Tesla dodala zákazníkům první Model 3, slibuje dojezd až 500 km
O Tesle Modelu 3 se mluví jako o jednom z nejdůležitějších elektromobilů v dějinách. První „lidový“ elektromobil od Tesly má ukázat světu, že až na výjimky nemá smysl v osobní dopravě využívat spalovací motor.
Součástí „tajného plánu Tesly“ (visí od roku 2006 na webu Tesly) je od počátku prodejem drahých elektromobilů financovat vývoj levnějších elektromobilů a takto se dopracovat až k dostupnému elektromobilu, který se bude masově prodávat.
Tesla Model 3
A počínaje dneškem to vypadá, že plán vyšel. Po drahém Roadsteru, který měl být konkurencí pro drahá sportovní auta, přišel „dostupnější“ Model S, což je auto třídou a cenou srovnatelné s lépe vybavenými BMW řady 5 nebo Mercedesy E. Po něm přišlo první elektrické SUV, Model X, které mělo konkurovat luxusním poloterénním autům typu Audi Q7 nebo BMW X6. A dnes svůj „lidový elektromobil“ Tesla Model 3 dostalo prvních 30 majitelů. Počáteční cena 775 000 Kč zhruba odpovídá Mazdě 6 nebo Volkswagenu Passat.
Za tyto peníze zákazníci dostanou:
- elektrický pětimístný sedan zhruba o velikosti VW Passat,
- standardní dojezd přes 350 km,
- zrychlení z 0 na 100 za 5,6 vteřin,
- maximální rychlost 210 km/h,
- náhon na zadní kola (v budoucnu by měl být k dispozici i pohon všech kol)
- možnost rychlodobíjení (200 km za půl hodiny) na nabíječkách Tesla supercharger (zpoplatněné),
- auto s bezpečnostním hodnocením 5 hvězdiček ve všech renomovaných testech,
- možnost upgradu na autonomní řízení.
Model 3 za tuto cenu má například dvouzónovou klimatizaci, navigaci, připojení k internetu, fm/internetové rádio, hlasové ovládání, bluetooth, dělená zadní sedadla, 15palcovou konzoli s displejem, dvěma USB porty a vnitřní pamětí a zásuvku na 12 V. Model 3 je standardně k dostání v černé barvě, ostatní barvy jsou za příplatek 1000 dolarů, podobně jako 19“ kola (1500 dolarů).
Model 3 aspiruje na nejbezpečnější auto ve své třídě. Kromě kvality jízdních vlastností a konstrukce karoserie se tím myslí mj. sedm kamer, radar a 12 ultrazvukových senzorů pro detekci okolních vozidel a překážek, automatické nouzové brzdění a předcházení střetům, 6 předních a dva boční airbagy, uchycení dětských sedaček na zadních sedadlech, stabilizační systém a kontrola trakce, alarm.
Ultrazvukové senzory a kamery, které slouží jako bezpečnostní prvky, jsou součástí přípravy na autonomní řízení. Software se v budoucnu do auta stáhne přes internet (za příplatek 3000 dolarů), až bude autonomní řízení legalizováno.
Příplatková výbava za 5000 dolarů zahrnuje např elektricky nastavitelná a vyhřívaná sedadla, prémiový audio systém, prosklenou střechu, ztmavovací a vyhřívaná zrcátka, mlhovky, dodatečné usb porty i na zadních sedadlech a dřevěné prvky v interiéru. Dalších 5000 se připlácí za vylepšeného autopilota, který umí přejíždět v rámci jízdních pruhů nebo sjet z dálnice, sám zaparkovat.
Při slavnostním předání prvních 30 Modelů 3, které se uskutečnilo dnes v noci, byla představena zároveň verze „long range“. Za cenu 44 000 dolarů (asi 970 000 Kč) zákazník dostane větší baterii s dojezdem 500 km, lepší zrychlení, vyšší maximální rychlost a větší dojezd za půl hodiny na superchargeru. Záruka na auto je 4 roky a 88 000 km, záruka na baterii 8 let a 160 000 km (190 000 km u varianty long range). Při nabíjení v domácích podmínkách (240 V, 40 A) získá uživatel 50 km za hodinu nabíjení, 60 u varianty long range.
Poptávka je zatím více než slušná, po předvedení prototypu Modelu 3 loni v březnu Tesla otevřela možnost rezervace nového vozu, které využilo 400 000 lidí z celého světa. Rezervace je podmíněna zaplacením zálohy 1000 dolarů (přibližně 22 000 Kč) a odečítá se z ceny vozu.
První elektromobil s podobnou cenou a dojezdem 350 km, je Chevrolet Bolt, který je v prodeji od října roku 2016. Sice mu chybí aura luxusního sportovního auta budoucnosti, jako má Tesla, ale našel si zatím cca 7000 zákazníků v USA a Kanadě.
Aktualizováno 1. 8. 2017 13:20 – doplněny měnové jednotky, upřesněna záloha na Model 3 a čísla prodeje Chevroletu Bolt.