobí dobře nabídky společností s jednou nebo několika nabídkami levnými a také s ceníky s nejdražšími cenami. Pak by se měl člověk ptát, zda levná nabídka netrvá omezenou dobu a po jejím uplynutí nepřechází zákazník na ceník, který je v cenovém pořadí na chvostu srovnání.

Buďte stále aktivní

Pokud si zákazník vybere nabídku s výbornou cenou, garantovanou na určitou dobu, neměl by v aktivitě polevit, protože zejména u velkých zahraničních dodavatelů spočívá cenová politika v tom, že nabídky pro nové zákazníky jsou sice velmi výhodné, ale když zákazník přestane být aktivní, tak po automatickém prodloužení smlouvy se cena u prolongačních ceníků výrazně zvýší. Ne u všech obchodníků zákazník při prodloužení přechází na stejný produkt jen s aktuálnějšími cenami. Aktivita nezabere příliš času, stačí si jednou ročně zkontrolovat vyúčtování a podívat se do Kalkulátoru, zda je sjednaná cena pro zákazníka ještě akceptovatelná.

Když se spletete, máte další možnost

Když už si zákazník na první pokus vybral špatně nebo obchodník zdražil víc, než se podle dřívější cenové strategie obchodníka předpokládalo, může zákazník odstoupit od smlouvy i u nového dodavatele, pokud nově podepsaná smlouva obsahuje starší a levnější ceník. Zákazník má možnost odstoupit od nového dodavatele pokud sjednal smlouvu na dálku (nesjednal ji v pobočce dodavatele) do 15 dnů od zahájení dodávek nového dodavatele. Výhoda je, že mezitím uplyne nějaká doba a objeví se více cen pro následující rok.

Zákazník nemusí sám měnit dodavatele

Již dlouho platí, že zákazník musí pouze sepsat smlouvu s novým, vybraným dodavatelem a nastavit si výši a formu úhrady záloh. O vše ostatní, jako je odstoupení od smlouvy s původním dodavatelem, oznámení o úmyslu neprodloužit smlouvu nebo výpověď smlouvy se bezplatně postará nový obchodník.

Informace o nabídkách získáte v  Kalkulátoru cen energií TZB-info

Na internetu je sice dost srovnavačů cen elektřiny, či plynu, ale ty jsou komerční a mají za úkol především prodat energii obchodníků, kteří jim za to platí. Ostatní ceníky jsou pouhou kulisou a nemusí být často aktualizovány. Srovnání předchází zadání telefonního čísla zákazníka, po kterém následuje volání poradců s nabídkami, které nemusí být vždy velmi výhodné pro zákazníka. Jednou z možností je nezávislé srovnání cen na stránkách Energetického regulačního úřadu. Určitě nejlepší volbou pro srovnání je Kalkulátor TZB-info, kde ceny jsou denně aktualizovány, protože Kalkulátor poskytuje data pro tvorbu nabídek zákazníkům u obchodníka. Také se nesnažíme prodávat zákazníkům určité produkty, jen se snažíme dívat se na nabídky z hlediska potřeb zákazníka.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.