logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

TZB-info aktuálně o cenách elektřiny a plynu pro Penize.cz a Finance.cz

Ing. Jan Schindler, analytik Kalkulátoru cen energií TZB-info, odpovídal na otázky magazínů o aktuální situaci a výhledu cen elektřiny a plynu.

Reklama

Jak se vyvíjí ceny elektřiny na burzách? Bude obchodní složka zdražovat/ zlevňovat? Na co se mají spotřebitelé připravit?

Ing. Jan Schindler, analytik Kalkulátoru cen energií TZB-info: "Na burzách cena elektřiny je nyní vysoká, především ve Francii. To souvisí s plánovanými i neplánovanými odstávkami francouzských jaderných elektráren a očekávanou chladnější zimou. Většiny našich zákazníků se zdražování nedotkne. Obchodníci se bojí zdražovat, protože nechtějí dát důvod konkurenci k převodu zákazníků na základě dříve podepsaných smluv. Zdražení silové elektřiny se projeví u nové nabídky produktů pro stávající a pro nové zákazníky. Tyto nabídky již nebudou tak výhodné, jako byly například před rokem. Rovněž nabídky aukčních společností nebudou tak výhodné jako byly v minulosti."

Jak si bude stát zemní plyn? Zdraží v topné sezóně domácnostem vytápění?

Ing. Jan Schindler: "Ceny zemního plynu jsou na burze stabilní a rovněž stabilní je jejich výhled na následující tři roky. Plyn v následující topné sezoně zákazníkům nezdraží. Nabídka plynu již neláme rekordy v poklesu cen a zákazníci se budou muset pro příští kontrakty spokojit s vyšší cenou než v minulosti. Ceny plynu i elektřiny může prodražit cenové rozhodnutí regulátora."


Jaké aktuální trendy na energetickém trhu pozorujete? (např. z hlediska obchodní politiky dodavatelů nebo spotřebitelského chování?)

Ing. Jan Schindler: "Dodavatelé se nyní již nepředhánějí v nabídce co nejlevnějších cen energií. Rovněž nabídka fixních cen elektřiny nebo plynu není tak zvýrazňována jako v minulosti. Naopak se zdá, že nabídky produktů se smlouvou na dobu neurčitou se stává populárnější, je zdůrazňována svoboda zákazníka.

Větší obchodníci se snaží zachytit nástup obnovitelných zdrojů energie a snaží se zákazníkům nabídnout kompletní službu – dodávky na klíč včetně administrace dotací (dodávky fotovoltaických elektráren pro domácnosti). Nabízejí rovněž služby spojené s úsporou energií. Nabídky pojištění, půjček, asistenčních služeb je již standardem. Rovněž standardem se stala bezplatná zákaznická linka, či on-line služby pro zákazníky.

Spotřebitelské chování se bohužel zatím moc nemění. Zásadním problém je nedůvěra. Na základě špatných zkušeností z doby po liberalizaci prodeje elektřiny a plynu. Jen málo spotřebitelů si vybírá dodavatele sama, většina se nechají přesvědčit obchodníky, často vlivem nepravdivých údajů."

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.