22. 3. Světový den vody – Baťův kanál
U příležitosti Světového dne vody 22. 3. vám nabízíme projekt vizualizace zokruhování Baťova kanálu, včetně návaznosti na protipovodňové hráze a nových staveb pro splavnění a pro turistiku na Baťově kanále.
Vodní cesta z Otrokovic do Rohatce v délce 53,5 km vznikla z popudu podnikatele J. A. Bati
Řekou Moravou bylo vedeno 28,3 km vodní cesty, zbytek v délce 25,2 km plavebními kanály, které byly budovány zároveň jako závlahové. Stavba vodní cesty byla zahájen 16. října 1934 a dokončena na podzim 1938.
Od stavby v r. 1934 do ukončení provozu v r. 1961
Zemský úřad v Brně zahájil stavbu plavebního a závlahového kanálu v říjnu 1934. Po výkopových pracích následovala v roce 1936 výstavba plavebních komor a 1937 byly vedle původního řečiště připraveny vyhloubené kanály. Do kanálu na trase Spytihněv – Staré Město bylo řečiště převedeno koncem července 1937. V první polovině roku 1938 ještě probíhaly dokončovací práce, v čevnu se konala první 10 km zkušební plavba zatížené motorové lodi. V říjnu 1938 kanál bez viditelné újmy přečkal velikou povodeň a v pátek 2. prosince 1938 byl otevřen.
U Otrokovic byl vybudován přístav, dílny na opravu lodí a překladiště. Hlavním po vodě dopravovaným materiálem byl lignit z Ratíškovických dolů, které vlastnila firma Baťa. Lignit se dopravoval do Otrokovic, kde byl spalován pod kotli tepelné elektrárny, která zásobovala kožedělný závod teplem a elektřinou.
Válečná léta vodní cestu těžce poznamenala, opravy probíhaly 1946–1947. V roce 1961 však byla veškerá plavba zastavena, když se nedopravovalo uhlí do elektrárny, doprava stavebních materiálů se neosvědčila a závlahové kanály se po melioracích družstevních polí nevyužívaly. Provozovatel Průmyslové stavby Gottwaldov zastavil provoz, rozprodal lodní park a neudržovaný Baťův kanál i jeho zařízení takřka 30 let chátraly.
Na trase byla řada unikátních technických zařízení, např. výklopník uhlí v Sudoměřicích, lanovka pro přetahování člunů přes Moravu ve Vnorovech apod. U každé plavební komory byl postaven typický „baťovský“ domek pro obsluhu. Pozůstatky těchto památek, z nichž část je nyní rekonstruována, umožňují poznat technický um našich předků.
Obnova vodní cesty začala v roce 1989 a slavnostně byla znovu otevřena v roce 1995
V současnosti je na celém Baťově kanále 20 přístavišť a přístavů (z toho 1 na území SR) a dalších 5 na řece Moravě (z toho 1 na území SR) mimo souvislou vodní cestu.
Na dokončená přístaviště Baťova kanálu, modernizace plavebních komor a další informace najdete na stránce Baťův kanál na webu ředitelství vodních cest ČR.