Nový objekt Vinařství LAHOFER bude skvělým centrem
Nové reprezentativní centrum Vinařství LAHOFER je zakomponováno do tradiční jihomoravské krajiny poseté vinohrady a slouží zároveň jako výrobna, návštěvnické reprezentativní centrum i administrativní zázemí společnosti. Myšlenka řešení stavby odráží vinohrady s nekonečnými řádky vinné révy.
Galileo Galilei: „Víno je světlo spojené kapalinou.“
To přirovnání je milé, ale popis toskánského astronoma postrádá lyriku zvlněných řádků nekonečných vinic, prosluněné zvlněné krajiny, šťavnatých hroznů v upracovaných rukách, posezení u vína, jeho lahodnou jiskru, jeho láskyplnou pravdomluvnost. Nabízím proto ekvivalent: „Víno je slunce ve skleničce.“ Morava a víno jsou neodmyslitelně spolu spjati. Po létech lahví s podivným názvem a hlavně obsahem, jako byl třeba „Pražský výběr“, si zasloužíme něco víc. Je dobře, že tato doba nastala. Ten, kdo víno umí, se prezentuje kvalitou, jeho hospodářství vzkvétá a vše začíná dávat smysl. K tomuto rozkvětu a kvalitě neodmyslitelně patří i reprezentativní sídla vinařství, nové výrobny, místa pro degustaci a vše, co setkání s vínem žádá.
Nové centrum vinařství, které se otevře v létě roku 2019, k takovým počinům dozajista patří.
Znojemská Společnost Vinařství LAHOFER, a.s. se datuje od roku 2003, kdy se nazývala První znojemská vinařská. Dokončením nového výrobního areálu v Dobšicích u Znojma v roce 2006 došlo zároveň i ke změně názvu a značky na Vinařství LAHOFER. Roku 2008 společnost započala s rekonstrukcí a přestavbou středověkého měšťanského domu v centru starého Znojma, který byl v roce 2009 otevřen jako Hotel LAHOFER. Vinařství LAHOFER se dnes stará i o Rajskou vinici na historických terasách pod chrámem svatého Mikuláše ve Znojmě a je jedním z největších pěstitelů vinné révy v České republice. Roční produkce je cca 800 tisíc lahví vín vyrobených většinou z hroznů z vlastních vinic. Díky majetkovému vstupu do Vinařství HANZEL v Miroslavi, v roce 2014 nalezneme v nabídce produktů nejenom vína Vinařství LAHOFER, ubytování, prodej, prezentace a degustace vín, včetně ubytování v Hotelu LAHOFER, ale i značku Vinařství HANZEL a Hotel HANZEL. Tyto firmy nalezneme pod souhrnným názvem skupina LAHOFER.
Tím, že celé vinařské centrum je zakomponováno do rámce zvlněné krajiny s malebnou texturou učesaných řádků vinohradů, dostává vkusný rámec, který je neskutečným bonusem. Stavba svojí kompozicí tento rámec velice zdařile respektuje, vychází z něj a dotváří ho. Stavba svým charakterem vybízí k pocitu, že z řádků vinic vyrůstá a je jejich nedílnou součástí. Máte někdy dojem, že něco někam prostě patří? Tak tahle stavba sem patří. Vsadím boty a bos chodit nebudu.
Domnívám se, že po dokončení o novém reprezentativním centru Vinařství LAHOFER ještě uslyšíme.
Nová vlajková loď Vinařství LAHOFER
Postavit atraktivní vinařství dnes patří k prestižním zakázkám architektonických ateliérů. Návrh nového reprezentativního centra Vinařství LAHOFER právě vzniká v brněnském studiu Chybik+Kristof Ondřeje Chybíka a Michala Krištofa. Stavba je zakomponována do tradiční jihomoravské krajiny poseté vinohrady nad obcí Dobšice na Znojemsku a slouží zároveň jako výrobna, návštěvnické reprezentativní centrum i administrativní zázemí společnosti. Tento program je rozdělen do tří vzájemně propojených hmot s rozdílnou konstrukční výškou. Hlavní myšlenkou návrhu je motiv vinných řádků, jež se přenáší dovnitř budovy v podobě konstrukčního systému.
Vinařství LAHOFER, založené v roce 2003 ve Znojmě, dnes s 430 hektary vinic a roční produkcí až 800 tisíc lahví vína, patří k největším pěstitelům vína u nás. Impulsem k dalšímu rozvoji bude výstavba nové provozovny v Dobšicích u Znojma, která kromě výroby integruje návštěvnické centrum a administrativní zázemí společnosti. Stavba je zasazena do stávající vinice a stavební program je rozdělen do tří objemů, jejichž umístění přirozeně reaguje na mírný sklon terénu. „Nechtěli jsme do krajiny vstupovat s příliš velkým měřítkem. Rozdělením do tří hmot se celkový objem domu odlehčí,“ popisují koncepci architekti Chybík a Krištof.
Nižší, avšak pohledově nejexponovanější je návštěvnická a administrativní část s velkoryse prosklenou fasádou orientovanou směrem na jih. Na ni navazují dvě výrobní haly s rozdílnou světlou výškou, která odpovídá výrobním procesům, jež se odehrávají uvnitř. Vzájemným natočením a průnikem jednotlivých hmot vznikají dva funkčně i opticky oddělené dvory: na jedné straně provozní dvůr, kde se soustřeďují výrobní a logistické procesy, na druhé straně pobytový prostor pro návštěvníky, který ve formě měkce tvarovaného amfiteátru stoupá až na střechu budovy a nabízí dálkové výhledy do krajiny. Všechny části jsou sjednoceny výrazným přesahem střech a dřevěným obkladem fasády.
Návštěvnická část přiléhající k návštěvnickému dvoru zahrnuje prezentační místnost se zázemím a barikový sklep. Hlavní převýšený prostor svou formou odkazuje na tradiční vinné sklepy v regionu. „V reprezentativní části dochází ke kolmému průniku archetypálního klenutého prostoru do konstrukčního systému tvořeného železobetonovými žebry, jejichž modul vychází z šířky vinného řádku a prochází celým domem,“ vysvětlují architekti.
Prezentační místnost je pohledově propojena s prostorem pod prohnutou střechou, kde přes navržené prosklení zůstává patrný průběh žeber i střechy. Celý prostor je maximálně otevřen směrem na jih do klesajícího svahu a z každého pole je výhled mezi řádky vinice. V interiéru se ve větší míře uplatňují dřevo, beton a sklo. Venkovní amfiteátr na střeše návštěvnického centra je možné využít na pořádání různých kulturních a společenských akcí jako jsou vinobraní, svatby, projekce a další.
Na návštěvnické centrum navazují kanceláře pro vedení firmy a zaměstnance vinařství. Kanceláře jsou řazeny za sebou a odděleny skleněnými příčkami s možností uzavření roletami, aby byl stále čitelný motiv klenby. Na zadní severní straně jsou umístěny pomocné místnosti (kuchyňka, hygienické zázemí apod.). Kancelářská část má samostatný vstup z provozního dvora, aby nedocházelo ke křížení provozů.
V průsečíku obou funkcí se nachází vstup do výrobní části, která je rozdělena do dvou samostatných hmot. První, nižší hala soustřeďuje provozy a zázemí výroby a zaměstnanců s přirozeným vnitřním prostředím a přirozeným osvětlením pásovými okny pod střechou objektu. Druhá hala zahrnuje provozy s požadavkem na nižší teplotu – lisovnu, sklep a sklady lahvovaného vína.
Něco drobně o architektonickém studiu Chybik+Kristof
Ondřej Chybík a Michal Krištof studio založili v roce 2010 ihned po návratu ze studií na prestižní ETH Zürich ve Švýcarsku a zahraniční stáži v renomované kanceláři Bjarke Ingels Group – BIG v dánské Kodani. Brzy se zařadili k nejmladší a výrazné generaci architektů v Česku. Jejich nejznámější projekt, český národní pavilon pro světovou výstavu EXPO v Miláně, byl oceněn mezinárodní porotou bronzovou medailí za architekturu a ateliéru přinesl renomé i v zahraničí. V současné době tvoří studio 20 architektů, kteří pracují na široké paletě projektů v řadě zemí světa. Hlavní architekti se aktivně účastní přednáškových cyklů, konferencí a výstav. Jejich výrazným počinem byla i kolektivní výstava projektu The Veranda v Rio de Janeiro, který se stal součástí výstavy Uneven Growth v newyorském muzeu moderního umění MoMA.
- Citáty - http://www.citaty.net
- Fotografie a část textů – studio Chybik+Kristof